Pagina 2 van 2

Re: Yamaha 40PK (3 cil.) BBM maakt tjilpend geluid.

BerichtGeplaatst: 14 Dec 2013, 12:06
door .....
Bericht door shaco ยป zo 03 nov 2013, 20:52

Ik hoop het echt voor je dat het zo simpel is, maar moet ook zeggen dat ik naar aanleiding van je laatste post vrees dat er geprutst is aan de motor met onkunde als opleiding. Wil je uitsluiten of het verontriniging is en verkeerde afstelling, ga naar een erkend watersportbedrijf en laat de boel ultrasoon reinigen incl synchroon stellen, kost rond de 125 euro maar dan heb je zekerheid.

Re: Yamaha 40PK (3 cil.) BBM maakt tjilpend geluid.

BerichtGeplaatst: 08 Okt 2023, 12:34
door jeroen1978
En ook hier kom ik een oud bericht van mij tegen.

Heb destijds het motorblok uit de motor verwijderd en de keerringen in de "oil seal housing" bekeken, de krukaskeerring was helemaal naar de knoppen dus heb ik deze samen met de 2 kleine keerringen vervangen.
Het tjilpende geluid was daarna weg maar had ineens een nieuw probleem dat als je een tijdje langzaam gevaren had en dan in 1 keer volgas gaf de motor even haperde en daarna was het goed.
Als je daarna elke keer volgas gaf dan ging dat zonder problemen totdat je weer een heel stuk langzaam gevaren had en dan had hij het euvel weer.

Dit nieuwe probleem is gekomen na het vervangen van de keerringen en ik vermoed dat het te maken heeft met de zelfgemaakte voetpakking die mogelijk niet helemaal goed afdicht.
Had de bouten ingevet en tijdens het vastdraaien wilde hij het aanhaalmoment van 21nm maar niet halen, toen heb ik besloten "vast is vast".

Heb van de week een nieuwe originele Yamaha voetpakking gehaald en deze ga ik dit jaar of begin volgend jaar vervangen.

Re: Yamaha 40PK (3 cil.) BBM maakt tjilpend geluid.

BerichtGeplaatst: 08 Okt 2023, 17:34
door chaea
jeroen1978 schreef:En ook hier kom ik een oud bericht van mij tegen.

Heb destijds het motorblok uit de motor verwijderd en de keerringen in de "oil seal housing" bekeken, de krukaskeerring was helemaal naar de knoppen dus heb ik deze samen met de 2 kleine keerringen vervangen.
Het tjilpende geluid was daarna weg maar had ineens een nieuw probleem dat als je een tijdje langzaam gevaren had en dan in 1 keer volgas gaf de motor even haperde en daarna was het goed.
Als je daarna elke keer volgas gaf dan ging dat zonder problemen totdat je weer een heel stuk langzaam gevaren had en dan had hij het euvel weer.

Dit nieuwe probleem is gekomen na het vervangen van de keerringen en ik vermoed dat het te maken heeft met de zelfgemaakte voetpakking die mogelijk niet helemaal goed afdicht.
Had de bouten ingevet en tijdens het vastdraaien wilde hij het aanhaalmoment van 21nm maar niet halen, toen heb ik besloten "vast is vast".

Heb van de week een nieuwe originele Yamaha voetpakking gehaald en deze ga ik dit jaar of begin volgend jaar vervangen.


Dan zat Shaco er niet ver naast ;) ;)