Waarvoor dient deze schakelaar op een Mercury 1980 18HP?

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Waarvoor dient deze schakelaar op een Mercury 1980 18HP?

Berichtdoor Mayland » 18 Mei 2021, 15:19

Beste Forumleden,

Ik ben een oude Mayland Fisherman 16 aan het opknappen, dat lukt aardig.
Mijn BB is een Mercury 1980 18HP [EL] ten minste dat heb ik gevonden na een lange zoektocht ip het internet.
Van deze motor kan ik niet de juiste handleiding vinden en die heb ik nu juist nodig om de KOUDE startprocedure te achterhalen. Vorig jaar is het starten me één keer gelukt na een accu bijna leegstarten en het trekkoord veel te gebruiken. Daarna hebben we een dag heerlijk gevaren.

In de handleiding die er het meest op lijkt staat een AfstandsBediening met een "hendel voor warmdraaien in neutraal". Die hendel ontbreekt op mijn AB. Op mijn BB zit daarentegen weer een draaischakelaar op de plek waar bij andere BB's een chokeknop zit (bij mij sleutel indrukken op de AB).
Waar ik dus naar zoek ben is:
De koude startprocedure bij dit type motor
Wie heeft er een handleiding voor een serienr. 9320271 Made in Belgium 18HP Mercury?

Hieronder enkele plaatjes ...

Groeten,
May

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Mayland

ligplaats: Assen
info: Pegasus
Mayland Fisherman 16" (1979)
Mercury 15HP

Re: Waarvoor dient deze schakelaar op een Mercury 1980 18HP?

Berichtdoor micha » 18 Mei 2021, 15:33

Het is al een tijd geleden dat ik er zo een heb gehad maar als je de knop met de klok mee draait dan gaat hij meer gas geven. Ik weet niet of er een handmatige choke knop op zit.

Jou 'hendel voor warmdraaien' doe je door de vierkante plastic knop in te drukken in het midden van de hendel. Dan geef je alleen gas met de hendel zonder dat hij schakelt. Er staat throttle only

de procedure zou in mijn ogen zijn om je gashendel op hendel voor warmdraaien te zetten ( of je draaiknop bij je motor met de klok mee te draaien) en choken en starten. Als hij dan aanslaat kun je je gashendel rustig terug draaien zodat hij stationair gaat lopen.
micha

ligplaats:
info:

Berichtdoor chaea » 18 Mei 2021, 16:06

Die draaiknop is er alleen om de motor wat armer en rijker te zetten, dit principe heeft Mercury erg lang gebruikt en heeft slechts beperkt invloed.
De afstandbediening werkt zoals Micha al aangeeft, je onkoppeld deze van de versnelling en kan zo vrij gas geven, universele remoters werken allemaal op dit principe (niet perse met knop)

Overigens hoort deze remote niet orgineel op deze motor, een Mercontrol was toendertijd standaard.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor Mayland » 19 Mei 2021, 08:28

Allen,

Wat is dit toch een vriendelijk forum, ook "beginners'" zoals ik worden door enthousiastelingen met jarenlange ervaring serieus genomen en geholpen!

micha schreef:Het is al een tijd geleden dat ik er zo een heb gehad maar als je de knop met de klok mee draait dan gaat hij meer gas geven. Ik weet niet of er een handmatige choke knop op zit.
Jou 'hendel voor warmdraaien' doe je door de vierkante plastic knop in te drukken in het midden van de hendel. Dan geef je alleen gas met de hendel zonder dat hij schakelt. Er staat throttle only
de procedure zou in mijn ogen zijn om je gashendel op hendel voor warmdraaien te zetten ( of je draaiknop bij je motor met de klok mee te draaien) en choken en starten. Als hij dan aanslaat kun je je gashendel rustig terug draaien zodat hij stationair gaat lopen.

Dank! Ik zal 'm binnenkort in een speciekuip met water testen op de manier zoals je beschrijft en m'n resultaat natuurlijk hier vermelden.

chaea schreef:Die draaiknop is er alleen om de motor wat armer en rijker te zetten, dit principe heeft Mercury erg lang gebruikt en heeft slechts beperkt invloed.
...

Dank!
Toen de motor stabiel draaide merkte ik inderdaad weinig verschil. Wel ziet het er onder de kap indrukwekkend uit, er beweegt een complex geheel van stangen en zo.

chaea schreef:...
De afstandbediening werkt zoals Micha al aangeeft, je onkoppeld deze van de versnelling en kan zo vrij gas geven, universele remoters werken allemaal op dit principe (niet perse met knop)
Overigens hoort deze remote niet origineel op deze motor, een Mercontrol was toendertijd standaard.

Zou een originele Mercontrol het beter doen? Op deze Quicksilver remote is de dodemansknop kapot/vastgezet door een vorige eigenaar. Volgens mij is het bij mijn boot ook niet verplicht (rompsnelheid 16,5km/h, 18pk) en veel harder dan 15km/h gaat'ie ook niet.
Gebruikers-avatar
Mayland

ligplaats: Assen
info: Pegasus
Mayland Fisherman 16" (1979)
Mercury 15HP

Berichtdoor henkvd » 19 Mei 2021, 08:40

Quicksilver ab doet het net zo goed als de Mercontrol, is ook de ab die bij alle latere motoren is gebruikt.
Mercury en QuickSilver is allebei ...... kwik ..... zelfde fabrikant Brownswick
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor chaea » 20 Mei 2021, 12:14

Quicksilver is idd Mercury, maar de orginele Mercontrol heeft een aparte leveller en dat heeft je huidige remote niet, die moet je ontgrendelen.
chaea

Berichtdoor EricS » 20 Mei 2021, 17:36

Dit afst. bed. huis zat standaard bij de Mercury motoren van die tijd.Is dus origineel.Als je de ronde knop op de motor rechtsom draait dan gaat hij "handgas" geven Dat gaat met kleine standen(een soort ratel)Als je aan het eind van die ratelstanden bent kun je de knop nog verder draaien en komt dan op de chokestand te staan.Als de motor electrisch gestart is kun je dat(choken dus) ook doen door de contactsleutel ingedrukt te houden tijdens het electrisch starten.Handgas kun je ook geven met het afstand bed. huis door de vierkante knop in te drukken en het hendel daarna naar voren te duwen,maar dat was al gezegd.
EricS

ligplaats: Alphen a/d Rijn
info:

Berichtdoor chaea » 20 Mei 2021, 20:24

Of er nu otgineel deze modernere Quicksilver bijzat of de Mercontrol is verder onbelangrijk. Het ging om de uitleg van de leveller welke bij beide anders zijn.

We posten allemaal met de juiste intentie hoop ik?
chaea

Berichtdoor EricS » 20 Mei 2021, 22:58

Inderdaad,maar als er iets gezegd wordt wat niet klopt dan probeer ik dat recht te zetten.
EricS

ligplaats: Alphen a/d Rijn
info:

Berichtdoor chaea » 21 Mei 2021, 07:10

Uiteraard zijn er momenten dat je elkaar kan aanvullen of wijzen op verkeerde informatie, een vraagsteller moet er natuurlijk niet slechter op worden wanneer hij verkeerde informatie ontvangt.
In dit geval zal de enige onjuiste informatie zijn dat ik beweer dat er van origine een Mercontrol bijzat, jij schrijft dat deze origineel erbij geleverd is en dat zal dan zo zijn.
Ik geloof je volledig en rectificeer mijn posting waar ik dat schrijf ;)

Maar mijn porting was louter bedoeld om het verschil van gasgeven te benadrukken, ik zal mij voortaan slechts richten op hetgeen waar ik een vraagsteller mee tracht te helpen.
chaea

Volgende

Terug naar Outboard motoren