De 6 pk 2 cil van rond 2003 heeft de 197 cc. motor.
Klepspeling: 0,06-0,1 mm voor zowel inlaat als uitlaat klep.
Dit betekent dat de klepspeling tussen de 0,06 en 0,1 mm moet zijn.
Bron:
https://engine.od.ua/ufiles/Honda-BF-ou ... e-data.pdfDe BF8 is dezelfde 2 cil 197 cc motor als de BF6 in die bouwjaren.
De klepspeling om de 200 uur checken.
Draai de bougies uit.
Neem de kleppendeksel af (kan vastgelijmd zitten met Honda Bond pasta)
Draai aan het vliegwiel tot je bij het BDP bent (Bovenste Dode Punt: zuiger op hoogste punt) (Top Dead Center)
Draai de goede kant op, check door aan het koord te trekken.
Pas op er zijn twee BDP’s!
Die van de compressie slag en
die van de uitlaat slag
Met alleen het BDP van de compressieslag kun je de kleppen (valves) stellen.
Als je in het bougiegat (sparkplug hole) kijkt zie je de zuiger (piston) bewegen.
Draai aan het vliegwiel (flywheel) tot je het BDP hebt gevonden,
waar geen van beide klepstelen (rocker arm) meer bewegen als je het vliegwiel beweegt.
Dit is de klep speling (clearance) die je wilt checken.
Beide kleppen zijn nu dicht voor de compressie slag.
Voorbeeld van het stellen van de kleppen (valves) bij een 1 cil Honda:
https://youtu.be/2bftAa9H8NA(Bij een 1 cil zit er een aanduiding voor BDP, bij een meer cilinder kun je als amateur het beste naar de beweging van de klepstelen kijken.)
Het verkeerde BDP:
Dat is het BDP (TDC) van de uitlaatslag.
Dat zie je doordat de ene klep zijn hoogste punt gaat bereiken en
de andere klep op het punt staat om naar beneden te gaan.
De klepstelen gaan dan heen en weer als je het vliegwiel beweegt.
Zie het verkeerde BDP:
https://youtu.be/77K5U08TMp8Je hebt een voelermaat (feeler gauge) nodig die tussen 0,06 en 0,1 mm kan aangeven, b.v. 0,08 of 0,1 mm.
Er kan een pakking onder de kleppendeksel zitten
of je moet zelf met vloeibare pakking de afdichting maken.
Hier kun je de Nederlandse handleiding downloaden:
https://www.honda.nl/marine/owners/manuals.htmlVul in: BF6D
Hier de Engelse:
https://www.honda.co.jp/ownersmanual/pd ... model=BF6BIn het staartstuk gaat:
HONDA MARINE GEAR OIL SAE90 GL4 1-LITER
Hier kan een pompje bij besteld worden.
Er gaat 230 ml in.
Voor ontvetten gebruik je een spuitbus remreiniger.
Mvrg. Oeverloos