Benzinedampen ook bij warme motor goed zichtbaar

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Benzinedampen ook bij warme motor goed zichtbaar

Berichtdoor ericvanmarwijk » 09 Mei 2021, 18:38

Goedenavond allemaal,

Een vraagje voor de kenners :-),
Ik heb een Suzuki DT4 (2 tact) uit 1987, een prima motortje, loopt uitstekend, en bij het starten 1 of 2x aan het koordje trekken en hij start, ook als je vol gas geeft komt hij snel goed op toeren....
Ik tank altijd 2 tact bij de bezinepomp, volgens de aanwijzingen op de motor 1:50.... Toch ook na een half uur tot een uur varen blijft de motor een beetje blauwe rook produceren, en ook als je stationair draait blijft hij dat doen, ook bij warme motor...... nou weet ik dat een 2 tact altijd iets hoort te roken, maar ik heb het gevoel dat de mijne net iets meer rookt dan hoort......iemand enig idee hoe dit kan/ waar dit aan kan liggen?

Dank voor jullie antwoord
ericvanmarwijk
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 09 Mei 2021, 18:19
ligplaats: Den Haag
info:

Re: Benzinedampen ook bij warme motor goed zichtbaar

Berichtdoor broekerhaven » 09 Mei 2021, 18:54

2tact benzine bij de pomp is voor brommers.
Die zijn luchtgekoeld.
Jou motor is watergekoeld en verbrand de olie niet volledig omdat de motor te koud blijft.
Gewoon super98 tanken en smering voor buitenboordmotoren halen en zelf mengen.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Benzinedampen ook bij warme motor goed zichtbaar

Berichtdoor jade » 09 Mei 2021, 20:05

Of tanken bij een speciale watersport pompstation, ben je ook klaar.
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Benzinedampen ook bij warme motor goed zichtbaar

Berichtdoor broekie » 09 Mei 2021, 20:13

Laat je hem weleens toeren maken zodat hij schoon kan branden?
Een motortje van 1987! wat verwacht je van een oud 2-takt motortje?
Gewoon lekker smeren en varen. Beetje rook .... zal wel.

Je kunt wat betere 2-takt mengolie nemen en zelf mengen met E5 is sowieso beter.
Dan ben je zeker van de brandstof die je stookt.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Benzinedampen ook bij warme motor goed zichtbaar

Berichtdoor Oeverloos » 09 Mei 2021, 22:06

Dat roken van bromfiets benzine van de pomp was in de jaren 60 ook al zo.
Als je zelf mengde met goede 2T olie was het weg. Ook nooit meer vette bougie.
De Puch en Tomos rijders uit die tijd onder ons kunnen dat bevestigen.

Zoals je hierboven wordt geadviseerd door “broekerhaven” en “broekie”, Super 98 E5 gebruiken met 2% volsynthetische 2T olie.
Met name Ultimate van BP (en V-Power) geeft een uitstekend resultaat.

De schoonste verbranding in je 2T Suzuki 1987 krijg je met Aspen 2T of Stihl Motomix. Beide bevatten 2% volsynthetische, deels biologisch afbreekbare 2T olie.
Je ziet niks, ruikt niks.
Wel duur.

Zelf mengen dus.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 625
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Benzinedampen ook bij warme motor goed zichtbaar

Berichtdoor chaea » 10 Mei 2021, 07:54

Een 2 takt hoort te roken, vooral de wat oudere 1.50 beestjes waarbij de uitlast niet via de prop gaat.

Weet je nu ook direct waarom ze geen old skool 2 tact verbrandingsmotoren in bijv Amsterdam willen hebben.
chaea
 
Berichten: 729
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Benzinedampen ook bij warme motor goed zichtbaar

Berichtdoor ericvanmarwijk » 10 Mei 2021, 10:32

Dank voor jullie antwoorden, met name de tips over water/luchtgekoelde motor en de verschillen :) :), nooit zo over nagedacht!
Zit me nu opeens te bedenken dat ik vroeger een luchtgekoelde Tomos 4pk buitenboordmotor heb gehad, en die rookte inderdaad minder....
Zal het eens gaan proberen met olie voor buitenboordmotoren zelf te mengen
ericvanmarwijk
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 09 Mei 2021, 18:19
ligplaats: Den Haag
info:

Re: Benzinedampen ook bij warme motor goed zichtbaar

Berichtdoor chaea » 10 Mei 2021, 11:34

ericvanmarwijk schreef:Dank voor jullie antwoorden, met name de tips over water/luchtgekoelde motor en de verschillen :) :), nooit zo over nagedacht!
Zit me nu opeens te bedenken dat ik vroeger een luchtgekoelde Tomos 4pk buitenboordmotor heb gehad, en die rookte inderdaad minder....
Zal het eens gaan proberen met olie voor buitenboordmotoren zelf te mengen


Maak je nu niet druk hierover, jouw motor doet wat ie moet doen incl de rook.
Vooraf gemengde benzine aan het water is vaak al gewoon met op marine gebaseerde olie, mengsmering aan de pomp zelf is tegenwoordig zeldzaam.
Er is niks anders dat je blauwe rook kan veroorzaken behalve de toegevoegde olie, wat het motortje gewoon nodig heeft.
Hij loopt inmiddels naar de 35 jaar oud, natuurlijk heeft de olie afzetting wat door het warm worden van je motor walmt.
Dat jouw Tomos minder rookte kan te maken hebben dat deze toendertijd nieuwer was en nog niet olieafkoeking had, maar ik weet uit ervaring dat een Tomos ook flink kan roken.
Vroeger, lang geleden, in het prachtige brommertijdperk waarbij alles bijna (op een enkele Honda na) alles 2 takt was rookte en walmde alles, dat is vervaagd uit onze geheugens omdat wat er nu rondrijdt een stuk schoner is geworden, reeds 4 takt is of zelfs elektrisch.

Nieuwe benzine soorten zijn prachtig en vooral peperduur, ik gebruik Aspen nadat ik een carburateur heb gereinigd en geef een klant daarna zelf de beslissing wt te gebruiken, echter alleen voor 4 takt. 2 takt Aspen is bedoeld voor hoge toeren motoren zoals bladblazers etc incl de smering welke al een heel stuk schraler is dan wat jou Japanner drinkt.
chaea
 
Berichten: 729
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Benzinedampen ook bij warme motor goed zichtbaar

Berichtdoor ericvanmarwijk » 10 Mei 2021, 13:09

:D :D :D , ja dank je voor je positieve woorden!
Het zal inderdaad een beetje de gewenning zijn van de moderne wereld, in de 80er jaren.... in mijn jeugd hadden wij een Puch brommertje thuis..... en inderdaad bij het starten stond de tuin ook blauw :D
Mijn motortje is inderdaad al bijna net zo oud als ik ben, ik ben van 1980, maar de gene waarvan ik hem heb overgekocht heeft er goed voor gezorgd, het ziet er keurig uit, en ik hou de traditie in stand het elk jaar een servicebeurtje te geven bij een erkend watersport bedrijf wat ook al een lange traditie heeft, ik kwam daar ook al in mijn jeugd, dezelfde man (nu al rond de 70) runt dat bedrijf nog steeds, vakmanschap ten top dus!
ericvanmarwijk
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 09 Mei 2021, 18:19
ligplaats: Den Haag
info:


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten