Overbrenging van kleine buitenboordmotor veranderen.

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Overbrenging van kleine buitenboordmotor veranderen.

Berichtdoor Istria » 05 Okt 2023, 22:25

Dag allen,

Ik vroeg me af of het mogelijk is de overbrengingsverhouding van een kleine (ca. 3-4pk) buitenboordmotor aan te passen.
De meesten hebben voor zover ik heb kunnen vinden een overbrenging van zo'n 2:1. En ik vroeg me af hoe complex het zou zijn dit aan te passen naar 1:1 of 1:2.

De reden is een zelfbouwprojectje dat ik in mijn hoofd heb waarbij ik het staartstuk van een bbmotor zou willen gebruiken als laatste stuk van een elektrische aandrijving.
De elektromotoren die ik op het oog heb hebben hun maximale vermogen bij zo'n 1000 tpm. Maar het is zonde qua overbrengingsverliezen en lawaai om deze eerst door een 1:4 overbrenging te laten gaan, om het staartstuk dit vervolgens weer te laten halveren om op 2000 tpm bij de propeller te komen.

Dus vandaar de vraag of het tandwiel in het staartstuk te vervangen is door een ander model waardoor de overbrenging 1:1, of nog beter, 1:2 wordt. In plaats van de standaard 2:1.

Alvast bedankt!
Istria
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 05 Okt 2023, 22:16
ligplaats:
info:

Re: Overbrenging van kleine buitenboordmotor veranderen.

Berichtdoor pascall » 06 Okt 2023, 05:54

Het is niet mijn wereld maar waarom pas je de schroef niet aan?

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Overbrenging van kleine buitenboordmotor veranderen.

Berichtdoor Istria » 06 Okt 2023, 11:02

Bedankt voor je reactie.

Een grotere schroef past voor zover ik kan zien niet op een (bijvoorbeeld) Yamaha F4, want vlak boven de standaard 7,5" schroef zit alweer de ventilatieplaat. En voor 500 tpm bij de schroefas zou ik een schroef van bijna een halve meter diameter moeten hebben volgens een online schroefcalculator.

Istria
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 05 Okt 2023, 22:16
ligplaats:
info:

Re: Overbrenging van kleine buitenboordmotor veranderen.

Berichtdoor henkvd » 06 Okt 2023, 11:52

Meer spoed, alleen de beperking dat die voor dit soort motortjes zeer beperkt assortiment is.
overbreng verhouding veranderen kan je vergeten, alles in de staart moet gewijzigd worden, niet te koop.

Met 1:1 verhouding kom je er ook niet, zakt de motor toch in elkaar.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Overbrenging van kleine buitenboordmotor veranderen.

Berichtdoor Istria » 06 Okt 2023, 12:05

Dank.
Dan is wellicht toch de beste (of minst slechte) optie om bovenin, waar normaal gesproken de motor zit, een 1:4 overbrenging te maken. Zodat de motoras weer "netjes" 4000 tpm maakt en er 2000 tpm bij de schroef uitkomt.
Of iets geheel anders verzinnen en het "bbmotor staartstuk" vergeten.

Wat bedoel je overigens met "dan zakt de motor in elkaar"?

En nog een laatste vraag: Kan/mag de aandrijfas de andere kant op draaien? Of zijn de tandwielen zodanig dat ze voor één bepaalde richting geoptimaliseerd zijn?
Dit omdat het met een elektromotor makkelijker is om gewoon altijd in z'n "vooruit" te zitten, en de motor de andere kant op te laten draaien om achteruit te gaan. In plaats van gebruik te maken van de vooruit/achteruit hendel.
Istria
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 05 Okt 2023, 22:16
ligplaats:
info:

Re: Overbrenging van kleine buitenboordmotor veranderen.

Berichtdoor henkvd » 06 Okt 2023, 21:10

Wat bedoel je overigens met "dan zakt de motor in elkaar"?


Niet helemaal juist beatwoord ff de elek motor een beetje gemist.


Aandrijfas mag niet de andere kant opdraaien, tandwielen zijn schuin, op de schroefas
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Overbrenging van kleine buitenboordmotor veranderen.

Berichtdoor Istria » 12 Okt 2023, 14:03

Oke, ik heb een plan B bedacht welke uiteindelijk ook veel beter en eenvoudiger is dan wat ik eerst in gedachten had.

Ik heb een elektromotor gevonden die perfect past op de plek van de huidige verbrandingsmotor en ook de juiste snelheid heeft (max vermogen bij 4500tpm). Die kan ik dus via een adapterplaat en as-koppelstuk direct op de bestaande aandrijfas monteren.

Wat ik me nu afvraag is of het waterkoelsysteem dan nog nodig is. Koelt het koelsysteem alleen de motor, of ook de transmissie in het staartstuk? De elektromotor ben ik van plan met lucht te koelen.

Afbeelding
Alvast bedankt!
Istria
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 05 Okt 2023, 22:16
ligplaats:
info:

Re: Overbrenging van kleine buitenboordmotor veranderen.

Berichtdoor chaea » 12 Okt 2023, 14:59

Transmissie hangt al in het water, en zit ook nog in de olie. Dus impellerpomp is dan overbodig.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Overbrenging van kleine buitenboordmotor veranderen.

Berichtdoor Istria » 13 Okt 2023, 12:27

Helder. Bedankt!
Scheelt ook weer wat wrijving/verlies.
Istria
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 05 Okt 2023, 22:16
ligplaats:
info:


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten