Monokabel vervangen voor hydraulische besturing?

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: Monokabel vervangen voor hydraulische besturing?

Berichtdoor chaea » 30 Jun 2023, 22:29

Een hydraulisch systeem is geen hogere wiskunde, die gaat net als de monokabel door de bracket.
Een katrolsysteem is een verouderd systeem en tegenwoordig niet gangbaar meer, was ter voorbeeld mbt de vrije slag.

Uiteraard zijn er factoren en situaties, ik geef slechts ervaring over. En dat is mbt monokabel veel, maar jullie mogen het in twijfel trekken, slaap er niet minder om.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Monokabel vervangen voor hydraulische besturing?

Berichtdoor Ed de R » 09 Jul 2023, 19:27

Vandaag even gekeken waar evt de speling op zit........in ieder geval nergens op de bevestigingen op of aan de motor.
Kan er speling/ruimte in het stuurhuis zitten door slijtage o.i.d..?
Vrije slag op het stuur is circa 6 cm......
Ed de R
 
Berichten: 73
Geregistreerd: 17 Jun 2018, 22:24
ligplaats: Kaag
info: Crescent Allure 21
Yamaha 20 pk F20BEL

Re: Monokabel vervangen voor hydraulische besturing?

Berichtdoor SimondeDanser » 09 Jul 2023, 22:16

Ed de R schreef:Vandaag even gekeken waar evt de speling op zit........in ieder geval nergens op de bevestigingen op of aan de motor.
Kan er speling/ruimte in het stuurhuis zitten door slijtage o.i.d..?
Vrije slag op het stuur is circa 6 cm......

Ik neem aan dat je ook hebt gecontroleerd of je haspel goed op de stuuras vast zit? Als die niet goed vast zou zitten dan heb je ook zomaar 6 cm speling.
Succes met het vervolg van je zoektocht.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Monokabel vervangen voor hydraulische besturing?

Berichtdoor eagle » 10 Jul 2023, 00:52

Speling in stuurkabelsystemen zit hoofdzakelijk op twee plaatsen:

In de kabel zelf; In de twee bochten slijt de nylon/teflon geleidingslaag in de buitenkabel uit, vooral in de binnenbocht. De binnenkabel klappert er dan hoorbaar in. Soms helpt het verdraaien van de buitenkabel met een kwart slag..

In de klok: Daarin zit een planeetvertanding; een groot tandwiel, als een grote kom met interne vertanding, waarin een klein tandwiel, de pion, aangrijpt; dit is meteen de as van het stuurwiel. De binnenkabel ligt buitenom het komvormige grote tandwiel, waarin groeven zijn aangebracht voor de veer-achtige binnenkabel; speling zit daar niet.
Maar op de plaats waar het kleine tandwiel in het grote grijpt, slijten de tanden van het grote tandwiel, omdat dit van lichtmetaal (zacht) is. Het kleine tandwiel slijt niet; het is van staal..
Omdat er voornamelijk rechtuit wordt gevaren, zijn het steeds dezelfde tanden die in aangrijping zijn, en dus slijten.
Hiervoor is er een oplossing: zorg voor verse, ongesleten tanden.
Dat gaat zo: Stuurwiel in stand Rechtuit. Koppel de buitenkabel los van de klok. (verwijder de bout bij de aansluiting). trek langzaam de kabel uit de klok, en kijk naar het meedraaien van het stuurwiel, en onthoud de draairichting. Als de kabel er uit is, stopt het draaien van het stuurwiel. Draai zonder de kabel het stuurwiel ca twee omwentelingen linksom. voer de kabel weer in door erindrukken, en tegelijk het stuurwiel in tegenovergestelde richting te draaien als bij het eruit trekken. Borg de buitenkabel weer met de de blokkeerbout.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Monokabel vervangen voor hydraulische besturing?

Berichtdoor Ed de R » 10 Jul 2023, 22:16

Eagle, dank je wel. Ik heb ook het gevoel dat de speling door slijtage van de tandwielen komt.
Ik zal de deksel er eens afhalen en evt. het stuurmechanisme vervangen incl. kabel.......zit er al 14 jaar in denk ik.
Wil geen risico nemen......tja het kost wat ,aar dan heb je ook wat.

Nogmaals dank.

Groet Ed
Ed de R
 
Berichten: 73
Geregistreerd: 17 Jun 2018, 22:24
ligplaats: Kaag
info: Crescent Allure 21
Yamaha 20 pk F20BEL

Re: Monokabel vervangen voor hydraulische besturing?

Berichtdoor Ed de R » 12 Jul 2023, 22:36

Zijn er nog tips voor welk merk stuurinrichting ik zou moeten kiezen? Het merk Ultraflex kom ik wel veel tegen op internet.
Ik ga voor kwaliteit en niet voor de laagste prijs.......( gaat om een sloep van 6.60 ,mtr met bb motor in een bun)
Nog tips?

Gr. Ed
Ed de R
 
Berichten: 73
Geregistreerd: 17 Jun 2018, 22:24
ligplaats: Kaag
info: Crescent Allure 21
Yamaha 20 pk F20BEL

Re: Monokabel vervangen voor hydraulische besturing?

Berichtdoor eagle » 13 Jul 2023, 18:48

Wij hebben goede ervaringen met Teleflex, dat heet tegenwoordig SeaStar. Importeur NL is Allpa Nijmegen.

Vaak toegepast: serie Xtreme: Stuurkop standaard (geen NFB=NoFeedBack) art. SHX7626 inclusief montageset SBX76261, met kabel SSCX64xx (xx=lengte in Feet).

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten