SUZIKI DT25C - Start niet / Geen lawaai

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

SUZIKI DT25C - Start niet / Geen lawaai

Berichtdoor Pierreke » 26 Jun 2024, 18:37

Dag Allen,

Met het mooie weer wou ik mijn bootje vaarklaar maken voor het nieuwe vaarseizoen.
Het gaat om een kleine speedboot met een SUZIKI DT25C buitenboordmotor met 12V batterij om elektrisch te starten met een bedieningskast.

Ik heb er laats mee gevaren vorige zomer in Augustus en toen verliep alles vlot.
Intussen heeft de boot wel de ganse tijd buiten gestaan op mijn oprit, met een zeil natuurlijk.

Na het controleren of de batterij nog opgeladen was heb ik nieuwe benzine (98) in de tank gedaan en gepompt zodat deze in de motor terecht kwam. Daarna heb ik de motor aangesloten op mijn tuinslang.

Toen ik de motor wou proberen starten hoorde ik eenmaal een zacht “klik”. Daarna gebeurde er niets meer.
De motor wil dus niet starten en maakt ook geen enkel lawaai, ook geen lawaai dat de batterij de motor probeert te starten….

Ik vroeg me af of iemand enig idee heeft aan wat dit eventueel kan liggen?
Kan dit eventueel aan de bougie liggen? Indien ja, hoe kan ik dit zeker zijn en eventueel herstellen?

Bedankt!
Laatst gewijzigd door Pierreke op 26 Jun 2024, 19:31, in totaal 1 keer gewijzigd.
Pierreke

ligplaats: Deinze
info:

Re: SUZIKI DT25C - Start niet / Geen lawaai

Berichtdoor SjaakKonijn » 26 Jun 2024, 18:51

Hoe heb je getest of de batterij opgeladen is? Enkel met een voltmeter is vaak niet voldoende.
Onder belasting kan het voltage alsnog zakken.
SjaakKonijn

ligplaats: NL
info: Crescent 501 & Hooveld 850 OK

Berichtdoor rene79shovel » 26 Jun 2024, 19:35

zen hem inderdaad maar gewoon aan de lader
rene79shovel

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 26 Jun 2024, 21:29

Pierreke schreef:Kan dit eventueel aan de bougie liggen?

Indirect wel ,maar direct niet.
Als je startmotor geen spanning krijgt , gaat het rondsel niet rond.
Dan wordt de spoel cq start spanning niet opgewekt ,en geeft inderdaad je bougie geen vonk. :mrgreen:
Maar het probleem ligt bij je akku,want die is in bijna een jaar tijd dusdanig leeggelopen,zodat er geen power meer uitkomt ,met als resultaat niet starten.
Als je geluk hebt ,is de akku niet onder het minimale gezakt ,en rijp voor de recyclage.
Zo ja ,nieuwe akku kopen,en koop er dan gelijk ook effe een https://www.ctek.com/nl/acculaders-12v-24v/mxs-5-0-eu bij.
Als je dan de boot weer wegzet ,effe een stroomkabeltjen aan dat laaddingetje ,en die houd de akku mooi up to date, zodat je de volgende keer zonder startproblemen komt te zitten. :idea:
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Het Sluizenfront » 26 Jun 2024, 22:05

Pierreke schreef:Na het controleren of de batterij nog opgeladen was ....

Hoe heb jij gecontroleerd of de batterij nog opgeladen was? Als jij dit hebt gedaan door de spanning over de accupolen te meten, is dit erg onbetrouwbaar. Een bijna lege accu kan nog gewoon 12v. klemspanning hebben. Doe eens een startpoging met de voltmeter aangesloten op die accupolen. Als de spanning tijdens de startpoging als een plumpudding inzakt is de oorzaak je accu. Wellicht dat laden de accu weer op de been helpt maar als deze te lang te ver is leeggetrokken kan het ook einde accu zijn.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront

ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Berichtdoor chaea » 27 Jun 2024, 05:42

Een DT heeft ook een trekstarter, probeer die eerst eens.

En idd meest simpele is een lege accu, maar dan moet deze ook echt leeg zijn want de bendix zal bij lage spanning nog steeds rondgaan.

Een klik is de relais, vaak zit daar het probleem.
Als je deze oversluit dan kan je deze ook uitsluiten.

Succes
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor Pierreke » 27 Jun 2024, 08:41

Bedankt voor alle feedback!

Ik heb intussen de batterij opgeladen en opnieuw geprobeerd, zelfde resultaat.
Heb tijdens het starten ook een voltmeter over de batterij geplaatst en de spanning daalde niet.

Heb daarnaast de motor ook proberen te starten met de trekstarter, dit deed het ook niet. Heb ik wel nog nooit eerder gedaan.

Het zal dus toch aan iets anders liggen.

Hoe kan ik de relais uitsluiten? Wat bedoelt u met deze oversluiten en kan ik de relais eenvoudig vervangen?

Bedankt!
Pierreke

ligplaats: Deinze
info:

Berichtdoor broekie » 27 Jun 2024, 09:57

Heeft de benzine gedurende de winter in de motor gezeten? Of heb je hem de laatste keer leeg gedraaid?
Vermoedelijk is de zaak vervuild in de carburateur en zul je een dealer moeten zoeken om eea na te laten kijken.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Berichtdoor SimondeDanser » 27 Jun 2024, 10:45

Pierreke schreef:Heb daarnaast de motor ook proberen te starten met de trekstarter, dit deed het ook niet.

Ging je motor wel rond? Of kreeg je er geen beweging in?
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor chaea » 27 Jun 2024, 11:00

Pierreke schreef:Bedankt voor alle feedback!

Ik heb intussen de batterij opgeladen en opnieuw geprobeerd, zelfde resultaat.
Heb tijdens het starten ook een voltmeter over de batterij geplaatst en de spanning daalde niet.

Heb daarnaast de motor ook proberen te starten met de trekstarter, dit deed het ook niet. Heb ik wel nog nooit eerder gedaan.

Het zal dus toch aan iets anders liggen.

Hoe kan ik de relais uitsluiten? Wat bedoelt u met deze oversluiten en kan ik de relais eenvoudig vervangen?

Bedankt!

Het is wel belangrijk dat de motor op contact staat bij gebruik trekstarten, anders kan je trekken tot je een ons weegt.

Oversluiten is de plus en min direct met elkaar te verbinden, let op dit vonkt!! Dit kan dmv een dikke koperen kabel uiterrard met mantel, 1 uiteinde relais min en dan op de plus. Slaat de startmotor nu rond dan is het de relais of de zekering.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Volgende

Terug naar Outboard motoren