ericvanmarwijk schreef:Dank voor jullie antwoorden, met name de tips over water/luchtgekoelde motor en de verschillen
, nooit zo over nagedacht!
Zit me nu opeens te bedenken dat ik vroeger een luchtgekoelde Tomos 4pk buitenboordmotor heb gehad, en die rookte inderdaad minder....
Zal het eens gaan proberen met olie voor buitenboordmotoren zelf te mengen
Maak je nu niet druk hierover, jouw motor doet wat ie moet doen incl de rook.
Vooraf gemengde benzine aan het water is vaak al gewoon met op marine gebaseerde olie, mengsmering aan de pomp zelf is tegenwoordig zeldzaam.
Er is niks anders dat je blauwe rook kan veroorzaken behalve de toegevoegde olie, wat het motortje gewoon nodig heeft.
Hij loopt inmiddels naar de 35 jaar oud, natuurlijk heeft de olie afzetting wat door het warm worden van je motor walmt.
Dat jouw Tomos minder rookte kan te maken hebben dat deze toendertijd nieuwer was en nog niet olieafkoeking had, maar ik weet uit ervaring dat een Tomos ook flink kan roken.
Vroeger, lang geleden, in het prachtige brommertijdperk waarbij alles bijna (op een enkele Honda na) alles 2 takt was rookte en walmde alles, dat is vervaagd uit onze geheugens omdat wat er nu rondrijdt een stuk schoner is geworden, reeds 4 takt is of zelfs elektrisch.
Nieuwe benzine soorten zijn prachtig en vooral peperduur, ik gebruik Aspen nadat ik een carburateur heb gereinigd en geef een klant daarna zelf de beslissing wt te gebruiken, echter alleen voor 4 takt. 2 takt Aspen is bedoeld voor hoge toeren motoren zoals bladblazers etc incl de smering welke al een heel stuk schraler is dan wat jou Japanner drinkt.