Trailer afstelling

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Trailer afstelling

Berichtdoor Mopolcamper » 22 Jul 2023, 15:53

Mijn cabinesloepje ligt op een trailer als ik niet vaar. Ik heb geen probleem het uit het water halen en op de trailer te lieren, maar andersom, te water laten is een ramp, ook op een helling met voldoende stijlte. Dan wil ze er niet af rollen. Bij meting blijkt mijn kogeldruk meer dan 100 kg. Ik las inmiddels dat 50/60 kg wordt aanbevolen. Ligt het bootje te ver naar voren? Zal het gemakkelijker gaan als ik alles verstel zodat ze 20 cm naar achteren gaat? Moeten de kielrollen ook onder een helling worden gemonteerd? Graag jullie adviezen.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Trailer afstelling

Berichtdoor Kwokko » 22 Jul 2023, 16:55

Is die koppelingsdruk van 100 kg , met of zonder aangehangen buitenboordmotor.
En je hebt railers met kielrollen en zijrollen.
Maar er zijn ook trailers met zijplaten.
Die zijplaten ,ook wel steunplaten genoemd, kun je met een slingertje opdraaien tegen de onderkant van de boot.
Ik heb een polyester boot gehad die op een Atlanta trailer stond, die dat had namelijk.
Door de steunplaten onderuit te draaien rolde de boot mooi van de trailer af.
Kwokko
 

Re: Trailer afstelling

Berichtdoor chaea » 22 Jul 2023, 17:27

Bij een volledige trailerhelling rij je de trailer zover het water in dat je boot uit zichzelf loskomt.
Bij hellingen met een balk waar dit niet kan is het idd een kwestie van afstellen, het beste is de achterste rollen iets hoger dan de voorste. Dit moet dan zo afgesteld zijn dan je de boot met 1 hand omhoog kan drukken zodat de zwaartekracht zijn werkt doet.

Daarnaast na het oplieren en oprijden de lier weer los en een slag om de dissel en dan weer vastzetten. Zo trek je de boot naar beneden in de vangmuil, dan heeft je lier minder te voorduren tijdens het rijden en heb je meer mogelijkheid met stellen.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Trailer afstelling

Berichtdoor Mopolcamper » 22 Jul 2023, 18:46

Er hangt een 20 pk bb motor, 65 kg.
De trailer heeft alleen kiel- en zijrollen.
Als ik de achterste rol hoger plaats dan de voorste, wordt het probleem naar mijn gevoel alleen maar groter.
@Chea: of ik begrijp je verkeerd: in mijn woordenboek zit de achterste kielrol het verst van de trekhaak af.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Trailer afstelling

Berichtdoor Kwokko » 22 Jul 2023, 21:55

Mopolcamper schreef:Mijn cabinesloepje ligt op een trailer als ik niet vaar. Bij meting blijkt mijn kogeldruk meer dan 100 kg. Ik las inmiddels dat 50/60 kg wordt aanbevolen. Ligt het bootje te ver naar voren?

Eerst maar eens meer gegevens.
Wat weegt je trailer in geladen( inclusief bootje) toestand,dus bruto.
Kogeldruk advies is niet zo heel belangrijk, belangrijker is ,wat mag je kogeldruk wettelijk zijn?
Het moet niet te licht zijn.
Hier https://caravantrekker.nl/kogeldruk/#:~ ... 0koppeling. kun je lezen wat het advies is. Lees bij caravan , aanhanger of boottrailer.

Dan je trailer, is deze geschikt qua lengte voor je bootje.
Als je max toelaatbare kogeldruk minder is dan 100 kg ,kun je de boot naar achteren zetten.
Ik weet niet of het bij je trailer mogelijk is , maar je zou de as ook iets naar voren kunnen zetten.
Bij een gebout chassis gaat dat slecht, zit de as met U-stroppen om de chassisbalk vast , dan wel.
Kwokko
 

Re: Trailer afstelling

Berichtdoor chaea » 22 Jul 2023, 22:27

Mopolcamper schreef:Er hangt een 20 pk bb motor, 65 kg.
De trailer heeft alleen kiel- en zijrollen.
Als ik de achterste rol hoger plaats dan de voorste, wordt het probleem naar mijn gevoel alleen maar groter.
@Chea: of ik begrijp je verkeerd: in mijn woordenboek zit de achterste kielrol het verst van de trekhaak af.


En daar komt dan de juiste afstelling om de hoek, als het meerendeel van het gewicht niet tussen de as zit maar op de voorkant, en dus op je trekhaak, dan is de afstelling niet goed.
Je boot moet in getrailerde positie op je vangmuil rusten, met je rollen achter te laag trekt je boot aan de lier tijdens het rijden. Zijn legio voorbeelden met boten die na een remactie uit de muil naar achteren schieten om vervolgens naast de trailer op het wegdek te belanden.

De ideale trailersituatie is dat je met 1 persoon de boot kan traileren. Jij hebt teveel gewicht voorin waardoor je het complete gewicht moet traileren.
Maar zoals al geschreven, de beste manier is een trailerhelling waar je compleet met trailer het water in kan.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Trailer afstelling

Berichtdoor Berto » 22 Jul 2023, 23:07

@Mopolcamper,

van waar ben je? Misschien dat iemand eens mee kan kijken?
Berto
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 20 Jun 2022, 09:52
Woonplaats: Zeewolde
ligplaats: Zeewolde
info: Rhone Verre RV 14,
speedboot uit 1971, verbouwd naar consoleboot, banken en tafel/zonnedek.
Motor: Mariner 30pk EFI 2005

Re: Trailer afstelling

Berichtdoor Mopolcamper » 23 Jul 2023, 12:50

Duidelijk, het bootje moet naar achteren, ik zal dat bij de leverancier van de trailer laten doen,
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten