Yamaha 9,9 4 takt krijg ik niet uit!

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Yamaha 9,9 4 takt krijg ik niet uit!

Berichtdoor henkyd » 10 Apr 2024, 17:43

Beste mensen, mijn Yamaha 9,9 pk 4 takt high trust loopt als een zonnetje. Maar...., ik krijg hem niet meer uit! Zowel de noodstopknop als via de sleutel geven geen resultaat. Uiteraard stopt de motor als ik de benzine toevoer afsluit. Ook gek is dat ik de motor kan starten als de motor in de versnelling staat. Ik heb ik in de winter de kabelboom vervangen. De stekkers waren door het zoute water vergaan. De kabelboom uit de motor heb ik doorgeknipt en aan een nieuwe kabelboom verbonden die met zijn stekker verbonden is aan een nieuwe afstandbediening. Ik kom er niet uit.
henkyd
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 10 Apr 2024, 17:32
ligplaats: Harlingen
info: yamaha 9,9pk 4 takt

Re: Yamaha 9,9 4 takt krijg ik niet uit!

Berichtdoor micha » 10 Apr 2024, 22:21

Heb je een yamaha kabelboom / afstandsbediening? en een origineel yamaha contact slot? Kwamen alle kleuren overeen uit de nieuwe kabelboom of kun je die kleuren niet zien? Als je een ander merk hebt gepakt of een universeel contactslot dan zijn de functies niet altijd het zelfde.
Het is handig om een foto van de motor en de schakelkast te hebben.

Ik gok dat je ergens in je bekabeling een fout hebt gemaakt. Heb je je oude kabelboom nog? De motor gaat uit door de "uit' draad te verbinden met de massa. Dat verbinden doe je door de je contactsleutel terug te draaien of je dodemansknop te trekken. Uit mn hoofd is de witte kabel de 'uit 'draad en de zwarte de massa.
Heb je ervaring met een multimeter gebruiken?

Op je contactslot moet 1 van de draden ( of polen op de stekker ) met de sleutel in de uit stand, verbonden zijn met een andere draad. Het zelfde geld voor je dodemanskoord los getrokken. er is een combinatie van 2 polen die dan 0 ohm weerstand heeft. ALs je het contact op aan zet dan zou de verbinding weg moeten vallen. Deze twee zijn dan de massa en de uit draad op het contactslot. de witte draad bij je motor en de masse draad bij je motor moeten hierop verbonden zijn.

Wellicht heb je ook hier wat aan: https://www.seabreeze.com.au/forums/Sai ... ded?page=1

alleen ik kan niet zien wat voor type / bouwjaar motor jij hebt dus het kan weleens niet kloppen.

Waarom heb je niet gewoon van je oude kabelboom / afstandsbediening ook de stekker afgeknipt en die verbonden met de motor? Dan had je geen nieuwe schakelkast hoeven kopen en geen problemen gehad.

het gekke probleem kan verklaard worden omdat je waarschijnlijk een motor hebt die niet zelf een neutraal schakelaar heeft en normaal met een afstandsbediening werkt die dat wel heeft. Nu heb je waarschijnlijk een afstandsbediening die ook geen neutraal schakelaar heeft dus niks in jouw systeem voorkomt dat je kan starten terwijl de motor in z'n versnelling staat.
micha
 
Berichten: 348
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Yamaha 9,9 4 takt krijg ik niet uit!

Berichtdoor henkvd » 11 Apr 2024, 16:19

Draden wit en zwart van de CDI kortsluiten is motor stop, hier gaat het nu dus mis.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4475
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Yamaha 9,9 4 takt krijg ik niet uit!

Berichtdoor henkyd » 12 Apr 2024, 11:17

Luitjes dank! Heb een bypass (wit) naar de CDI gemaakt. En jawel het werkt. Conclusie: er zit een breuk in de kabelboom vandaar de bypass. In de winter de kabelboom opnieuw de las van de witte draad maken, want dat zal ws de oorzaak zijn. Maar voor nu: de motor loopt als een zonnetje en ik krijg hem nu weer uit.
henkyd
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 10 Apr 2024, 17:32
ligplaats: Harlingen
info: yamaha 9,9pk 4 takt

Re: Yamaha 9,9 4 takt krijg ik niet uit!

Berichtdoor micha » 13 Apr 2024, 21:39

Mooi om te horen dat het gelukt is. Ben je er ook al achter waarom hij kan starten in zn versnelling?
micha
 
Berichten: 348
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten