Yamaha 9.9 sputtert

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Yamaha 9.9 sputtert

Berichtdoor Pin » 12 Aug 2022, 11:41

Beste mensen, Kan iemand mij aub. verder helpen met het volgende probleem. Ik ben in bezit van een Yamaha 9.9 pk viertakt BBM die achter een consolebootje hangt. Sinds enige weken ervaar ik het volgende probleem. De motor start prima en begint soms na een paar kilometer varen in te houden/sputteren en levert geen kracht meer en slaat uiteindelijk af. Als in hem in zijn neutrale stand zet blijft dit zo en in zijn achteruit ook. Opnieuw starten na het afslaan gaat goed. Als het probleem optreedt en ik trek choke helemaal uit loopt de motor weer normaal en kan ik gelukkig naar huis varen. Een dag later loopt de motor weer prima en kan ik weer probleemloos kilometers varen zonder van de choke gebruik te hoeven maken. Ik heb de carburateur gedemonteerd en deze helemaal schoongemaakt inclusief de sproeiers, nieuwe benzine (98) er in gedaan, benzinefilter schoongemaakt, benzinepompje schoongemaakt, bougies vervangen, elektrische verbindingen ook in de afstandbediening met contact cleaner ingespoten maar het probleem komt zo'n 1 keer per 4 tochtjes terug. Omdat gebruikmakend van de choke het probleem weg is vermoed ik dat het iets met het luchtmengsel te maken heeft. Graag advies aub. Alle reacties worden zeer gewaardeerd.
Pin
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 12 Aug 2022, 11:21
ligplaats:
info:

Re: Yamaha 9.9 sputtert

Berichtdoor micha » 12 Aug 2022, 14:39

Hoe oud is de motor? Is een simpel probleem bij de oudere werkmotoren. Dit Klinkt als je CDI. Die geven heel vaak problemen bij deze motoren. Maar jij hebt een choke knop. Dan is het geen werkmotor ( met vierkante kap). En als je pompt met de knijpbal als het probleem zich voordoet? Heb je het dan ook?
micha
 
Berichten: 346
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Yamaha 9.9 sputtert

Berichtdoor Pin » 12 Aug 2022, 18:59

De motor is van 2005 en de kap is redelijk vierkant maar wel met afgeronde hoeken. Ik heb inderdaad een choke knop, een klein van 3 bij 3 cm vierkant knopje. Gisteren had ik het probleem weer en heb ik inderdaad de knijpbal ingeknepen zodat deze behoorlijk hard werd maar dat bracht geen soelaas maar gelukkig kon ik met de choke knop uitgetrokken wel probleemloos naar huis varen. Vanmorgen nog maar eens gestart en flink gas gegeven en de motor liep als een zonnetje in het zonnetje. De lucht stelschroef, die op 2 slagen stond heb ik een kwart slag teruggezet maar ik heb hier ergens gelezen dat dit alleen invloed heeft op het stationair draaien dus dat zal wel geen invloed hebben. Straks nog maar eens een stukje varen en kijken hoe het nu gaat.
Pin
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 12 Aug 2022, 11:21
ligplaats:
info:

Re: Yamaha 9.9 sputtert

Berichtdoor broekie » 12 Aug 2022, 21:12

Gezien je ervaringen met de choke zou ik het toch in vervuiling zoeken.
Heeft het schoonmaken van de carburateur wel iets verbetering gebracht?
De carburateur echt totaal demonteren en alle kanalen doorblazen.
De ultrasoon reiniging is natuurlijk het mooiste.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Yamaha 9.9 sputtert

Berichtdoor broekerhaven » 12 Aug 2022, 21:16

Als de carburateur niet ultrasoon gereinigd is , is deze niet schoon.
Deze fout word zoooo vaak gemaakt.
Even doorblazen of remmenreiniger erin en klaar, en dan volhouden dat het schoongemaakt is....
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Yamaha 9.9 sputtert

Berichtdoor chaea » 12 Aug 2022, 21:20

Pin schreef:De motor is van 2005 en de kap is redelijk vierkant maar wel met afgeronde hoeken. Ik heb inderdaad een choke knop, een klein van 3 bij 3 cm vierkant knopje. Gisteren had ik het probleem weer en heb ik inderdaad de knijpbal ingeknepen zodat deze behoorlijk hard werd maar dat bracht geen soelaas maar gelukkig kon ik met de choke knop uitgetrokken wel probleemloos naar huis varen. Vanmorgen nog maar eens gestart en flink gas gegeven en de motor liep als een zonnetje in het zonnetje. De lucht stelschroef, die op 2 slagen stond heb ik een kwart slag teruggezet maar ik heb hier ergens gelezen dat dit alleen invloed heeft op het stationair draaien dus dat zal wel geen invloed hebben. Straks nog maar eens een stukje varen en kijken hoe het nu gaat.


Een 2005 motor is een hele andere dan de beruchte "werkmotor" welke je ook als niet werkmotor had tot 2000, ook Mercury/Mariner hebben ze iets van 7 jaar in hun assortiment gehad met hetzelfde euvel. Maar dat betekend niet dat jij geen problemen kan hebben met je unit. Omdat de ene keer je motor goed loopt en de andere keer weer niet begin ik deze wel te verdenken. Je kan nog proberen je carburateur ultrasoon te laten reinigen om te zien of dat soelaas geeft (kan ik evt voor je doen voor een klein tarief)
chaea
 
Berichten: 729
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Yamaha 9.9 sputtert

Berichtdoor Pin » 13 Aug 2022, 14:48

Na het reinigen van de carburateur heb ik geen verbetering en ook geen verslechtering waargenomen. Ik heb alles dat er uit kon er ook uitgehaald en met Zwaluw carburateur reiniger schoongemaakt. Daarna elk opening ingespoten met hetzelfde spul waarbij de reiniger echt uit ieder kanaaltje spoot maar ik ben het er mee eens dat de beste reiniging ultrasoon is. Dat ga ik dan als volgende actie maar eens doen. Overigens gisterenavond zo'n 8 km probleemloos gevaren zonder de choke te hoeven gebruiken. Vanavond nog maar eens proberen.
Pin
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 12 Aug 2022, 11:21
ligplaats:
info:

Re: Yamaha 9.9 sputtert

Berichtdoor Pin » 13 Aug 2022, 14:54

@chaea, Bedankt voor het aanbod om de carburateur eventueel ultrasoon te reinigen. Wat is precies je locatie? Ik zie dat de ligplaats in Gieseplas is. Ik woon zelf in Hendrik Ido Ambacht dus misschien te ver weg??
Pin
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 12 Aug 2022, 11:21
ligplaats:
info:

Re: Yamaha 9.9 sputtert

Berichtdoor chaea » 13 Aug 2022, 16:06

Pin schreef:@chaea, Bedankt voor het aanbod om de carburateur eventueel ultrasoon te reinigen. Wat is precies je locatie? Ik zie dat de ligplaats in Gieseplas is. Ik woon zelf in Hendrik Ido Ambacht dus misschien te ver weg??


Pm gedaan
chaea
 
Berichten: 729
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Yamaha 9.9 sputtert

Berichtdoor Peterl » 14 Aug 2022, 13:13

Ik denk ook aan een brandstof probleem omdat je de choke moet gebruiken. Kan het zijn dat de tank vacuum zuigt waardoor er niet voldoende brandstof aangezogen wordt.
Gebruikers-avatar
Peterl
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 13 Aug 2022, 14:20
ligplaats: Hattem
info:

Volgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten