Yamaha 4as restauratie

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Yamaha 4as restauratie

Berichtdoor Riemer2 » 30 Mei 2024, 16:11

Goedenmiddag, ik ben bezig met de restauratie van een Yamaha 4as (4pk) buitenboordmotor. Nou heb ik een probleempje(wel meer maar dat is voor een andere keer)
Maar nu is het probleem dat de koelkanalen verstopt zitten. Nu is het ook belangerijk om te zeggen dat de motor 2 jaar terug in het water is gevallen, hiervoor deed hij het wel maar de motor zit nu wel vast maar dat is dus voor een andere keer. Nou is mijn vraag: hoe zouden jullie deze koelkanalen schoon te maken? Ik heb online wat gelezen over soda of schoonmaakazijn. Maar als er iemand is met ervaring zou dit erg handig zijn. Bij voorbaat bedankt. https://ibb.co/LRqYqkB
Riemer2
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 18 Apr 2024, 16:21
ligplaats: Noord-Holland
info:

Re: Yamaha 4as restauratie

Berichtdoor benE » 30 Mei 2024, 16:15

Ik denk dat je beter eerst de motor uit elkaar kan halen.
Als deze al twee jaar vast staat,heb je kans dat de schade zo groot is,dat reparatie niet meer haalbaar is.
De electronica zal het ook niet meer doen.
benE
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 29 Jan 2012, 17:42
ligplaats:
info:

Re: Yamaha 4as restauratie

Berichtdoor chaea » 01 Jun 2024, 08:32

Dit kan je meer zien als een leerproject, en dat kan heel leuk zijn. De meesten beginnen te sleutelen aan motortjes waar niks mee aan de hand is en daarna wel :lol:

Maar zoals aangegeven, het heeft geen zin aan ke koelkanalen te beginnen als je motor niet loopt.
Bij een lopende motor deed ik het altijd in mijn testbak en daar zat altijd een flacon wc eend in, dat ontkalkt maar ook dat zal een verstopping niet doen oplossen.

In dit geval de gehele motor uitelkaar, draaiende delen mits niet veroest in de olie leggen voor een paar dagen.
Elektronische componenten op een droge warme plek, zolang je met je motor bezig bent.

Ondertussen kan je handmatig alle koelkanalen schoonmaken.

Of je succes zal hebben durf ik niet te garanderen.
chaea
 
Berichten: 865
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Yamaha 4as restauratie

Berichtdoor micha » 03 Jun 2024, 12:41

Ik zou er eerlijk gezegd niet eens aan beginnen. Als ik die spoelpoorten in kijk zie ik een behoorlijke roestige bedoeling. Als je doel is om een goede werkende motor te krijgen dan moet je je geld en tijd ergens anders in stoppen.
Maar als jij wel tijd genoeg hebt en je er vanuit gaat dat hij toch niet te redden is dan zou ik hem helemaal uit elkaar halen. Met zon motor heb je hem binnen een uur volledig gedemonteerd. Die koelkanalen kun je zo met een ijzerdraad helemaal leeg gaan halen.
micha
 
Berichten: 358
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten