Oliedruppels op spiegel Yamaha F6C 4-takt 1-cilinder

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Oliedruppels op spiegel Yamaha F6C 4-takt 1-cilinder

Berichtdoor Friese vaarder » 09 Jul 2023, 10:18

Beste forumleden,

Sinds kort ben ik in het bezit van een Yamaha F6C 4-takt buitenboordmotor, het 1-cilinder model met de witte kap uit het jaar 2012. Deze hangt voor de zomermaanden achter een Quicksilver bijbootje om op de Friese wateren te vertoeven. Na een volle dag te hebben gevaren - voornamelijk 1/4 gas, heel af en toe even voluit - zag ik plots aan het eind van de vaardag enkele bruine oliedruppels op de spiegel van de rubberboot liggen. Het was een heel klein plasje. Heeft iemand een idee of dit kwalijk is, en wat het eventueel zou kunnen zijn?

Alvast hartelijk bedankt voor de tips!
Friese vaarder
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 09 Jul 2023, 10:12
ligplaats:
info:

Re: Oliedruppels op spiegel Yamaha F6C 4-takt 1-cilinder

Berichtdoor broekerhaven » 09 Jul 2023, 12:31

Of het kwaad kan?...
Laten we er vanuit gaan dat olie in de motor hoord te blijven, en er dus iets niet goed is.
Maak eens een foto van de situatie.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Oliedruppels op spiegel Yamaha F6C 4-takt 1-cilinder

Berichtdoor Friese vaarder » 09 Jul 2023, 19:45

Bedankt voor de reactie! Helaas lukt het mij nog even niet om een foto toe te voegen. Ik heb de kap er even afgehaald, en ik schrik toch wel een beetje. Het hele motorblok is vettig van de bruine olie, van boven tot beneden. De pakking die het ‘bovenste helft’ van de ‘onderste helft’ scheidt is ook doordrenkt. De lekkage zal denk ik dus van een relatief hoge plek komen. Ik ga deze week een watersport bedrijf bellen. Heeft iemand een idee waar ik aan zou moeten denken?
Friese vaarder
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 09 Jul 2023, 10:12
ligplaats:
info:

Re: Oliedruppels op spiegel Yamaha F6C 4-takt 1-cilinder

Berichtdoor Ed de R » 09 Jul 2023, 21:33

Misschien teveel olie in het carter,,,,,,
Ed de R
 
Berichten: 73
Geregistreerd: 17 Jun 2018, 22:24
ligplaats: Kaag
info: Crescent Allure 21
Yamaha 20 pk F20BEL

Re: Oliedruppels op spiegel Yamaha F6C 4-takt 1-cilinder

Berichtdoor chaea » 10 Jul 2023, 10:10

Ed de R schreef:Misschien teveel olie in het carter,,,,,,


Zo klinkt het wel, kans dat je carburateur ook vol zit. Deze modellen hebben een gesloten carter dus er zomaar uitlopen is verwaarloosbaar. Maak eerst de boel goed schoon, carter aftappen en opnieuw vullen. Uit mijnbhoofd d8 ik 900 cc olie maar dat wel even checken.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Oliedruppels op spiegel Yamaha F6C 4-takt 1-cilinder

Berichtdoor Friese vaarder » 10 Jul 2023, 23:39

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb vanmorgen ook even een paar watersportbedrijven in de buurt gebeld. Allen zijn er van overtuigd dat de keerring in de krukas onder het vliegwiel de boosdoener is, blijkbaar een bekend probleem bij deze motorserie. De olie lijkt ook van het meest hoge centrale punt vlak onder het vliegwiel te komen. Daarnaast heeft motor 2 jaar niet gevaren, waardoor uitdroging van de keerring nog aannemelijker wordt. Aankomend weekend wordt er naar gekeken en de keerring vervangen. Ik laat jullie het resultaat weten!
Friese vaarder
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 09 Jul 2023, 10:12
ligplaats:
info:

Re: Oliedruppels op spiegel Yamaha F6C 4-takt 1-cilinder

Berichtdoor Friese vaarder » 19 Jul 2023, 01:00

Nog even terugkomend op mijn bericht: het euvel bleek een kapotte keering te zijn. Schijnt veel te zijn voorgekomen bij dit model. De motor is inmiddels gerepareerd en doet het weer super, zonder te lekken!
Friese vaarder
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 09 Jul 2023, 10:12
ligplaats:
info:

Re: Oliedruppels op spiegel Yamaha F6C 4-takt 1-cilinder

Berichtdoor chaea » 19 Jul 2023, 06:48

Friese vaarder schreef:Nog even terugkomend op mijn bericht: het euvel bleek een kapotte keering te zijn. Schijnt veel te zijn voorgekomen bij dit model. De motor is inmiddels gerepareerd en doet het weer super, zonder te lekken!


Fijn dat hij weer mooi loopt, dat dit een veelvoorkomend probleem bij deze modellen is was mij niet bekend :o
Goed dat je deze terugkoppeling hier geeft.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten