Verschil in brandstofverbruik 20pk vs 100pk

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: Verschil in brandstofverbruik 20pk vs 100pk

Berichtdoor Bucket » 11 Mei 2024, 19:44

Snap je 100%. Op de tweedehands markt is het af en toe pakken wat je pakken kan. Als je een wensen/eisen lijstje hebt met 10 punten die allemaal MOETEN dan kom je er nooit. Oftewel je moet een compromis durven sluiten. De stelling dat de motor het duurste onderdeel is kan ik niet mee oneens zijn maar de vraag is of dit ook voor jou het meeste waarde is. Dat hoeft niet zo te zijn. Als de boot dus verder naar je wensen is zal ik de gok wagen. Die motor kun je of eens proberen en kijken of het bevalt. Als het echt te veel is kun je deze uitwisselen en of wat cash terug pakken met een goede tweedehands of een nieuwe erin hangen.


Gelukkig iemand die mij wel kan begrijpen. Of is dit volgens sommige alleen maar verdere cognitieve dissonantie van mijn kant… Geintje. Nee ik heb zelf wel een mogelijkheid om een 100pk uit de bun te krijgen. Daar zit ik niet over in.

Ik heb dat wel gelezen en dat is nog altijd de tip. Haal dat certificaat. Een vaarbewijs geeft je kennis en dat is beter dan zonder kennis. Of het vaarbewijs dan juist is qua inhoud is niet deze discussie. Ik ben benieuwd wat de TS heeft besloten.


Nee denk niet dat ik dat vaarbewijs ga halen. Zie zelf echt de toegevoegde waarde ervan niet. Vaar al tientallen jaren met sloepen, zeilboten etc… red mij altijd prima. Grote wateren waar dit wel verplicht is ga ik toch niet op.

Overmorgen kijken bij de boot. Of het wat gaat worden… we gaan het meemaken, we zijn vast niet de enige met interesse.
Bucket
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 08 Mei 2024, 19:49
ligplaats:
info:

Re: Verschil in brandstofverbruik 20pk vs 100pk

Berichtdoor pascall » 12 Mei 2024, 06:29

Ik denk dat het toch wel van enige waarde is, het vaarbewijs, want je slaat nu al de plank .is.
Ik ben dan ook erg benieuwd waar of op welke wateren je vaart waar het vaarbewijs is voor uitgesloten voor een vaartuig waarvoor het benodigd zou zijn.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2141
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Verschil in brandstofverbruik 20pk vs 100pk

Berichtdoor chaea » 12 Mei 2024, 06:55

Er zijn geen wateren waar het vaarbewijs verplicht is als ja vaartuig niet vaarbewijsplichtig is.

De zeer kromme regel is dat als je vaartuig harder kan dan 20 kmph of langer is dan 15 meter je op elk water in Nederland het vaarbewijs moet hebben, ga je de Waddenzee, IJsselmeer en de Delta op moet je vaarbewijs 2 of VBA hebben.
Jij mag dus zonder deze bewijzen hier varen.
chaea
 
Berichten: 865
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Verschil in brandstofverbruik 20pk vs 100pk

Berichtdoor Amersfow » 12 Mei 2024, 07:16

Ik zou maar wel uit de buurt blijven van Vlissingen op de Westerschelde zonder het reglement te kennen. (Daar gaan ook erg veel vragen over op VB2 vond ik) :D
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Verschil in brandstofverbruik 20pk vs 100pk

Berichtdoor Bucket » 12 Mei 2024, 08:41

Ik zie het nu ook, altijd gedacht van dit voor bepaalde grotere wateren wel een vereiste was. Wanneer je googled komt deze verplichting ook als eerst naar voren. Pas als je door gaat zoeken blijkt dat dit niet nodig is.
Bucket
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 08 Mei 2024, 19:49
ligplaats:
info:

Re: Verschil in brandstofverbruik 20pk vs 100pk

Berichtdoor Rik » 17 Jun 2024, 14:30

Ik ben wel blij met het vaarbewijs hoe het is. Ik heb mijn klein vaarbewijs 1 gehaald en zie het als een basis vereiste. Tuurlijk moet je daarna in de praktijk nog veel leren maar dat hoeft niet getoetst geworden van mij.
Rik
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 17 Jun 2024, 14:21
ligplaats:
info:

Re: Verschil in brandstofverbruik 20pk vs 100pk

Berichtdoor rene79shovel » 17 Jun 2024, 17:18

Rik schreef:Ik ben wel blij met het vaarbewijs hoe het is. Ik heb mijn klein vaarbewijs 1 gehaald en zie het als een basis vereiste. Tuurlijk moet je daarna in de praktijk nog veel leren maar dat hoeft niet getoetst geworden van mij.

nou , welkom op het forum dan maar
rene79shovel
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:

Re: Verschil in brandstofverbruik 20pk vs 100pk

Berichtdoor Berto » 18 Jun 2024, 15:44

Eerste post met weinig info maar wel direct een link naar een vaarbewijs cursus? Denk dat we dit onder sluikreclame kunnen scharen..
Berto
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 20 Jun 2022, 09:52
Woonplaats: Zeewolde
ligplaats: Zeewolde
info: Rhone Verre RV 14,
speedboot uit 1971, verbouwd naar consoleboot, banken en tafel/zonnedek.
Motor: Mariner 30pk EFI 2005

Re: Verschil in brandstofverbruik 20pk vs 100pk

Berichtdoor Het Sluizenfront » 18 Jun 2024, 21:42

Bucket schreef:Beste watersport liefhebbers,

Wij staan op het punt om 2e hands een 6.5m tender te kopen met als voornaamste doel er lekker rustig mee te varen over slootjes en kleine kanalen. De vaarsnelheid zal voornamelijk tussen de 5 en 10 km/h zijn.
De tenders waar wij interesse in hebben worden aangeboden met buitenboordmotoren (in bun) variërend van 20pk tot ruim over de 100pk. Daardoor ook interessant voor mensen die ermee willen waterskiën oid.
Heeft iemand enig idee wat nou het verschil in brandstofverbruik is tussen een 20pk en een 100pk bij dezelfde snelheid, zeg 6 km/h. Dus waarbij de 100pk net iets boven stationair zal draaien en de 20pk wellicht op iets van 30%/40% zal draaien. Is hier iets over te zeggen zonder er een verbruiksmeter tussen te zetten?

Ik denk dat je als je het over het verbruik hebt, een rechtstreekse lijn met de auto kunt maken. Als jij een willekeurige auto met een relatief kleine motor koopt dat is dat vaak omdat zo'n motor een gunstiger verbruik heeft t.o.v. diezelfde auto met een zwaardere motor. Toch zijn er mensen die voor die zwaardere gemotoriseerde auto kiezen omdat dat ook bepaalde voordelen heeft. Vaak gaat het dan om comfort. Die motor loopt bij een bepaalde vermogenslevering waarschijnlijk rustiger als zijn kleinere evenknie. Ook heb je in "noodgevallen" wat meer vermogen tot je beschikking. Het nadeel is de aanschafprijs, het waarschijnlijk duurdere onderhoud en natuurlijk het hogere gebruik. Het is aan de koper om te bepalen wat voor hem het zwaarst weegt. Daar mag je wat mij betreft, het milieuaspect ook in opnemen. Meer verbruik betekent over het algemeen ook meer vervuiling.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 185
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Vorige

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten