Piep/alarm uit stuurconsole zonder motorstoring

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Piep/alarm uit stuurconsole zonder motorstoring

Berichtdoor Michael755 » 06 Aug 2024, 11:04

Beste Allemaal,

Ik ben Michael uit Zwanenburg. Vaak meegelezen zonder een account te hebben, mijn dank voor alle tips.
Vandaag toch een account aangemaakt omdat ik niet uit deze storing kom.

Begin van het seizoen water in de carburateur gehad dus deze laten vervangen. Alles leek goed te gaan. Na 1,5 uur varen kwam er een opeens “alarm” uit de stuurconsole. De piep hoor je iedere 8 seconde voor ongeveer 1 seconde en is met geen mogelijkheid weg te krijgen. Sta bijna op het punt de kabel naar deze speaker door te knippen.

Er is geen motorstoring tijdens de piep.
Ik heb meteen de accu vervangen omdat ik verwachte dat dit het probleem zou zijn.
Zelf geprobeerd de onderhoudsinterval te resetten zonder resultaat.
Oliepeil is goed.

Heeft iemand enig idee wat de piep kan betekenen?
Admiral tender 565 icm Suzuki df 9.9 arl buitenboordmotor.

Alvast hartelijk dank voor het meedenken!

Groet Michael
Laatst gewijzigd door Michael755 op 06 Aug 2024, 14:35, in totaal 2 keer gewijzigd.
Michael755

ligplaats: Zwanenburg
info: Admiral tender 565
Motor suzuki df 9.9 arl

Re: Piep/alarm uit stuurconsole zonder motorstoring

Berichtdoor Amersfow » 06 Aug 2024, 11:49

Heb je er een rookmelder of omvormer zitten? Heb zelf eens ver zitten zoeken tot ik gevonden had een CO2 melder een leeg-batterij piep gaf :D
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Michael755 » 06 Aug 2024, 12:54

Beste Amersfow,

Hartelijk dank voor uw bericht. Wij hebben geen rookmelder op ons kleine sloepje.
De piep is hetzelfde als je de sleutelschakelaar omzet. Als je de schakelaar omzet krijg je de controle piep voor een seconde of 3. Het gaat dus om ditzelfde geluid. Zowel tijdens het stationair aanstaan van de motor als tijdens het varen.
Michael755

Motor suzuki df 9.9 arl

Berichtdoor chaea » 07 Aug 2024, 18:20

Weet je zeker dat je koeling optimaal is?
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor Michael755 » 07 Aug 2024, 19:08

Dat weet ik niet zeker. In het boekje staat dat de motor uit slaat na een x aantal minuten of in toeren begrensd als er een probleem is met het koelsysteem . Heb er dus verders niet op gelet. Ik zal dit morgen ochtend toch even controleren. Bedankt!
Michael755

Motor suzuki df 9.9 arl

Berichtdoor chaea » 07 Aug 2024, 19:52

Michael755 schreef:Dat weet ik niet zeker. In het boekje staat dat de motor uit slaat na een x aantal minuten of in toeren begrensd als er een probleem is met het koelsysteem . Heb er dus verders niet op gelet. Ik zal dit morgen ochtend toch even controleren. Bedankt!

Je motor geeft iets aan, eigenlijk kan ik alleen olie of koeling bedenken, echter drukken fabrikanten steeds meer sensoren overal.

Wellicht is je koeling aan het verslechteren en meet je motor een verhoging, je kan zelf even voelen aan de controlestraal, die mag niet heet aanvoeren.

Het kan misschien ook een interval zijn voor een servocebeurt. Wellicht even contacten met een Suzuki dealer.
chaea

Berichtdoor Michael755 » 08 Aug 2024, 08:04

chaea schreef:
Je motor geeft iets aan, eigenlijk kan ik alleen olie of koeling bedenken, echter drukken fabrikanten steeds meer sensoren overal.

Wellicht is je koeling aan het verslechteren en meet je motor een verhoging, je kan zelf even voelen aan de controlestraal, die mag niet heet aanvoeren.

Het kan misschien ook een interval zijn voor een servocebeurt. Wellicht even contacten met een Suzuki dealer.

Hartelijk dank.
Ik had verwacht dat het niet om de motor zou gaan omdat het motor lampje niet knippert.
Koelwater was slecht! Inlaat schoongemaakt en is nu goed.

De piep blijft iedere 8 seconde af gaan. Zelfs als de motor niet gestart is.

Service interval gereset zonder resultaat.
Michael755

Motor suzuki df 9.9 arl

Berichtdoor Renegade » 08 Aug 2024, 08:43

Michael755 schreef:Oliepeil is goed.
De piep blijft iedere 8 seconde af gaan. Zelfs als de motor niet gestart is.
Service interval gereset zonder resultaat.

Je kunt nog zo vaak de service interval probren resetten, maar zolang het systeem constateert dat er ergens iets niet klopt, blijft de piep komen.
En je schreef al eerder dat het olie peil goed was.
Het zegt niks over het feit of de sensor van de oliepeil nog goed is.
Je kunt ook een kabelbreukje hebben naar een sensor, of corosie bij een aansluiting

Hoe oud is de motor, en zit er nog garantie op.
En het doorknippen naar een speakertje is een garantie dat het een keer goed mis gaat.

Jij hebt een serieus probleem, en bij een serieus probleem hoort een bezoek aan een serieuze partner in de branche.
Die zetten het apparaat aan de computer en lezen het systeem uit,en weten wat er aan de hand kan zijn.

Vraag:
Hoe oud is de motor ,en zit er nog garantie op.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Michael755 » 08 Aug 2024, 10:45

Renegade schreef:Je kunt nog zo vaak de service interval probren resetten, maar zolang het systeem constateert dat er ergens iets niet klopt, blijft de piep komen.
En je schreef al eerder dat het olie peil goed was.
Het zegt niks over het feit of de sensor van de oliepeil nog goed is.
Je kunt ook een kabelbreukje hebben naar een sensor, of corosie bij een aansluiting

Hoe oud is de motor, en zit er nog garantie op.
En het doorknippen naar een speakertje is een garantie dat het een keer goed mis gaat.

Jij hebt een serieus probleem, en bij een serieus probleem hoort een bezoek aan een serieuze partner in de branche.
Die zetten het apparaat aan de computer en lezen het systeem uit,en weten wat er aan de hand kan zijn.

Vraag:
Hoe oud is de motor ,en zit er nog garantie op.

Motor is ongeveer 7 jaar oud. Geen garantie.

Het is voor mij geen probleem om de motor weg te brengen. Wat wel een probleem is dat de motor geen storing geeft. Het storingslampje werkt wel gewoon. Als de motor in storing staat krijg je een code in de vorm van aantal knippertjes van het olie lampje. Dit lampje gaat dus niet meer branden na de start.
Michael755

Motor suzuki df 9.9 arl

Berichtdoor chaea » 08 Aug 2024, 10:52

Ik zou gewoon even je probleem voorleggen bij de Suzkidealer, die zal je wellicht duidelijk kunnen geven.
chaea

Volgende

Terug naar Outboard motoren