YAMAHA 5PK wil niet stationair lopen

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

YAMAHA 5PK wil niet stationair lopen

Berichtdoor ..... » 12 Dec 2013, 00:54

Bericht door dannybuur » zo 25 aug 2013, 17:55

Hallo.

Heb laatst een 5pk yamaha 5BS (661?) motortje gekocht die niet goed liep (in de hoop dat mijn broer hem weer aan de praat zou krijgen) mijn broer sleutelt vaak aan motoren en mijn vader heeft een auto bedrijf maar ze weten allebij niet wat het probleem is

En om een lang verhaal kort te maken. de motor is gewoon in elkaar gebeunt en waarschijnlijk met verkeerde onderdelen

De motor start wel! maar loopt niet goed als je de lucht inlaat kleiner maakt loopt hij veel beter (te kleien sproeiers ofzo iets?) en hij schommelt met zijn toeren.. dus als je hem stationair wilt laten draaien dan gaat hij uit omdat zijn toeren schommelt. En dit wou ik graag oplossen



Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding


Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen? heb ook gehoord dat het aan een kering kan liggen maar heb daar verder geen verstand van.

Alle hulp is welkom! M.V.G. Danny B
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: YAMAHA 5PK wil niet stationair lopen

Berichtdoor henkvd » 12 Dec 2013, 00:54

Bericht door henkvd » zo 25 aug 2013, 18:07

Als je het idee hebt dat de motor al wat vaker uit elkaar geweest is, zou ik beginnen met de carburateur schoonmaken, zodat je zeker weet dat dit geen probleem geeft, het 2e wat dan zeker om aandacht vraagt zijn de pakkingen van de carburateur, zeker de aansluiting op de inlaat ( valse lucht).

Het knijpen van de lucht inlaat ( is een vorm van choken) om de motor te laten lopen is altijd een vervuilde carburateur.

Valse lucht kan je controleren door bv remmen reinger te nemen ( of start flued) en deze toe te dienen bij de pakking van de inlaat, merk je geen verschil in toerental dan is de pakking dicht. De keerringen zijn lastig te testen, dan moet je een vacuüm test doen.

Verder de contactpunten controleren.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4478
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: YAMAHA 5PK wil niet stationair lopen

Berichtdoor ..... » 12 Dec 2013, 00:55

Bericht door dannybuur » zo 25 aug 2013, 18:19

Bedankt voor een snel antwoord

carburateur is in een special bad geweest en daar is het helaas niks beter van geworden.

we hebben vloeibare pakking gebruikt en daarna deodorant op gespoten en geen verschil in toerental.

de contact punten zal ik het even over hebben daar hebben we nog niet naar gekeken

*edit* en waar zou ik zo'n vacuum test kunnen doen of zelf kunnen doen?

MVG danny
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: YAMAHA 5PK wil niet stationair lopen

Berichtdoor henkvd » 12 Dec 2013, 00:55

Bericht door henkvd » zo 25 aug 2013, 18:45

Vacuüm meten gaat niet op deze motor zie ik , er is geen aansluiting op de carburateur aanwezig.
kan ook weer met de spuitbus, alleen het toplager kom je lastig bij ( door de kap van de luchtkoeling ) en het bodem lager is helemaal onbereikbaar, al geeft die afdichting haast nooit problemen, daar is altijd wel een overschot aan olie uit de mengsmering.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4478
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: YAMAHA 5PK wil niet stationair lopen

Berichtdoor ..... » 12 Dec 2013, 00:55

Bericht door dannybuur » zo 25 aug 2013, 19:01

Eindconclusie: Gauw weer te koop zetten dus?


mvg
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: YAMAHA 5PK wil niet stationair lopen

Berichtdoor henkvd » 12 Dec 2013, 00:56

Bericht door henkvd » zo 25 aug 2013, 20:32

Kan, is sowieso niet de stilste motor, door dat hij als een van de weinig motoren lucht gekoeld is.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4478
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: YAMAHA 5PK wil niet stationair lopen

Berichtdoor ..... » 12 Dec 2013, 00:56

Bericht door dannybuur » ma 26 aug 2013, 08:41

hmm, val reuze mee ;)

en heeft u verder ook nog een idee waar het aan zou kunnen liggen?
want die nieuwe motors zijn verrekte duur :cry:
en nog even een paar vraagjes waar zitten die contact punten? onder het trek systeem neem ik aan?
En

Vacuüm meten gaat niet op deze motor zie ik , er is geen aansluiting op de carburateur aanwezig.
[kan ook weer met de spuitbus]

Wat bedoelt u daarmee? 'kan ook weer met spuitbus'

mvg danny
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten