Opvoeren yamaha 25j autolube

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Opvoeren yamaha 25j autolube

Berichtdoor Ketel1 » 18 Jan 2021, 09:46

Hallo.
Ik ben in bezit van een yamaha 25j autolube 3 cilinder.
Nu heeft mijn zoon een 30d autolube 3 cilinder.
We hadden ze allebei naast elkaar hangen in de schuur en zagen dat beide blokken hetzelfde zijn.
Is het mogelijk mijne makkelijk op te voeren naar een 30 pk?
En wat ben ik dan nodig?

Alvast bedankt
Ramon Ketelapper
Ketel1

ligplaats: Zwartsluis
info: Askeladden 14-2210
Yamaha 30 pk 3 cilinder autolube

Re: Opvoeren yamaha 25j autolube

Berichtdoor micha » 18 Jan 2021, 10:59

Ik zou met je typenummer in de onderdelen boeken online gaan kijken ( bijvoorbeeld op boats.net ) en dan kijken op welke onderdelen de motoren verschillen.

Een aantal onderdelen waar ik aan denk is de carburateurs, wellicht een cdi zonder toeren begrenzing, inlaat spruitstuk wellicht anders, membram kleppen die anders kunnen zijn, compressie verhouding die wellicht anders is door een andere cilinderkop / zuigers. ook hem je soms een ander (intern) staartstuk die een grotere doorlaat heeft.

Dat de blokken op elkaar lijken hoeft nog niet te betekenen dat ze het zelfde zijn. daarvoor moet je ook in de onderdelen nummers gaan kijken.

Het universele advies luidt echter altijd ( ook uit ervaring) bespaar je zelf de moeite om een goed werkende motor aan te gaan passen en koop een 30 pk. Als je nu online gaat zoeken vind je wel een 30 pk ( of ga gelijk voor de 40) en dan verkoop je je 25 in het voorjaar als iedereen weer op zoek gaat. Bespaart je een hoop tijd, geld en frustratie ( en mogelijk een kapotte motor als het niet goed is gegaan.)
micha

ligplaats:
info:

Berichtdoor broekie » 18 Jan 2021, 18:52

Wat ik me nog herinner is dat die grijze J serie van 25 pk gewoon 30 pk is.
Ze waren dacht ik in een eenmalige serie gemaakt voor Italië.
Was een leuk verkoop product in combinatie met een bootje.

Ik zou het na kunnen vragen aan een vriend van me, die verkocht ze in die tijd.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Berichtdoor Ketel1 » 20 Jan 2021, 13:46

Zoiets had ik inderdaad ook is meegekregen. Dat de 25j hetzelfde is als een 30d
Als ik naar onderdelen op zoek ga komen deze modellen ook in het zelfde lijstje te staan.
De carburateurs hebben hetzelfde nummer.
Het enige wat ik nu kan vinden wat anders is zijn de sproeiers.
Zou het dan echt zo makkelijk wezen dat ik enkel de sproeiers hoef te vervangen?

Alvast bedankt.
Ketel1

ligplaats: Zwartsluis
info: Askeladden 14-2210
Yamaha 30 pk 3 cilinder autolube

Berichtdoor chaea » 26 Jan 2021, 10:24

Het juiste advies is reeds gegeven, je 25 inwisselen voor een 30 pk.

Hets niet alleen in de watersport maar ook in de aotomotive heel normaal een basisblok te gebruiken voor meerdere toepassingen, vanuit de basis kan met de pk's uitbouwen.

Ik heb vaak motoren gehad waar aan "gesleuteld" was, vaak raar, slecht of scherp lopend. Vooral de 9.9 f van Yamaha was een slachtoffer om daar een 15 pk carburateur op te zetten. Ik was dan content als de orginele carburateur er nog bij zat, enerzijds om de motor weer identiek te maken aan het typeplaatje en anderzijds dat een 15 carburateur enorm populair is bij mensen die hun 9.9 wilden opwaarden.(extra inkomsten)

Ik heb slechts eenmaal op terugkerend verzoek een 15 carburateur geinstalleerd op een 9.9 bij een vaste klant. Na een week het verzoek om ze weer om te wisselen wrgens tegenvallend resultaat. Klant was kosten carburateur kwijt, montage en demontagekosten heb ik niet berekend.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Terug naar Outboard motoren