Baystar hydraulische stuurinrichting stuurt zwaar

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Baystar hydraulische stuurinrichting stuurt zwaar

Berichtdoor JaapKoster » 16 Sep 2023, 17:09

Ik heb een probleem met mij Baystar HC4645H hydraulische stuurinrichting in combinatie met een stuurpomp van Baystar. Het sturen stilliggend maar ook varend gaat veel te zwaar. Het systeem is waarschijnlijk van na 2005 (aanname aangezien de boot uit 2005 komt). Wanneer ik de motor een DF40 van Suzuki loskoppel van het stuursysteem dan draait de motor soepel om zijn as maar blijft het stuur ronddraaien desondanks erg zwaar gaan. Met 1 hand sturen is eigenlijk niet te doen. Het probleem zit dan ook in de stuurinrichting is mijn conclusie. De slangen tussen de cilinder en de stuurpomp zijn nog de originele en zouden iets ingekort kunnen worden maar ik zie geen gekkigheid in de zin van beschadigingen, een knik of een krappe bocht. Wanneer ik de vuldop op de stuurpomp losdraai dan komt er een beetje hydrauliek vrij wat suggereert dat er iets van overdruk in het systeem zit (het is momenteel 24 graden). De dan lekkende hydrauliek is nog redelijk doorzichtig (beetje grijze vervuiling). Ik heb ook de schroef waarmee het stuurwiel vastzit al even los genomen maar dat maakte ook geen verschil. Het stuur hapert niet en ook reageert de motor uitslag direct wanneer je aan het stuur draait.

Heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn of wat ik kan testen om het probleem te vinden?
Kan bijvoorbeeld het systeem spoelen helpen (de hydrauliek is echter nauwelijks vervuild) of is de terugslagklep in de stuurpomp wellicht de boosdoener. Goede raad is erg welkom.

Jaap
JaapKoster
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 16 Sep 2023, 09:32
ligplaats: Broek op Langedijk
info: Delphin 17, sportboot met middenconsole en Suzuki DF40A bb

Re: Baystar hydraulische stuurinrichting stuurt zwaar

Berichtdoor Wolf1 » 16 Sep 2023, 17:23

Is de stuurpomp uitgerust met gestuude terugslagkleppen ?
Dit houd in komt het roer zelf terug, Ja of nee ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Baystar hydraulische stuurinrichting stuurt zwaar

Berichtdoor JaapKoster » 16 Sep 2023, 19:06

Geen idee daar ging ik vanuit gegeven de info die ik op internet gelezen heb. Het stuurwiel draait zo zwaar dat hij in iedere positie blijft staan ongeacht de snelheid of de bocht die je op dat moment maakt. De stuurpomp heeft als typenummer: Baystar HH4314. Geeft dit iets meer info om te kunnen helpen?
JaapKoster
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 16 Sep 2023, 09:32
ligplaats: Broek op Langedijk
info: Delphin 17, sportboot met middenconsole en Suzuki DF40A bb

Re: Baystar hydraulische stuurinrichting stuurt zwaar

Berichtdoor Wolf1 » 17 Sep 2023, 09:30

JaapKoster schreef:Geen idee daar ging ik vanuit gegeven de info die ik op internet gelezen heb. Het stuurwiel draait zo zwaar dat hij in iedere positie blijft staan ongeacht de snelheid of de bocht die je op dat moment maakt. De stuurpomp heeft als typenummer: Baystar HH4314. Geeft dit iets meer info om te kunnen helpen?

Zou eens beginnen om de veertjes in de gestuurde terugslagklep te controleren (hoogstwaarschijnlijk gebroken) bevinden zich achter de schroevendraaier plugen aan de zijkant van het stuurhuis !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Baystar hydraulische stuurinrichting stuurt zwaar

Berichtdoor eagle » 19 Sep 2023, 00:06

Deze stuurpomp heeft zg Gestuurde Terugslagkleppen, door Baystar aangeduid met "No Feedback system".

De beide aansluitingen van de pomp hebben elk een terugslagklep, die er voor zorgt, dat er wel olie uit de aansluiting naar de cilinder kan, maar geen olie terug van de cilinder de aansluiting in, terug de pomp in. Dit zorgt ervoor, dat als het roer, of de BBM ten gevolge van waterkrachten wil bewegen, dan ook de stuurcilinder wil bewegen, waarbij er olie wordt verplaatst, die terug wil, de pomp in. Dat wordt geblokkeerd door de terugslagkleppen, waardoor de stuurcilinder niet kan bewegen ( olie is niet samendrukbaar..) en dus het roer of de BBM ook niet. Bovendien voel je niets aan het stuurwiel; je zou het los kunnen laten.
Maar als er aan het stuurwiel wordt gedraaid, stroomt er olie uit Een van de aansluitingen naar de cilinder. De zuiger daarin zal zich daardoor verplaatsen, maar aan de andere kant ervan wordt er olie weggedrukt, die terug de pomp in wil. Echter de terugslagklep van die aansluiting zal dat willen verhinderen, maar dat moet nu niet.. Daarom is er bij elke pompuitgang een klein cilindertje ingebouwd, met een drukstiftje, dat de terugslagklep van de Andere uitgang open kan drukken, om zo de terugkomende olie nu Wel door te laten, de pomp in. Maar dus alleen als er aan het stuurwiel gedraaid wordt.. Vandaar de aanduiding: Gestuurde terugslagkleppen.

Wat kan er mis gaan?

Verkeerde vuldop op de pomp; die moet een ontluchtgaatje hebben. Bij elke pomp worden twee doppen geleverd: Een Met- en een zonder gaatje. Dit voor het geval dat er twee pompen zijn, bij dubbele besturing; De onderste pomp krijgt de dichte dop, de bovenste de dop met het gaatje.

Te dikke olie; alleen de speciale stuurolie gebruiken!

Cilinder en pomp dienen zodanig op elkaar aangepast te zijn, dat het aantal omwentelingen van het stuurwiel van max BB naar max SB 4,5 tot 5 x is

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten