Yamaha 9.9 sputtert

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: Yamaha 9.9 sputtert

Berichtdoor Pin » 15 Aug 2022, 13:46

Neen dat denk ik niet. Ik heb diverse malen wanneer het probleem optrad het ontluchtingsknop gecontroleerd en zelfs de tankdop losgedraaid zonder verbetering.
Pin
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 12 Aug 2022, 11:21
ligplaats:
info:

Re: Yamaha 9.9 sputtert

Berichtdoor Peterl » 15 Aug 2022, 17:05

Pin schreef:Na het reinigen van de carburateur heb ik geen verbetering en ook geen verslechtering waargenomen. Ik heb alles dat er uit kon er ook uitgehaald en met Zwaluw carburateur reiniger schoongemaakt. Daarna elk opening ingespoten met hetzelfde spul waarbij de reiniger echt uit ieder kanaaltje spoot maar ik ben het er mee eens dat de beste reiniging ultrasoon is. Dat ga ik dan als volgende actie maar eens doen. Overigens gisterenavond zo'n 8 km probleemloos gevaren zonder de choke te hoeven gebruiken. Vanavond nog maar eens proberen.


wat gebeurt er dan als je de choke uittrekt op dat moment, verzuipt hij of blijft hij redelijk varen, of zelfs beter, want dan denk ik nog steeds aan verstopping van de carburateur.

Mooi dat je vacuum al uitgesloten hebt.
Gebruikers-avatar
Peterl
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 13 Aug 2022, 14:20
ligplaats: Hattem
info:

Re: Yamaha 9.9 sputtert

Berichtdoor Pin » 15 Aug 2022, 20:01

Als het probleem optrad en ik trok de choke uit dan ging de motor beter/normaal draaien/varen zodat ik gewoon thuis kon komen. Gisteren heb ik de kap er afgehaald en het stangetje dat de choke op de carburateur openzet eens losgehaald en weer vast gezet. Daarna viel mij op dat ik de choke knop veel verder uit kon trekken dus wellicht heeft er iets verkeerd gezeten. Later nog een paar kilometer gevaren en dat ging wederom probleemloos. Ik denk dat ik na het vaarseizoen de carburateur eens ultra sonisch laat reinigen.
Pin
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 12 Aug 2022, 11:21
ligplaats:
info:

Re: Yamaha 9.9 sputtert

Berichtdoor chaea » 15 Aug 2022, 21:24

Succes met ultrasoon reinigen dan maar.
chaea
 
Berichten: 729
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Yamaha 9.9 sputtert

Berichtdoor Pin » 26 Aug 2022, 12:38

Gisterenavond weer eens tegen het probleem aangelopen. Na zo'n 5 minuten na vertrek begon het gedoe wederom. Choke uitgetrokken en een paar 100 meter probleemloos verder gevaren en voor anker gegaan en lekker een uurtje in de schaduw gelegen. Motorkap eraf gehaald en gekeken of ik iets bijzonders kon zien. De choke een paar keer in en uit getrokken en intussen naar de aansluiting op de carburateur gekeken maar dit leek allemaal prima. Ik kwam er achter dat deze motor ook een soort van elektrische choke heeft. Als ik deze indrukte werd ook het choke mechanisme op de carburateur bediend. Omdat ik het nog steeds vreemd vind dat de motor wanneer het probleem optreedt prima draait zolang choke maar uitgetrokken is vraag ik mij af wat de functie van de elektrische choke is want ik heb ook de hand choke ter beschikking. Zou ik deze tijdelijk ter eliminatie van het probleem uit kunnen schakelen hetzij door hem te verwijderen en/of 1 van de draden van de spoel los te trekken zodat hij niet meer bekrachtigd kan worden???
Pin
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 12 Aug 2022, 11:21
ligplaats:
info:

Re: Yamaha 9.9 sputtert

Berichtdoor chaea » 27 Aug 2022, 17:59

Wellicht door vuil blijft deze af en toe hangen.
chaea
 
Berichten: 729
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Vorige

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Friese vaarder en 31 gasten