Suzuki 25pk v-twin stottert hevig

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: Suzuki 25pk v-twin stottert hevig

Berichtdoor broekerhaven » 12 Mei 2021, 13:11

Het was inderdaad het dopje uitboren en de stelschroef met 1/4slag uitdraaien.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Suzuki 25pk v-twin stottert hevig

Berichtdoor Wardwatersport » 12 Mei 2021, 22:09

chaea schreef:Het opboren heeft te maken met de toendertijd geldende emissie eisen waar motoren aan moesten voldoen, vooral de DF 9.9 en 15 range was zodanig afgesteld dat deze bijna tegen het uitslaan van de motor afgesteld waren. Het stelschroefje zat weggewerkt achter een messing dopje zodat deze niet zonder het uitboren hiervan hoger afgesteld kon worden, helaas weet iedereen hier tegenwoordig van af en heb ik al gepruts hiermee ondervonden, uitboren door info op internet en daarna het schroefje kapot draaien. Hier ging het om een DF 15 die inderdaad niet goed meer wou lopen naar mate deze warm werd. Overigens kom ik dit soort dopjes vaker tegen in carburateurs of verzegelingen vaker tegen in carburateurs.

Ik heb al geschreven, dit type motor laat ik links liggen omdat ik ze niet fijn vindt lopen. Of er daadwerkelijk een dopje zit die uitgeboord kan worden weet ik niet maar het zou mij niet verbazen, is deze al uitgeboord dan kan daar ook het probleem liggen zoals boven beschreven.

Maar ik denk eigenlijk nog steeds een noodloop of storing in het elektracircuit.


Oke, ik heb getest met nieuwe bougies en een beetje geprobeerd te finetunen met de carb.. ik kom er niet uit... Hij draaide prima, kwam mooi in plane en liep bol gas ongeveer 5000 toeren... Vervolgens gas terug gehaald tot bijna stationair... Komt weer uit plane en met dat ik draai vliegt ie in storing... Motor uit... Motor aan... Storing weg... Iemand nog meer suggesties? Denk dat dit gevalletje uitlezen wordt :cry:
Wardwatersport
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 11 Mei 2021, 10:13
ligplaats: Sneek
info: Topcraft milennium 440 met suzuki v-twin 25.. 4-takt (gechipt naar 30+pk)

Re: Suzuki 25pk v-twin stottert hevig

Berichtdoor broekerhaven » 12 Mei 2021, 22:18

Zie dat je motor gechipt is naar 30pk..
Hoe chip je een carburateur motor?
Is er met de cdi gerommeld ?
Zit daar misschien je probleem wel....
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Suzuki 25pk v-twin stottert hevig

Berichtdoor Oeverloos » 12 Mei 2021, 23:58

Het brandstoffilter onder de motorkap, indien aanwezig, is schoon?

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Suzuki 25pk v-twin stottert hevig

Berichtdoor Wardwatersport » 13 Mei 2021, 11:06

broekerhaven schreef:Zie dat je motor gechipt is naar 30pk..
Hoe chip je een carburateur motor?
Is er met de cdi gerommeld ?
Zit daar misschien je probleem wel....

Ik heb de boot incl. Motor zo gekocht.. zat een factuur bij van vermogens verhoging en het bedrijf dat dit uitgevoerd heeft adverteerd nog steeds hiermee.. volgens mij is dit gewoon zoals een auto gechipt wordt... Het probleem wordt mij steeds onduidelijker! Eerst leek het vervuilde brandstof of te weinig ervan... Maar nu weet ik het niet meer...
Wardwatersport
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 11 Mei 2021, 10:13
ligplaats: Sneek
info: Topcraft milennium 440 met suzuki v-twin 25.. 4-takt (gechipt naar 30+pk)

Re: Suzuki 25pk v-twin stottert hevig

Berichtdoor Wardwatersport » 13 Mei 2021, 11:07

chaea schreef:Het opboren heeft te maken met de toendertijd geldende emissie eisen waar motoren aan moesten voldoen, vooral de DF 9.9 en 15 range was zodanig afgesteld dat deze bijna tegen het uitslaan van de motor afgesteld waren. Het stelschroefje zat weggewerkt achter een messing dopje zodat deze niet zonder het uitboren hiervan hoger afgesteld kon worden, helaas weet iedereen hier tegenwoordig van af en heb ik al gepruts hiermee ondervonden, uitboren door info op internet en daarna het schroefje kapot draaien. Hier ging het om een DF 15 die inderdaad niet goed meer wou lopen naar mate deze warm werd. Overigens kom ik dit soort dopjes vaker tegen in carburateurs of verzegelingen vaker tegen in carburateurs.

Ik heb al geschreven, dit type motor laat ik links liggen omdat ik ze niet fijn vindt lopen. Of er daadwerkelijk een dopje zit die uitgeboord kan worden weet ik niet maar het zou mij niet verbazen, is deze al uitgeboord dan kan daar ook het probleem liggen zoals boven beschreven.

Maar ik denk eigenlijk nog steeds een noodloop of storing in het elektracircuit.


Ik zal eens de carb. Openmaken om te kijken hoe die eruit ziet... Verder denk ik inderdaad even uitlezen...
Wardwatersport
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 11 Mei 2021, 10:13
ligplaats: Sneek
info: Topcraft milennium 440 met suzuki v-twin 25.. 4-takt (gechipt naar 30+pk)

Re: Suzuki 25pk v-twin stottert hevig

Berichtdoor Wardwatersport » 13 Mei 2021, 11:08

Oeverloos schreef:Het brandstoffilter onder de motorkap, indien aanwezig, is schoon?

Mvrg. Oeverloos


Filterpotje is doorzichtig.. zie hier weinig geks aan.. geen vocht o.i.d. filtertje zelf is vervangen geweest.. is nu ook weer even schoongeblazen.. niks geks...
Wardwatersport
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 11 Mei 2021, 10:13
ligplaats: Sneek
info: Topcraft milennium 440 met suzuki v-twin 25.. 4-takt (gechipt naar 30+pk)

Re: Suzuki 25pk v-twin stottert hevig

Berichtdoor henkvd » 13 Mei 2021, 11:23

Enig idee hoeveel toeren je maakt als het probleem optreed ? noodloop kan een oorzaak zijn van te hoge toeren.

Anders varen en toeren steeds een klein stukje toe laten nemen, dan weer van het gas af en steeds herhalen of het probleem dan terug komt, bij een brandstof probleem veracht ik dat het eerder optreed ook als max toeren nog niet gehaald hebt.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Suzuki 25pk v-twin stottert hevig

Berichtdoor Oeverloos » 13 Mei 2021, 12:53

Temperatuur kan noodloop veroorzaken via temp sensor.
Denk aan impeller die onvoldoende water oppompt bij hogere rpm’s.
Schoon staartstuk?
Verkalkte interne koelkanalen (proberen oplossen met azijnzuur)
Juiste thermostaat voor dit type motor, die ook functioneert.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Suzuki 25pk v-twin stottert hevig

Berichtdoor chaea » 13 Mei 2021, 21:59

henkvd schreef:Enig idee hoeveel toeren je maakt als het probleem optreed ? noodloop kan een oorzaak zijn van te hoge toeren.

Anders varen en toeren steeds een klein stukje toe laten nemen, dan weer van het gas af en steeds herhalen of het probleem dan terug komt, bij een brandstof probleem veracht ik dat het eerder optreed ook als max toeren nog niet gehaald hebt.


Klopt de midrange EFI van Mercury 20-30 had dit geneuzel ook, ook al van die motorren die gewoon niet fijn zijn.
Maar vaak is het fijn als het een vervuilingsprobleem is, maar ik denk echt dat je een elektra probleem hebt, ik wil er echt heel graag naast zitten.
Waarom heeft de vorige eigenaar hem van de hand gedaan?
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

VorigeVolgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten