Uitlaat monteren op Yamaha 9.9pk

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Uitlaat monteren op Yamaha 9.9pk

Berichtdoor Janhannes » 23 Jun 2022, 16:02

Goedendag.

Sinds vorige zomer zijn wij in het bezit van een prachtige Harlingen sloep.
Met een buitenboordmotor in de bun nou hadden we met de oude motor wat problemen dus hebben we er en volgens de verhalen oersterke 9,9pk werkmotor in gehangen van Yamaha (het oude model.
Nou lopen we tegen een klein probleempje aan en dat is dat de motor in een bun zit .
En bij de 9.9 van Yamaha de uitlaat gassen niet worden gemengd met het koelwater maar gewoon via een uitlaat gat net op de rand van de waterlijn. Dus onze hele bun word keurig gevuld met uitlaat rook en gassen dus onze motor loopt echt beroerd houd in en valt soms ook uit. Dus nou zijn wij op zoek of het mogelijk is om iets op de uitlaat van de motor te monteren om zo alle uitlaat gassen zo uit te bun te laten blazen. Een ventilator gaat denk ik niet werken want het is nogal een oud beestje en rookt aardig als je wat gas geeft en onze elektrische installatie is daar ook nog niet geschikt voor.
Heeft iemand hier meschien een fantastisch idee ?
Alvast bedankt.
Janhannes
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 23 Jun 2022, 15:54
ligplaats:
info:

Re: Uitlaat monteren op Yamaha 9.9pk

Berichtdoor Kwokko » 23 Jun 2022, 18:21

Janhannes schreef:........van een prachtige Harlingen sloep.

Wat is een Harlingen sloep?
Linkje graag
En bij de 9.9 van Yamaha de uitlaat gassen NIET worden gemengd met het koelwater maar gewoon via een uitlaat gat net op de rand van de waterlijn.

Dit klopt wat U daar schrijft.
Juist bij een Hight Trust model ,werkt de uitlaatstroom mee aan de stuwkracht ,bij achteruit zelfs nog meer.
https://www.yamaha-motor.eu/be/nl/produ ... techspecs/
Of zit er een verkeerde schroef achter ,zodat je feitelijk niks aan het werkmotoreffect hebt.
Dus onze hele bun word keurig gevuld met uitlaat rook en gassen dus onze motor loopt echt beroerd houd in en valt soms ook uit. Dus nou zijn wij op zoek of het mogelijk is om iets op de uitlaat van de motor te monteren om zo alle uitlaat gassen zo uit te bun te laten blazen. Een ventilator gaat denk ik niet werken want het is nogal een oud beestje en rookt aardig als je wat gas geeft en onze elektrische installatie is daar ook nog niet geschikt voor. .

U denkt aan uitlaatgassen.
Maar krijgt uw motor in de bun wel genoeg verse lucht?
Hoe is de aanvoer van voldoende lucht richting de bun geregeld?
Kwokko
 

Re: Uitlaat monteren op Yamaha 9.9pk

Berichtdoor henkvd » 23 Jun 2022, 18:32

Probleem blijf je houden tenzij je iets weet te verzinnen voor de bovenwater uitlaat.

Je hebt 2 uitlaat uitgangen, een kleine bovenwater en een grote onderwater, waarom 2, stationair is er onvoldoende kracht in de uitlaatgasstroom om deze via de schroef kwijt te raken, motor zou waardeloos lopen.
Hier voor is de bovenwater uitlaat, klein, maar groot genoeg voor een stationair draaiende motor.

De bovenwater uitlaat blijft dus vrolijk mee doen, ook bij volgas varen, hoofddeel uitlaatgassen gaat via de schroef, maar er blijft een deel via de bovenwater uitlaat meekomen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Uitlaat monteren op Yamaha 9.9pk

Berichtdoor broekie » 23 Jun 2022, 19:23

Je kunt een speciaal pijpje in het gat van de uitlaat boven water tikken.
Daarop een slang en deze monteren op een doorvoer in de scheepshuid.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Uitlaat monteren op Yamaha 9.9pk

Berichtdoor micha » 24 Jun 2022, 10:26

Ik heb inderdaad ook weleens gezien dat er een koperen buisje in het ronde gat geslagen is. Vanaf daar een grotere slang naar een huid doorvoer. En altijd zorgen dat er voldoende verse lucht in het bun komt
micha
 
Berichten: 346
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Uitlaat monteren op Yamaha 9.9pk

Berichtdoor Janhannes » 24 Jun 2022, 14:45

broekie schreef:Je kunt een speciaal pijpje in het gat van de uitlaat boven water tikken.
Daarop een slang en deze monteren op een doorvoer in de scheepshuid.


Ik heb echt het hele internet uit gezocht naar een speciaal buisje er voor maar kan niks vinden.
heeft u misschien een linkje?
Janhannes
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 23 Jun 2022, 15:54
ligplaats:
info:

Re: Uitlaat monteren op Yamaha 9.9pk

Berichtdoor Janhannes » 24 Jun 2022, 14:52

micha schreef:Ik heb inderdaad ook weleens gezien dat er een koperen buisje in het ronde gat geslagen is. Vanaf daar een grotere slang naar een huid doorvoer. En altijd zorgen dat er voldoende verse lucht in het bun komt

ik heb inderdaad ook al zitten kijken om er een koper buisje in te slaan maar ik kan veder nergens dat buisje vast maken aan de motor dus ik ben bang dat hij er dan zo uit schiet.
Janhannes
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 23 Jun 2022, 15:54
ligplaats:
info:

Re: Uitlaat monteren op Yamaha 9.9pk

Berichtdoor Janhannes » 24 Jun 2022, 14:54

henkvd schreef:Probleem blijf je houden tenzij je iets weet te verzinnen voor de bovenwater uitlaat.

Je hebt 2 uitlaat uitgangen, een kleine bovenwater en een grote onderwater, waarom 2, stationair is er onvoldoende kracht in de uitlaatgasstroom om deze via de schroef kwijt te raken, motor zou waardeloos lopen.
Hier voor is de bovenwater uitlaat, klein, maar groot genoeg voor een stationair draaiende motor.

De bovenwater uitlaat blijft dus vrolijk mee doen, ook bij volgas varen, hoofddeel uitlaatgassen gaat via de schroef, maar er blijft een deel via de bovenwater uitlaat meekomen.


oh ja ik vaar eigenlijk altijd gewoon stationair dus dat verklaart dan wel waarom alle uitlaat gassen boven water er uit komen fijn :D
Janhannes
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 23 Jun 2022, 15:54
ligplaats:
info:

Re: Uitlaat monteren op Yamaha 9.9pk

Berichtdoor broekie » 24 Jun 2022, 20:44

Ik kan er ook geen voorbeeld van vinden.
Bel maar met een gerenommeerde dealer bv Toorenvliet in Amsterdam.
Die kennen het onderdeel wel.
Het is een chroom pijpje wat je er dus inslaat.
Blijft echt zitten. Ik had er een in een polymore sloep met bun.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten