Yamaha 20 pk of Suzuki 20 pk ?

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Yamaha 20 pk of Suzuki 20 pk ?

Berichtdoor ..... » 14 Dec 2013, 10:41

Bericht door Bert1958 » wo 21 aug 2013, 16:57

Beste lieden,

Ik heb een Jokerboat (rubberboot) van 3,50 m en had daar tot dit jaar een Mercury 15 pk 2-takt aanhangen. Op zich een fijne motor, maar ik zou graag willen overstappen naar een 4 takt motor.
De Mercury om Marktplaats gezet, en binnen 15 minuten was-ie verkocht (dus blijkbaar veel te weinig voor gevraagd).
Vanwege de berichten over de betere kwaliteit, service en het aantal dealers van Yamaha t.o.v. Mercury was ik in feite mentaal al overgestapt naar de Yamaha 20 pk (handstart), maar de laatste tijd hoor en lees ik ook zeer goede berichten over de Suzuki 20 pk.
En ik moet zeggen dat de filmpjes op Youtube ook veelbelovend zijn.
Echter, tijdens onze vakantie aan het Gardameer dit jaar heb ik gemerkt dat het merendeel van de motoren Yamaha's waren, daarna kwam Mercury, en helemaal achteraan een paar Honda's en Suzuki.
Maar misschien was ik wel op de verkeerde plaats...
Als ik de brochures van beide typen bekijk lijkt het erop dat Suzuki hard aan de weg timmert met nieuwe technologieën, zoals het accu-vrij electrisch starten (geldt niet voor mij), het nieuwe "lean-burn" systeem, etc.
Bovendien blijkt de Suzuki behoorlijk minder zwaar te wegen dan de Yamaha (44 kg i.p.v. 51 kg).
Ik heb wel gezien dat de cilinderinhoud van Yamaha groter is dan die van Suzuki (362 cc versus 327 cc), maar weet niet of dat nou technisch iets uitmaakt.
De prijs van de Yamaha ligt enkele honderden euro's hoger dan die van Suzuki en de vraag is of dat gerechtvaardigd is.

Mijn vraag aan jullie is dan ook : heeft iemand ervaring met de Yamaha 20 pk 4 takt en/of Suzuki 20 pk 4 takt ?
Trekt de Yamaha mijn boot met b.v. 4 personen beter in planee dan de Suzuki, of andersom ?
Geluidsniveau, verbruik ?
M.a.w. : wat zou de beste keuze zijn ?
Ik zou het echt niet weten en twijfel heel erg.
Bij voorbaat dank voor jullie reactie !

Vriendelijke groet,
Bert
.....

ligplaats:
info:

Re: Yamaha 20 pk of Suzuki 20 pk ?

Berichtdoor Stylerider » 14 Dec 2013, 10:42

Bericht door Stylerider » do 22 aug 2013, 08:57

Ik ben ook maar een leek, maar volgens mij heeft yamaha benzine inspuiting en Suzuki nog een carburateur. Daarom zou ik voor Yamaha kiezen. (Ik heb overigens een jonge (40 uur) Suzuki 15pk en die doet het prima afgezien van vuile carburateur en kapotte bougie na de winter)
Stylerider

ligplaats:
info:

Berichtdoor timotje231 » 14 Dec 2013, 10:42

Bericht door timotje231 » do 22 aug 2013, 09:06

de Voordelen van de injectie motor is :

Betere dosering, ook bij een koude motor
niet afhankelijk van verdamping van de benzine
mogelijkheid toepassing geregelde katalysator, brandstofpomp "hoort erbij"
je bent niet afhankelijk van zwaartekracht voor het vullen van de vlotterkamer.

De Nadelen injectie motor:
lastiger te manipuleren (optimaliseren mengsel moet middels aanpassen van software)
complexer
gevoelige elektronica
duurder.

Dus een injectie motor heeft zijn voor en nadelen, Het is moeilijk mee te sleutelen, bij een carburateur kan je veel makkelijker mee sleutelen dan een injectie motor, je kan er elektrische mankementen mee krijgen etc.

Zelf ben ik voorstander van een Carburateur.

Gr Timo
timotje231

ligplaats: Alkmaar
info:

Berichtdoor ..... » 14 Dec 2013, 10:42

Bericht door shaco » do 22 aug 2013, 12:57

Beide zeer goede Japanners.
Carburateur of injectie is een eigen keuze, dat is eigen afweging.
Honda is ook zeer goed en bewijst zich al 40 jaar met 4 stroke.

Overigens brengt een nette en jonge 15 Mercury 2t zo 1000 op.
.....

ligplaats:
info:

Berichtdoor ..... » 14 Dec 2013, 10:42

Bericht door J. Outshoorn » wo 11 sep 2013, 15:34

Ik ben ook geen expert, maar volgens mij zijn beide motoren goed betrouwbaar.
Wat mij wel opvalt (door andere mensen er mee te zien varen) is dat een Suzuki beduidend meer geluid maakt dan een Yamaha.
Ik praat dan over vrij recente modellen en beiden 4-takt.

Honda en Yamaha staan er om bekend stil, zuinig en betrouwbaar te zijn. In NL zijn voor beide genoeg dealers te bereiken, in het buitenland zijn die van Yamaha iets beter te vinden. Of je dat nodig hebt met een 20 pk is maar de vraag, naar mijn idee weinig.
.....

ligplaats:
info:

Berichtdoor ..... » 14 Dec 2013, 10:43

Bericht door shaco » zo 15 sep 2013, 10:47

Eerlijk gezegd ben ik helemaal niet onder de indruk van het geluidsniveua van de lagere 4 takt motoren. Vooral de 1 cilinders zijn ploffende machientjes en de 2 cilinders zijn weliwaar stiller dan de 1 cilindervariant maar als ik bijv een 8 pk Yamaha 4 stroke pak of een 8 CM van Yamaha (2 takt) dan neig ik qua stiller geluidsniveau naar de CM. Pas bij hoger pk's vanaf 20 pk 4 takt wordt het geluidsniveau ten opzichte van de 2 takten echt hoorbaar.
.....

ligplaats:
info:

Bericht door J. Outshoorn » ma 16 sep 2013, 09:10

Maar de vraag was hier ook 20 pk 4-takt, en dan Yamaha of Suzuki.
Dan is mijn persoonlijke ervaring dat de Yamaha stiller is dan Suzuki.
.....

ligplaats:
info:

Bericht door Bert1958 » wo 02 okt 2013, 15:39

Beste mensen,

Hartelijk dank voor de reacties !
Ik was even een tijdje niet aanwezig, kon daar dus niet op reageren, maar heb ze met belangstelling gelezen.
De Suzuki is degene zonder carburateur, terwijl die nog wel in de Yamaha zit, maar ik denk echter wel dat over een jaar of twee ook andere merken zullen overgaan op systeem van Suzuki.
Ik heb de laatste tijd op internet wat filmpjes gezien van deze nieuwe Suzuki 20 pk en ik moet zeggen dat ik dat best wel indrukwekkend vond.
Ik heb dan ook de stoute schoenen aangetrokken en de Suzuki aangeschaft; deze krijg ik echter pas in 2014 geleverd (scheelt weer in de garantieperiode).
Ik zal jullie van mijn ervaringen op de hoogte houden; misschien heeft iemand anders daar ook baat bij.

Vriendelijke groet,
Bert
.....

ligplaats:
info:

Berichtdoor zodiac_340 » 20 Aug 2014, 12:25

Bert,
ik ben erg benieuwd naar je ervaringen van de Suzuki 20 pk.
Ik zoek namelijk ook een 20 pk motor voor mijn Zodiac 340C.
Ik twijfel ook tussen een nieuw model Suzuki en een Yamaha.
zodiac_340

ligplaats: nederland
info:

Terug naar Outboard motoren