Advies/ervaringen 8/9.9 pk 4 takt buitenboordmotor

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Advies/ervaringen 8/9.9 pk 4 takt buitenboordmotor

Berichtdoor Friese vaarder » 22 Jul 2023, 23:57

Beste forumleden,

Momenteel ben ik erg tevreden met onze Yamaha 6 pk 4-takt buitenboordmotor, het 1 cilinder model uit 2012. Echter blijft het 1-cilinder geluidsniveau toch een ietswat storende factor. Achter onze boot mag 15 pk, en daarom zit ik ondertussen toch eens te kijken naar 8 of 9.9 pk 4-takt buitenboordmotoren op de tweedehandse markt, in de bouwjaren van zo’n 2005-2012.

Aangezien onze boot strandwieltjes heeft en op een schuine helling omhoog moet worden getrokken, is gewicht een relevante factor. De Mercury/Mariner uit die bouwjaren oogt nog erg fris en is volgens mij 37(?) kilo? Ik meen dat de oudere Yamaha/Honda/Suzuki modellen een stuk zwaarder waren.

Daarom ben ik benieuwd naar jullie ervaringen/advies van 8/9.9 pk 4 takt motoren van de A-merken, het geluidsniveau en de betrouwbaarheid. Vooral de Mercury modellen hebben mijn interesse, aangezien deze af en toe wat gunstiger geprijsd lijken.

Alvast bedankt!
Friese vaarder
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 09 Jul 2023, 10:12
ligplaats:
info:

Re: Advies/ervaringen 8/9.9 pk 4 takt buitenboordmotor

Berichtdoor chaea » 23 Jul 2023, 05:29

1 cilinder 4 t motoren zijn idd enorme hakeplof motoren.

Wil je echt een goedkope, maar zeer betrouwbarr en lichtgewicht optie, dan is de Yamaha 6 of 8 cm 2 cilinder een aanrader. Nadeel het is 2 takt.

Meer voor de hand liggende zijn de f6 of f8 van bj 2000 tot 2010, de 6 pk in deze is de voorganger van jouw 6 pk maar met 2 cilinders. Deze modellen zijn zeer betrouwbaar en ook redelijk in gewicht, echter ook nog steeds prijzig.

De Yamaha 9.9 van zelfde bj vak is ook een goede keuze en is hetzelfde blok als de 15 pk, qua betrouwbaarheid ook top. Echter wel een stuk zwaarder en plomper dan de modellen hierboven.

De Mercury die jij bedoeld is ook niks mis mee, zijn overigens geen Mercury's maar Tohatsu motoren.
Ook op de markt als Mariner en Evinrude.
Dus hier kan je wat gevarieerder zoeken, tegenwoordig heeft Tohatsu ze ook als 6 pk 2 cil al zullen die er nog niet veel 2 e hands zijn.

Vergeet Honda niet, de modellen de vierkante kap zijn er ook in 6, 8 , 9.9 en 15 pk, de laatste 2 zijn een slag groter evenals de Yamaha. Zijn echter wel ouder maar met geluk vind je een exemplaar van medio zero's.
De bolle kappen zijn jonger en ook zeer goed.

De keuze is reuze.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Advies/ervaringen 8/9.9 pk 4 takt buitenboordmotor

Berichtdoor Amersfow » 23 Jul 2023, 08:54

Ik had voorheen mercury 2 takt en Yamaha 4 takt. Nu tohatsu, een 6pk 4 takt, die vind ik veel stiller, zeker in lage toeren. Stationair hoor je m bijna niet. 4pk 4 takt Yamaha zijn wel het ergste qua geluid en betrouwbaarheid.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Advies/ervaringen 8/9.9 pk 4 takt buitenboordmotor

Berichtdoor McBoaty » 23 Jul 2023, 10:16

Ik heb bijna 15 jaar gevaren met een Yamaha 9.9 twee cilinder (bj 2006) achter een grote westlandvlet en was flabbergasted over de kwaliteit van die motor.
Stil, zuinig, superbetrouwbaar, onverwoestbaar en eenvoudig te onderhouden.
Bijkomend voordeel is dat je met een simpel carburateursetje je deze werkmotor om kunt toveren naar de 15pk versie.
Nadeel: ze zijn zelfs 2dehands nog duur.
Polaris 950 OKAK
Gebruikers-avatar
McBoaty
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 10 Okt 2022, 09:37
ligplaats: De Klink
info: Polaris Marathon 950 OKAK

Re: Advies/ervaringen 8/9.9 pk 4 takt buitenboordmotor

Berichtdoor Rene » 23 Jul 2023, 18:00

McBoaty, wat kost zo'n ombouw setje, en heb je een artikelnummer?

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 395
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Advies/ervaringen 8/9.9 pk 4 takt buitenboordmotor

Berichtdoor chaea » 23 Jul 2023, 21:01

Rene schreef:McBoaty, wat kost zo'n ombouw setje, en heb je een artikelnummer?

René


Ombouwsetjes moet je niet aan beginnen.
Een orginele 15 carburateur zit rond de 300 euro.
Het verschil tussen een 9.9 en 15 zit op hetzelfde, daarbij schiet je bij een werkmotor niks op met een 15 carburateur. En je typeplaatje blijft een 9.9 aangeven, bij verkoop zal een oplettende koper daar over vallen.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Advies/ervaringen 8/9.9 pk 4 takt buitenboordmotor

Berichtdoor McBoaty » 24 Jul 2023, 11:48

Voor de exacte prijs van een 9.9 > 15 set moet je maar ff googlen.
Een vriend van me heeft dit gedaan en rapporteerde dat de topsnelheid van zijn bootje wel toenam en hij beter presteerde tegen de stroom in op de rivier, maar eea hangt ook af van de rompsnelheid van je boot.

Uiteindelijk heb ik het zelf nooit gedaan omdat het toegenomen benzineverbruik en de (relatief) geringe winst mij de moeite niet waard was.
Polaris 950 OKAK
Gebruikers-avatar
McBoaty
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 10 Okt 2022, 09:37
ligplaats: De Klink
info: Polaris Marathon 950 OKAK

Re: Advies/ervaringen 8/9.9 pk 4 takt buitenboordmotor

Berichtdoor chaea » 24 Jul 2023, 12:42

McBoaty schreef:Voor de exacte prijs van een 9.9 > 15 set moet je maar ff googlen.
Een vriend van me heeft dit gedaan en rapporteerde dat de topsnelheid van zijn bootje wel toenam en hij beter presteerde tegen de stroom in op de rivier, maar eea hangt ook af van de rompsnelheid van je boot.

Uiteindelijk heb ik het zelf nooit gedaan omdat het toegenomen benzineverbruik en de (relatief) geringe winst mij de moeite niet waard was.


Ik heb meerdere voorbeelden gehad en ooit op verzoek van een trouwe klant de carburateurs omgewisseld. Teleurstelling alom omdat de verwachting tegenviel, maar een ieder moeet doen wat hem goed lijkt.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Advies/ervaringen 8/9.9 pk 4 takt buitenboordmotor

Berichtdoor Friese vaarder » 24 Jul 2023, 21:34

Bedankt voor de reacties!

2-takt is inderdaad een stuk lichter maar een 4-takt is toch fijn zonder gedoe met mengen. Wij hebben ook een oude Mariner/Yamaha 15A, echt grappig hoeveel pit dat heeft, maar het verbruik maar ook geur tijdens rustig varen is toch wat minder grappig.
De zwaardere Yamaha F9.9/15 is helaas geen optie vrees ik door het gewicht.
Het kost met de 29 kilo 6 pk nu al behoorlijk wat kracht om de boot uit het water de schuine helling op te trekken. 10 kilo extra moet nog met kunnen, maar veel meer ook niet.

De oudere vierkante BF6/8 zijn zeker interessant, maar voor mijn gevoel (onterecht?) meer gedateerd dan de oudere Yamaha F6/8 2-cilinder modellen? En zijn die betrouwbaar?

De 8/9.9 Mariner/Mercury zijn dus precies Tohatsu’s met een andere vorm kap? Mijn enige vrees is dat het schakelmechanisme in het handvat zelf mij wat kwetsbaar lijkt?
Friese vaarder
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 09 Jul 2023, 10:12
ligplaats:
info:

Re: Advies/ervaringen 8/9.9 pk 4 takt buitenboordmotor

Berichtdoor chaea » 24 Jul 2023, 21:48

De Honda bf 6/8 is zeker gedateerder, de basis van deze blokken zijn zeker 30 jaar oud, maar dat maakt ze zeker niet minder betrouwbaar.

De Tohatsu range is gewoon betrouwbaar, het schakelen in het handvat is echter een Mercury/Mariner snufje, gewoon betrouwbaar en scheelt je achteruit bukken.

Maar mijn bescheiden tip, ga voor de f6 of 8 2cil van Yamaha, zijn gewoon de meest betrouwbare en waardevaste modellen.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Volgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten