keuze pk's 10/15/20pk

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

keuze pk's 10/15/20pk

Berichtdoor BlaBla99 » 01 Mrt 2021, 14:08

Ik ben voornemens een reitdieper sloep 475 aan te schaffen. Het voorgeschreven max vermogen van deze sloep is 20pk.
Op de site van deze sloep staat:
De motor bepaalt voor een groot gedeelte het karakter van 475. Wil je net even wat meer vermogen? Kies dan een 20 pk motor. Is snelheid niet van belang? Kies dan een 10 of 8 pk motor. De motorkeuze voor de 475 xl zijn elektrisch gestarte modellen, aantrekken is daarom niet nodig.
De verkoper adviseerde mij aangezien ik geen vaarbewijs heb voor de 10pk honda te gaan. Ook omdat het niet perse verstandig zou zijn voor het maximale vermogen te gaan.
Zelf twijfel ik nog of het niet verstandiger is om dan voor 15 pk te kiezen en deze evt iets te begrenzen tot 20km/h. Dan hoeft hij in principe nooit op vol vermogen te varen wat mij rustiger lijkt. Is er iemand die hier ervaring mee heeft of tips?
BlaBla99

ligplaats: GRONINGEN
info:

Re: keuze pk's 10/15/20pk

Berichtdoor Kwokko » 01 Mrt 2021, 15:05

BlaBla99 schreef:Zelf twijfel ik nog of het niet verstandiger is om dan voor 15 pk te kiezen en deze evt iets te begrenzen tot 20km/h. Dan hoeft hij in principe nooit op vol vermogen te varen wat mij rustiger lijkt. Is er iemand die hier ervaring mee heeft of tips?

Schijnbaar heb je ook geen notie ,waar je hier in het Noorden varen kan met een snelheid van 20km per uur.
Want dat is er namelijk nergens in de hele wijde omtrek.
Dus begrenzen hoeft helemaal niet.
Het snelst mag je op het Eemskanaal , 16 km/h.
Alle overige wateren , 6 km/h ,en op het Reitdiep vanaf sluis Lammerburen bij Electra naar Zoutkamp,mag je 9 km/h.
Of er überhaupt nog een vak is ingeruimd voor speedboten op het Schildmeer,vraag ik me af.
Vroeger was dat wel zo,maar of die nog bestaat? :?: :?: :?:
Dus gebruik je verstand ,en volg het advies van de verkoper op . :!: :!:
Dat advies kost je niets.
Kwokko

Berichtdoor BlaBla99 » 01 Mrt 2021, 20:13

Bedankt voor je reactie.
Je punt is duidelijk, hoewel het mij niet specifiek om snelheid ging.
Meer om hoe rustig/trillingsarm je kunt varen. Wellicht zou iets meer pk’s hieraan bijdragen, ook bij lagere snelheden.
BlaBla99

info:

Berichtdoor R.C.Grootveld » 01 Mrt 2021, 21:28

Voor zo'n sloep is 8 PK genoeg, je zou een 10 PK kunnen overwegen om hem wat rustiger te laten lopen.
20 PK is overkill voor zo'n sloep (spreek uit ervaring).
Als je, zoals Kwokko zegt, toch nergens hard kunt, zou ik daar zeker niet voor kiezen.

Daarbij moet je van 10 versus 20 PK niet te veel verwachten, hij gaat er echt niet 2x zo snel mee.
Zo te zien is het gewoon een waterverplaatsende romp en daarvan is de Vmax door moeder natuur bepaald.
Al hang je er 100PK achter.

Begrenzen klinkt makkelijker dan gedacht, want alleen erkende en verzegelde begrenzers hebben een rechtsgeldigheid.
Anders is het gewoon 'gas open en kijken hoe hard ie kan', als dat meer is dan 20kmh heb je wat uit te leggen.
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor Het Sluizenfront » 01 Mrt 2021, 22:50

Helemaal eens met Grootveld.
Als je zoekt naar een rustigere loop zou ik eerder kijken naar een motor met een cilindertje meer ;)
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront

ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Berichtdoor Kwokko » 02 Mrt 2021, 10:38

BlaBla99 schreef: Wellicht zou iets meer pk’s hieraan bijdragen, ook bij lagere snelheden.

Peekaas dragen niet bij,om rustig te varen.
Daar worden ze juist onrustiger van,want die ga je gebruiken.

Maar ik kan de logica van je keuze niet vatten.
Waarom geen 490XL,die is 20cm breder,daar heb je direct profijt van.
Je hebt ineens veel meer boot over de gehele lengte.
En dan er een 15 pk Honda motor achter,met een werkschroef.
Nadeel,je bent 1700euro duurder uit.

Eventueel nog een Course keeper eraan.
Met een course keeper vaar je stabieler en beter rechtuit.
Het stuurt veel mooier,de boot is veel minder zoekerig.
Kwokko

Berichtdoor BlaBla99 » 02 Mrt 2021, 19:38

Ja dat is een kwestie van budget en beschikbaarheid.
Ten opzichte van waar ik begon in mijn speurtocht en nu heb ik mijn budget ruim 2x vergroot.
De 490xl is dit jaar tevens niet meer leverbaar.
Bedankt iedereen voor het advies, ik ben overtuigt voor niet meer dan 10pk te gaan!
BlaBla99

info:

Berichtdoor chaea » 02 Mrt 2021, 19:57

Het maakt uit of je beperkt bent mbt vaarlimieten, als je sloep harder kan dan 20 kmph ben je vaarbewijsplichtig plus alle bijkomende regels. Dus al mag je niet harder, je bent vb plichtig als je combi het kan.
Daarmee gaat het niet om het aantal pk, een 2 meter rubberboot gaat met een 2.3 Honda al heel hard naar de vb plicht.

Mijn advies is in dit geval altijd dezelfde, een 9.9 hightrust/bigfoot of hoe elk merk ze ook maar noemt.
Meestal is dit een grote werkschroef met grote spoed met bijna rechtstaande bladen. Hierdoor benut je de kracht van de motor maar boet je in op snelheid. Dit kan al een wezenlijk verschil opleveren van plus20 kmph of min 20 kmph. Naar de sloep kijkend kom je daar niet aan, en heb je het lekkerste vaargenot.

Honda is tegenwoordig 10 pk ipv 9.9 trouwens
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor R.C.Grootveld » 03 Mrt 2021, 23:36

Het Sluizenfront schreef:Helemaal eens met Grootveld.
Als je zoekt naar een rustigere loop zou ik eerder kijken naar een motor met een cilindertje meer ;)

Eens, daarom heb ik destijds in onze sloep een 3-cyl diesel laten zetten.
Ding was 25 PK, veel te veel voor een sloep van amper een ton, maar het liep als een zonnetje.
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Terug naar Outboard motoren