door eagle » 10 Jul 2023, 00:52
Speling in stuurkabelsystemen zit hoofdzakelijk op twee plaatsen:
In de kabel zelf; In de twee bochten slijt de nylon/teflon geleidingslaag in de buitenkabel uit, vooral in de binnenbocht. De binnenkabel klappert er dan hoorbaar in. Soms helpt het verdraaien van de buitenkabel met een kwart slag..
In de klok: Daarin zit een planeetvertanding; een groot tandwiel, als een grote kom met interne vertanding, waarin een klein tandwiel, de pion, aangrijpt; dit is meteen de as van het stuurwiel. De binnenkabel ligt buitenom het komvormige grote tandwiel, waarin groeven zijn aangebracht voor de veer-achtige binnenkabel; speling zit daar niet.
Maar op de plaats waar het kleine tandwiel in het grote grijpt, slijten de tanden van het grote tandwiel, omdat dit van lichtmetaal (zacht) is. Het kleine tandwiel slijt niet; het is van staal..
Omdat er voornamelijk rechtuit wordt gevaren, zijn het steeds dezelfde tanden die in aangrijping zijn, en dus slijten.
Hiervoor is er een oplossing: zorg voor verse, ongesleten tanden.
Dat gaat zo: Stuurwiel in stand Rechtuit. Koppel de buitenkabel los van de klok. (verwijder de bout bij de aansluiting). trek langzaam de kabel uit de klok, en kijk naar het meedraaien van het stuurwiel, en onthoud de draairichting. Als de kabel er uit is, stopt het draaien van het stuurwiel. Draai zonder de kabel het stuurwiel ca twee omwentelingen linksom. voer de kabel weer in door erindrukken, en tegelijk het stuurwiel in tegenovergestelde richting te draaien als bij het eruit trekken. Borg de buitenkabel weer met de de blokkeerbout.
Gr, Eagle