evinrude 6pk 2 cilinder 1975 geen vonk

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: evinrude 6pk 2 cilinder 1975 geen vonk

Berichtdoor micha » 24 Mei 2023, 10:41

Die opening heeft zeker zin. Dat bepaald hoeveel jouw condensator oplaad. Het kan zijn dat hij niet lang genoeg laad en daarom een kleine vonk geeft maar wat is een kleine vonk? Is hij blauw? Hoor je hem? een kleine vonk kan ook nog liggen aan de condensators. Heb je degene met een rode bovenkant of een zwarte bovenkant? De rode zijn vaker slecht.

Ook een slecht contact tussen de contactpunten kan voor slechte vonk zorgen. Ik zou deze met een licht schuurpapier ( korrel 1000 ofzo) helemaal netjes maken en schoonmaken met alcohol. Er is ook een andere methode om je contactpunten 'op tijd' te zetten. de 0.5 mm is een waarde waarmee ze ongeveer op het juiste moment openen.

Dit filmpje is daar heel handig voor. Op jouw vliegwiel zit 1 streepje en op je statorplate zitten er 2. Op dat moment moet hij open gaan. Dan kun je met een multimeter de timing afstellen van beide cilinders

https://www.youtube.com/watch?v=eNK2TEeQQv0&t=9s
micha
 
Berichten: 348
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: evinrude 6pk 2 cilinder 1975 geen vonk

Berichtdoor micha » 24 Mei 2023, 10:42

Deze is nog beter. Als je je ontsteking op deze manier afstelt dan is het beter dan normaal.

https://www.youtube.com/watch?v=ga1Cjymj6ms&t=852s
micha
 
Berichten: 348
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: evinrude 6pk 2 cilinder 1975 geen vonk

Berichtdoor Ingmar » 24 Mei 2023, 13:06

Bedankt voor de tips! de vonk was erg zwak(ik heb flink sterkere vonken gezien bij andere bbm) en onhoorbaar, en ook niet regelmatig. na een aantal keer trekken opeens geen vonkjes meer?
Ik ga de contactpunten opschuren en schoonmaken. ik heb de condensatoren met zwarte dop, zal die ook testen.

het filmpje is voor op tijd zetten, ik ga dat ook proberen, dat is echter toch om de bougie op het juiste moment te laten vonken. niet om de vonk sterker te maken?

Ik ga verder mee bezig!
Ingmar
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 19 Apr 2022, 13:31
ligplaats:
info:

Re: evinrude 6pk 2 cilinder 1975 geen vonk

Berichtdoor Ingmar » 24 Mei 2023, 17:23

Bijde cilinders mooie blauwe vonken! Ik heb de contactpunten nog beter schoongenaakt en er zat veel vuiligheid op. Het viel mij trouwens op dat de statorplate een klein beetje meebeweegt met het vliegwiel wanneer je hem ronddraait.

Maar hij vonkt goed dus ik ben tevreden. Is er een torque spec kwa vastdraaien vliegwiel bout? En hoe belangrijk is dit?
Ingmar
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 19 Apr 2022, 13:31
ligplaats:
info:

Re: evinrude 6pk 2 cilinder 1975 geen vonk

Berichtdoor micha » 26 Mei 2023, 09:32

Ik zou even online kijken op amerikaanse sites wat het moment is waarmee ie vast moet. wat is even snel vind is 40-45 foot pound. Ik zette ze gewoon vast op gevoel. En waarschijnlijk elke monteur die er in de 50 jaar aan gesleuteld heeft ook.

Heb je de ontsteking nu ook al afgesteld? Ik ben benieuwd of hij gaat lopen.
micha
 
Berichten: 348
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: evinrude 6pk 2 cilinder 1975 geen vonk

Berichtdoor Beemer » 26 Mei 2023, 10:41

Ingmar schreef:Is er een torque spec kwa vastdraaien vliegwiel bout? En hoe belangrijk is dit?

Wel opletten als de moer fijne draad is, dan met met extra gevoel ofwel iets minder kracht :!:
En heel belangrijk: zorg voor een schone en droge astap voor een optimale lemming.

Meer tips bij deze veelal oude meuk:
Bij eventuele beschadigingen de as tap en vliegwiel met wat kleppenslijppasta op elkaar inslijpen.
En mocht schroefdraad slecht zijn, dan niet trachten vliegwiel met moer vast te klemmen, dan eerst het vliegwiel - met veel beleid en zware hamer- op astap goed vast tikken, vervolgens pas moer vast draaien.
Beemer
 
Berichten: 430
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: evinrude 6pk 2 cilinder 1975 geen vonk

Berichtdoor Ingmar » 26 Mei 2023, 13:34

Bedankt ik zal er op letten.

contactpunten heb ik op 0,5mm gezet. ik heb hem nog niet afgesteld zoals het filmpje wat je doorstuurde aangezien ik geen gat heb in mijn ontstekingsplaat voor de kabel van de multimeter. ik ga van de week kijken of ik hem lopend krijg en hoe goed hij loopt. als de ontsteking dan niet goed is zal ik wel even een gat moeten boren en op tijd zetten/controleren.

wordt vervolgd
Ingmar
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 19 Apr 2022, 13:31
ligplaats:
info:

Re: evinrude 6pk 2 cilinder 1975 geen vonk

Berichtdoor micha » 30 Mei 2023, 09:49

Ik deed vaak gewoon even een gaatje boren van een paar mm in de ontstekings plaat. Je moet toch een paar keer je vliegwiel er op en af halen dus dat gat maakt niet persee uit. Maar als je hem op 0.5 mm afstelt dan is het vaak wel al goed hoor. Heb je hem al voor de eerste keer geprobeerd te starten?
micha
 
Berichten: 348
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: evinrude 6pk 2 cilinder 1975 geen vonk

Berichtdoor Ingmar » 30 Mei 2023, 12:53

hey,
ja ik heb hem gister geprobeerd te starten, tijdens een paar keer trekken 2 keer harde ploffen in de uitlaat gehad. zag toen dat de carburateur vol benzine stond en overliep uit de inlaat van de carb. die moet dus even uit elkaar en schoongemaakt worden, vlotter zal wel vast zitten. merkte echter wel op dat het trekstart mechanisme er eerst af moet als je de carb wil losmaken. had hier geen tijd meer voor dus dat zal ik in de loop van de week nog even moeten doen.
Ingmar
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 19 Apr 2022, 13:31
ligplaats:
info:

Re: evinrude 6pk 2 cilinder 1975 geen vonk

Berichtdoor micha » 31 Mei 2023, 10:51

Vlotternaald kan inderdaad blijven hangen. De vlotter is van kurk en kan al redelijk vergaan zijn.
micha
 
Berichten: 348
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten