Suzuki DF9,9 vonkt niet

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Suzuki DF9,9 vonkt niet

Berichtdoor ruts500 » 08 Aug 2021, 15:47

Hallo forumleden,
Ik ben een liefhebber van het sleutelen aan motoren, maar ik heb nu iets waar ik niet uit kom.
Ik werk aan een DF9,9 remote control ,die niet vonkt. Ik heb met het service-manual in de hand alles doorgemeten en het zou moeten werken maar nee dus .
Stator is met een weerstand van 294 Ohm keurig binnen de specs. Hij levert een piekspanning van 201 Volt, ook keurig binnen de norm.
De pulsgever spoel is 190 Ohm, keurig binnen de norm en levert 3,2 Volt, idem. De CDI levert min 168 Volt naar de bobine binnen de norm. De bobine primaire spoel is 0,4 Ohm, de secundaire is met de bougiedoppen gemonteerd (vastgekit) 27,7 kOhm (6,9-9,6 voor de bobine en 8-12 voor ieder van de bougiedoppen geeft tussen de 23 en 33 kOhm voor het totaal) binnen de specs.
De bougies heb ik vervangen voor nieuwe DCPR6E's en die zijn beide in orde.
Ik heb de CDI en de bobine vervangen en het werkt nog steeds niet.
Voor de goede orde : ik heb de dodemansknop afgekoppeld; ik check de vonk met één bougie aangesloten in de cilinder en één erbuiten aan de massa. (Deze motor heeft twee bougies die ieder aan één kant van de secundaire spoel hangen en gelijktijdig vonken dus de secundaire spoel hangt niet aan massa).
Is er iemand die me kan vertellen wat ik fout doe?
Groet Rutger
ruts500

ligplaats: landsmeer
info:

Re: Suzuki DF9,9 vonkt niet

Berichtdoor Blacktoppie » 08 Aug 2021, 19:15

En met dodemansknop aangesloten, wat doet hij dan?
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h.

Berichtdoor ruts500 » 11 Aug 2021, 14:09

Dan komt er helemaal niets meer uit de CDI.
ruts500

info:

Berichtdoor Kwokko » 11 Aug 2021, 19:56

ruts500 schreef:Deze motor heeft twee bougies die ieder aan één kant van de secundaire spoel hangen en gelijktijdig vonken

Is dat normaal voor een 2 cilinder?
Die behoren toch afzonderlijk te vonken?
Het is toch geen 1 cilinder twinspark motor van Piaggio? :lol:
Kwokko

Berichtdoor chaea » 11 Aug 2021, 22:51

Het verhaal is behoorlijk warrig, het gelijktijdig vonken ken ik mbt twinair techniek maar dat is bij een df Suzuki nvt.
Min aangesloten?
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor henkvd » 11 Aug 2021, 23:28

Verhaal is prima, mankeert niets aan.

Alles lijkt goed en geen vonk, dat kan bij deze twin coil bobine een reden zijn als 1 van de bougies toch niet goed is, of er niet goed inzit, want op 1 bougie werkt dit systeem in ieder geval niet, dan vonkt de andere ook niet.
Check de bougies en de kappen, en anders sluit 1 van de HT kabels kort naar het motor chassis, dan vonkt de over gebleven bougie nml wel .
Doet hij het dan nog niet CDI defect.

Vonken de bougies beiden tegelijk, ja, dat maakt geen bal uit, de verkeerde vonkt op het moment dat de zuiger onderin staat, met een 4 takt geen probleem, alleen vonkt deze bougie dan de verkeerde kant op, van de massa kant naar de tip van de bougie, staat de zuiger van die cilinder boven in de arbeidsslag, dan is de vonk normaal van de tip naar massa
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor chaea » 12 Aug 2021, 18:46

Dan hebben we allebei een andere kijk op het verhaal.

Maar 2 op hetzelfde moment vonkende bougies klopt niet en daar ligt of dit is een gevolg van de oorzaak.

"Sluit aan op motorchassis" ofwel is er een min.
chaea

Berichtdoor henkvd » 12 Aug 2021, 19:16

Voor een 4 takt maakt het niets uit dat die andere cilinder mee vonkt, zonde van het vonkje maar meer ook niet, het werkt echt zo.

Dual fire ignition systems fire both spark plugs from a single coil at the same time. The majority of the spark energy goes to the cylinder under compression while a small portion goes to the cylinder on the exhaust stroke causing a small wasted spark. Single fire ignitions separate the firing pulses, only firing the cylinder under compression. The main advantage of dual fire systems is simplicity and low cost. The advantage of single fire systems are smoother engine operation and the elimination of the popping that sometimes occurs when long duration camshafts are used. There is no horsepower advantage with single fire ignition systems.

De Dual Bobine rechtsboven heeft aan de HV kant waar de bougies aan hangen geen massapunt, daarom is het belangrijk dat beide bougies in orde zijn, anders vonkt er geen een.

Afbeelding
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor ruts500 » 13 Aug 2021, 08:25

Henk, bedankt voor je post. Hier heb ik wat aan.
Heb hem aangesloten met een HT naar massa en de ander met de bougie. Nog steeds geen vonk. Het rare is dat ik de CDI vervangen heb door een 2e hands exemplaar die "van een draaiende motor kwam" en ook dat ik -168 Volt puls aan de uitgang van de CDI meet. Daarom dacht ik dat het de bobine zou moeten zijn, maar die heb ik ook vervangen en dat helpt ook niet.
Ik denk dat ik de CDI maar eens op ga sturen om te analyseren. Hopelijk komt daar wat uit.
Groet
Rutger
ruts500

info:

Berichtdoor chaea » 13 Aug 2021, 10:42

Nou, ook weer wat bijgeleerd. 8-)

Maar als je dan 2x een defecte cdi hebt, dan heeft of de verkoper je een kapotte gestuurd en heb je botte pech of iets in je motor sloopt je cdi.
chaea

Terug naar Outboard motoren