Bucket schreef:Misschien schakelt de 100pk wel een aantal cilinders uit bij lage vermogens behoeftes bv.
Hoe zie je dat dan voor je?
Alleen brandstof toevoer wordt afgeknepen?
Bij een 4 pitter ,2 stuks niet, dan moeten die andere 2 die niks doen ook nog door de compressie drukken toch?
Klepjes gelicht? Oké ,geen compressie ,maar wel meestampen toch?
Na 8 uur rustig varen wat zou nou het verschil in brandstofverbruik zijn?
Als je het met een 2 cilinder van 20 pk kunt doen,zou ik die 100 pk versie maar laten liggen.
Bij de door jou geschetste situatie van circa 6 km/h draait een 20 pk iets meer dan stationair.
Ik denk dat je het brandstof verbruik nog knap tegen gaat vallen bij een 100 pk versie t.o.v. 20 pk versie.
De boot die wij op het oog hebben bevalt ons, er zit echter alleen een 100pk buitenboordmotor achter. En deze kunnen we uiteraard later altijd nog wisselen voor een kleinere motor. Maar we dachten als het verbruik nou mee valt de motor gewoon te laten begrenzen, zodat mensen zonder vaarbewijs er ook mee op pad kunnen.
Dit is een ander verhaal dan in je eerste posting.
Daar sprak je over dat er verschillende boten werden aangeboden met diverse motoren.
Nu schijnt het dat je inmiddels eentje hebt of in gebruikt hebt.
Motor later omruilen ,kan een dure grap worden. Niet aan te raden ,daar komt bij ,dat doe je zowiezo niet,want dan lever je vermogen in, en wees eerlijk ,niemand gaat terug van een Honda Goldwing naar een Honda Silverwing vanwege het brandstofverbruik ,om maar even een zijstraatje te benoemen.
En laten begrenzen?
Hoe zie je dat dan voor je?
Morgen op de begrenzer ,en overmorgen er weer af?
Hallo ,dat werkt niet toch?;
En van begrenzen krijg je een luie motor en een roetmop.
Koop een motor waar jullie allemaal mee kunnen genieten ,i.p.v. een dikke ,die je af en toe moet begrenzen omdat anders er een ongediplomeerde er niet mee mag varen.
En dat begrenzen? Dat is leuke praat voor de bühne ,want dat gebeurd niet.
En om eerlijk te zijn ,20 pk is er genlijk nog teveel voor iemand zonder vaarbewijs gezien door de ogen van de hermandad.
Dan komt 15 pk eerder in aanmerking om aan de veilige kant te gaan zitten.
En je kunt wel stellen dat een 4 cilinder die bijna niets hoeft te doen ,net zo zuinig is eentje die meer te verstouwen heeft,dat klopt allemaal in theorie.
In de praktijk komt het vaak andersom uit.
Wie nooit op zoektocht gaat ,zal nooit iets vinden.