Motor type Honda achterhalen

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Motor type Honda achterhalen

Berichtdoor cornelius » 05 Jun 2024, 19:36

Beste leden,

Ik heb via Marktplaats een Honda 9.9 pk langstaart motor gekocht, deze loopt gelukkig als een zonnetje. Maar mijn oude (defecte) motor was geen Honda, maar een Tohatsu. De Honda wil ik ook op afstandsbedioening laten lopen en sturen. Ik heb bij Allesmarine gevraagd of ze voor mij een overzicht kunnen maken met de artikelen die ik nodig heb om dit op afstandsbediening werkend te krijgen.
Ik heb hierop een vraag terug gehad of ik een foto kan sturen van het motorplaatje. Google vertelde mij dat deze op het staartdeel van het frame zit. De plek heb ik gevonden, plaatje is inmiddels helaas niet meer aanwezig. Omdat het motor type BF9.9A heel breed is, hebben zij verduidelijking nodig in het type. Ik heb uiteraard foto's van de aansluitingen etc. gestuurd, maar dit mocht niet baten.
Is er een andere manier om het type te achterhalen? of het bouwjaar, dat helpt alweer een stuk(je).

Ik heb niet gevonden hoe ik direct fot's kan toevoegen. ik heb in Google foto's een album aangemaakt met de foto's die ik heb gemaakt. Misschien helpt dit. https://photos.app.goo.gl/LtEYrYdb3DGvgA4E8

Ik kijk uit naar jullie reacties!

Groeten,

Cor
cornelius
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 05 Jun 2024, 19:27
ligplaats: Wijk bij Duurstede
info: Kajuitboor staal 7m

Re: Motor type Honda achterhalen

Berichtdoor micha » 06 Jun 2024, 11:05

Hoi Cor,

Om maar gelijk over je vraag heen te stappen. Als ik zo naar je fotos kijk heb je al bijna alles om hem op je schakelkast aan te sluiten. Maar heb je al een schakelkast? Want in mijn ogen mis je dan nu. Als je een honda schakelkast hebt of een universele kast met C2 kabels ( het uiteinde is schroefdraad) dan kun je deze in principe zo aansluiten en heb je niks extra nodig. Maar dat is dan het schakelen en gas geven. Heb je nog de schakelkast vand e tohatsu in je boot? Die zou ook dezelfde type kabels moeten hebben.
Hoe zat jouw stuur stang eerst aan de tohatsu vast? Deze zou je met een juiste diameter bout kunnen verbinden met de stuur beugel maar je moet het stationaire deel van de kabel wel ergens aan vast zetten. Met zoiets:

https://www.bootschappen.nl/36191s-s61- ... LEQAvD_BwE

Als je nou je plaatje mist dan zou ik kijken op boats.net en dan op de 9.9 kijken en dan kijken bij welk bouwjaar jouw motor het meeste overeen komt qua onderdelen. Dan heb je( ongeveer) het type. Maar bij jou kan het een motor tussen pre-1997 en 2000 nog wat zijn.
micha
 
Berichten: 358
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Motor type Honda achterhalen

Berichtdoor micha » 06 Jun 2024, 11:05

Hoi Cor,

Om maar gelijk over je vraag heen te stappen. Als ik zo naar je fotos kijk heb je al bijna alles om hem op je schakelkast aan te sluiten. Maar heb je al een schakelkast? Want in mijn ogen mis je dan nu. Als je een honda schakelkast hebt of een universele kast met C2 kabels ( het uiteinde is schroefdraad) dan kun je deze in principe zo aansluiten en heb je niks extra nodig. Maar dat is dan het schakelen en gas geven. Heb je nog de schakelkast vand e tohatsu in je boot? Die zou ook dezelfde type kabels moeten hebben.
Hoe zat jouw stuur stang eerst aan de tohatsu vast? Deze zou je met een juiste diameter bout kunnen verbinden met de stuur beugel maar je moet het stationaire deel van de kabel wel ergens aan vast zetten. Met zoiets:

https://www.bootschappen.nl/36191s-s61- ... LEQAvD_BwE

Als je nou je plaatje mist dan zou ik kijken op boats.net en dan op de 9.9 kijken en dan kijken bij welk bouwjaar jouw motor het meeste overeen komt qua onderdelen. Dan heb je( ongeveer) het type. Maar bij jou kan het een motor tussen pre-1997 en 2000 nog wat zijn.
micha
 
Berichten: 358
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten