Bericht door Bert1958 » wo 21 aug 2013, 16:57
Beste lieden,
Ik heb een Jokerboat (rubberboot) van 3,50 m en had daar tot dit jaar een Mercury 15 pk 2-takt aanhangen. Op zich een fijne motor, maar ik zou graag willen overstappen naar een 4 takt motor.
De Mercury om Marktplaats gezet, en binnen 15 minuten was-ie verkocht (dus blijkbaar veel te weinig voor gevraagd).
Vanwege de berichten over de betere kwaliteit, service en het aantal dealers van Yamaha t.o.v. Mercury was ik in feite mentaal al overgestapt naar de Yamaha 20 pk (handstart), maar de laatste tijd hoor en lees ik ook zeer goede berichten over de Suzuki 20 pk.
En ik moet zeggen dat de filmpjes op Youtube ook veelbelovend zijn.
Echter, tijdens onze vakantie aan het Gardameer dit jaar heb ik gemerkt dat het merendeel van de motoren Yamaha's waren, daarna kwam Mercury, en helemaal achteraan een paar Honda's en Suzuki.
Maar misschien was ik wel op de verkeerde plaats...
Als ik de brochures van beide typen bekijk lijkt het erop dat Suzuki hard aan de weg timmert met nieuwe technologieën, zoals het accu-vrij electrisch starten (geldt niet voor mij), het nieuwe "lean-burn" systeem, etc.
Bovendien blijkt de Suzuki behoorlijk minder zwaar te wegen dan de Yamaha (44 kg i.p.v. 51 kg).
Ik heb wel gezien dat de cilinderinhoud van Yamaha groter is dan die van Suzuki (362 cc versus 327 cc), maar weet niet of dat nou technisch iets uitmaakt.
De prijs van de Yamaha ligt enkele honderden euro's hoger dan die van Suzuki en de vraag is of dat gerechtvaardigd is.
Mijn vraag aan jullie is dan ook : heeft iemand ervaring met de Yamaha 20 pk 4 takt en/of Suzuki 20 pk 4 takt ?
Trekt de Yamaha mijn boot met b.v. 4 personen beter in planee dan de Suzuki, of andersom ?
Geluidsniveau, verbruik ?
M.a.w. : wat zou de beste keuze zijn ?
Ik zou het echt niet weten en twijfel heel erg.
Bij voorbaat dank voor jullie reactie !
Vriendelijke groet,
Bert