Afslaande motor in versnelling

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Afslaande motor in versnelling

Berichtdoor thijmendb » 06 Jun 2024, 19:04

Goedenavond,

Ik hoop dat er iemand op dit forum is die mij verder zou kunnen helpen. Ik heb een Suzuki 25PK 2 takt buitenboordmotor die kampt met enkele problemen. De buitenboordmotor loopt in zijn neutraal goed, en slaat niet af ook niet als we d.m.v. handgas gas geven. In elk toerental blijft de motor goed lopen, maar als we hem in zijn versnelling zetten slaat de motor al snel af. In hoge toeren in zijn versnelling blijft de motor goed lopen, maar zodra hij terug zakt naar lage toeren, of op lage snelheid moet varen slaat de motor af. Ook reageert de motor niet goed op het gas. Als we in een versnelling gas geven, reageert hij daar niet op, of reageert hij later opeens met hoge toeren.

Motorspecificaties:
Suzuki DT25AC
25PK
2 takt
3 Cilinder

We hebben al enkele dingen geprobeerd, maar onderstaande oplossingen helpen helaas niet.
- Alle carburateurs ultrasoon gereinigd
- Nieuwe bougie’s
- Membranen van de carburateurs gereinigd

Ik ben zelf wat gaan nadenken over mogelijke problemen, maar wil niet teveel gaan veranderen tenzij ik zeker weet dat dit het probleem kan zijn. Het enige probleem wat ik kon bedenken was als volgt:

Het staartstuk is in de winter van de motor afgeweest en terug gemonteerd, echter zijn de instellingen van de schakelstang mogelijk niet correct. Als ik bij de motor van mijn buurman kijk (4 takt) is de schroef zowel in zijn voor- als achteruit geblokkeerd in beide richtingen, terwijl als ik naar mijn eigen motor kijk is hij in zijn vooruit in één richting geblokkeerd. De andere richting kan hij worden gedraaid, echter hoor je dan wel een tik. Dit kost geen kracht. In zijn achteruit is hij wel in beide richtingen geblokkeerd. Kan dit een probleem zijn?

Zijn er andere dingen die ik kan proberen, of eventueel een probleem kan zijn? Ik hoor het graag!

Groetjes,
Thijmen
thijmendb
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 06 Jun 2024, 18:57
ligplaats:
info:

Re: Afslaande motor in versnelling

Berichtdoor micha » 09 Jun 2024, 22:17

Waar ik in eerste instantie aan denk is het stationair mengsel.
Hij loopt in z'n neutraal goed. Maar dat is niet heel gek. Dat is gewoon gas geven in zn vrij daarbij kan een slecht lopende motor nog goed klinken.

Als hij op hoge toeren goed loopt zal hij wel gewoon op 2 cilinders lopen dus met je hoge toeren afstelling zal niks mis zijn en de brandstof toevoer ook niet.
Als hij op lage toeren loopt zal hij te arm of te rijk lopen. Ploft of niest de buitenboordmotor ook bij lage toeren in de versnelling?

Stuur eens een foto van de carburateurs. Op je carb zit een afstel schroef die je rijker of armer kan zetten. En dit is ook een kanaaltje met een sproeier wat verstopt kan gaan zitten.
Ik gok dat elke carburateur iets versteld moet worden. Als hij niest bij lage toeren dan moet hij meer benzine krijgen.

Toen de carbs ultrasoon zijn gereinigd. Zijn ze toen ok volledig uit elkaar gegaan? En op welke afstelling zijn de mengsel schroeven gezet?
micha
 
Berichten: 358
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Afslaande motor in versnelling

Berichtdoor Blacktoppie » 09 Jun 2024, 23:35

Hoe zit het met de mengsmering. Heb zelf iets soortgelijks gehad met een yamaha 8pk 2 cil die had soortgelijke problemen, en daar smeerde ik te vet.

Nou neem aan dat je bij deze motor niet zelf mengt maar er een pomp oid inzit, maar wellicht zit het daar fout.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1188
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Afslaande motor in versnelling

Berichtdoor thijmendb » 17 Jun 2024, 17:38

micha schreef:Waar ik in eerste instantie aan denk is het stationair mengsel.
Hij loopt in z'n neutraal goed. Maar dat is niet heel gek. Dat is gewoon gas geven in zn vrij daarbij kan een slecht lopende motor nog goed klinken.

Als hij op hoge toeren goed loopt zal hij wel gewoon op 2 cilinders lopen dus met je hoge toeren afstelling zal niks mis zijn en de brandstof toevoer ook niet.
Als hij op lage toeren loopt zal hij te arm of te rijk lopen. Ploft of niest de buitenboordmotor ook bij lage toeren in de versnelling?

Stuur eens een foto van de carburateurs. Op je carb zit een afstel schroef die je rijker of armer kan zetten. En dit is ook een kanaaltje met een sproeier wat verstopt kan gaan zitten.
Ik gok dat elke carburateur iets versteld moet worden. Als hij niest bij lage toeren dan moet hij meer benzine krijgen.

Toen de carbs ultrasoon zijn gereinigd. Zijn ze toen ok volledig uit elkaar gegaan? En op welke afstelling zijn de mengsel schroeven gezet?


Excuses voor de late reactie. Het weer was er niet helemaal naar, maar ik ben vandaag weer verder gegaan aan de motor.

Bij het ultrasoon reinigen zijn de carburateurs volledig uit elkaar geweest en gereinigd. Ook alle sproeiers zijn schoon gemaakt. Alle drie de carburateurs staan op dit moment op twee slagen afgesteld.

We zijn er wel achtergekomen dat als we de choke iets meer open zetten tijdens het varen dat hij beter blijft lopen. Het lijkt erop dat de motor teveel lucht krijgt, en daardoor afslaat. Iemand hier ervaringen mee?
thijmendb
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 06 Jun 2024, 18:57
ligplaats:
info:

Re: Afslaande motor in versnelling

Berichtdoor thijmendb » 17 Jun 2024, 17:39

Blacktoppie schreef:Hoe zit het met de mengsmering. Heb zelf iets soortgelijks gehad met een yamaha 8pk 2 cil die had soortgelijke problemen, en daar smeerde ik te vet.

Nou neem aan dat je bij deze motor niet zelf mengt maar er een pomp oid inzit, maar wellicht zit het daar fout.


De motor mengt de olie inderdaad zelf en het lijkt erop dat de smering voldoende is. Ik heb hier eerder een seizoen mee gevaren zonder problemen. De motor rookt niet extreem dus hij zal denk ik niet te vet lopen.
thijmendb
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 06 Jun 2024, 18:57
ligplaats:
info:

Re: Afslaande motor in versnelling

Berichtdoor chaea » 17 Jun 2024, 17:45

Heb je de carburateurs wel synchroon laten zetten?
chaea
 
Berichten: 865
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Afslaande motor in versnelling

Berichtdoor micha » 18 Jun 2024, 12:47

Ja, die afstelling stel je af met je lucht mengsel schroeven. Maar wat chaea zegt is ook belangrijk. Het kan zijn dat nu jouw gas kleppen niet gelijk staan en dus de ene cilinder wel wat meer brandstof krijgt en de andere nog dicht staat.
Heb je een foto van de carburateurs. Normaal stel je dit af met een synchroom apparaat. Maar bij een ouwe evinrude kan je bijvoorbeeld niks afstellen. Dan is het gewoon een vaste verbinding tussen de twee kleppen.
Wat ik op fotos op internet zie kun je deze wel afstellen.

Zo doe je het normaal:

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=l4dGC1p_2uM

Maar ik weet niet of het bij jou ook zo kan want ik ken jouw motor niet zonder fotos te zien
micha
 
Berichten: 358
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Afslaande motor in versnelling

Berichtdoor micha » 18 Jun 2024, 12:51

dit is de boeren manier van je carbs synchroniseren: https://motorcyclemojo.com/2019/05/sync ... rburetors/
Ik zou daar eerst mee beginnen voor je aan de mengsel schroeven gaat draaien.
micha
 
Berichten: 358
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Afslaande motor in versnelling

Berichtdoor gliselda » 25 Jun 2024, 10:15

Controleer of er geen verstoppingen zijn in de brandstofleidingen en vervang eventuele filters. Een beperkte brandstoftoevoer kan ervoor zorgen dat de motor afslaat bij lage toeren.
gliselda
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 25 Jun 2024, 10:12
ligplaats:
info:


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten