Ik heb mijn 2020 tohatsu 4 takt 6 pk in zout water laten vallen (!!!). De motor draaide op 30% vermogen maar ging hoog in de toeren omdat er geen druk meer op de schroef stond. De motor viel na een paar seconden stil door de hap met (zout) water. Ik kon de motor nog terugpakken omdat ze met een touwtje was geborgd. Na het terugzetten kon ik de motor niet meer ronddraaien, stond echt vastz
Twee uur later kon ik de bougie eruit draaien, de motor tornen, water eruit, flink spoelen met zoet water, alles afdrogen, motorolie afgetapt, ververst met nieuwe olie, en hele motor ingespoten met wd40 kruipolie. Carbarateur gereinigd, nieuwe bougie erop gezet, vonkt goed, motor heeft compressie (niet gemeten).
Toch loopt de motor heel slecht, start moeilijk, en valt uit bij stationair en ook na volgas geven. Als de motor draait dan draait ze onregelmatig.
Wat kan ik nog doen?
Ik las online een verhaal over het afbreken van de vliegwielspie, waardoor het vliegwiel kan schuiven waardoor de timing van de ontsteking niet meer klopt. Is dat plausibel? Zo ja, hoe krijg ik het vliegwiel er dan af? Met een poelietrekker kan ik nergens geballanceerd aangrijpen?
Ben benieuwd of ik nog iets over het hoofd zie?