Mariner 30pk canbus

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Mariner 30pk canbus

Berichtdoor Yorick » 26 Mrt 2024, 14:40

Momenteel ben ik bezig met een elektronisch project. Dat is nou precies de kant van de techniek waar ik niet zo goed in ben.

Wil canbus omzetten naar nmea2000 en gegevens zoals temperatuur, toerental en draaiuren laten weergeven op mijn fischfinder. Dat is geen overbodige luxe, want heb geen analoge meters.

Om dit te bereiken heb ik via de remote control een male to male stekker geplaatst, die aangesloten op een mercury gateway en die weer op de nmea 2000 backbone. Die backbone heeft een eigen voeding en is uiteindelijk aangesloten op de fischfinder.

Alle draden kloppen tot de 14 polige deutschstekker in de motor. Daar ontbreken de canbus draden. Om die draden te vinden heb ik een service manual gekocht geschikte voor mijn motor. Maar de kleuren komen niet overeen. Daarna een mercury dealer uit de omgeving gecontact. Maar deze kan/wil geen antwoord geven. Daar zal te weinig aan worden verdiend. Wie kan mij in de juiste richting sturen, een welwillend adres waar ik heen kan, of misschien iemand die zo vertelt welke draden van de motorcomputer ik kan pakken.. ik hoor het graag! Want ik wil het water op :)
Yorick
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 26 Mrt 2024, 14:00
ligplaats: Maasdam
info:

Re: Mariner 30pk canbus

Berichtdoor chaea » 26 Mrt 2024, 19:40

Ik heb geen flauw idee en ik begrijp de dealer ook heel goed. Je vraag is zeer specifiek en ben ik nog niet eerder tegen gekomen, het zal waarschijnlijk voor elke dealer uitzoek werk zijn en dat kost, vooral nu, kostbare tijd met geen of weinig financieel gewin.

Een servicemanual heeft vaak beknopte informatie, een orgineel werkplaatshandboek zal je wellicht verder kunnen helpen, of forum member Erics die is van de Merckrukkies.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Mariner 30pk canbus

Berichtdoor Berto » 26 Mrt 2024, 20:06

Je kan ook eens informeren op het sportbotenforum mogelijk dat daar iemand je kan helpen.
Berto
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 20 Jun 2022, 09:52
Woonplaats: Zeewolde
ligplaats: Zeewolde
info: Rhone Verre RV 14,
speedboot uit 1971, verbouwd naar consoleboot, banken en tafel/zonnedek.
Motor: Mariner 30pk EFI 2005

Re: Mariner 30pk canbus

Berichtdoor Yorick » 27 Mrt 2024, 11:03

De fabrikant verwijst door naar de dealer en de dealer wil niet helpen. Ik wil best betalen voor de informatie en zijn tijd, maar dat wordt niet voorgesteld. Die originele mercury gateway kost 500 euro.. daar zit een giga marge op, dan zou je zeggen dat een importeur of dealer toch wel 5 minuten kan missen om even een schema op te zoeken. Of zullen ze zelf niets eens weten wat ze gemaakt hebben :mrgreen:

Bedankt voor de tip, ga eens neuzen op het sportbotenforum.
Yorick
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 26 Mrt 2024, 14:00
ligplaats: Maasdam
info:

Re: Mariner 30pk canbus

Berichtdoor micha » 28 Mrt 2024, 11:44

Of vraag eens rond op het iboats forum. Ook een hoop kennis daar. Maar de meeste 'sleutelaars' zijn niet bezig met zulke dingen.
Maar wat is je doel dan om dat te behalen op je fishfinder als je het ook met analoge tellers voor elkaar krijgt. Heb je dan wel, ( buiten dat je het hardware matig voor elkaar krijgt) ook wel de juiste software beschikbaar om de signalen om te zetten naar waarden?

Succes
micha
 
Berichten: 348
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten