Pakking zelf maken. Yamaha 6B

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Pakking zelf maken. Yamaha 6B

Berichtdoor Spreu-boote » 14 Dec 2020, 23:52

Ik ben een Yamaha 678 6B (6pk 2-takt) aan het opkanppen en moet een aantal pakkingen vervangen. De twee pakkingen van de foto's hieronder lijken van een soort rubber te zijn. Ik heb in het verleden pakkingen zelf gemaakt en ik vraag mij af of ik deze pakkingen ook zelf zou kunnen maken. Technisch gezien lukt me dit wel maar ik vraag me af of het qua materiaal ook zou kunnen. Ik heb mooi dun rubberplaat wat ik ervoor kan gebruiken. Heeft iemand hier ervaring mee?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Spreu-boote
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 17 Jun 2020, 12:24
ligplaats: RIJNSBURG
info: Zodiac Cadet 240

Suzuki DF 2.5 pk 4-takt

Re: Pakking zelf maken. Yamaha 6B

Berichtdoor micha » 15 Dec 2020, 08:09

Daar bestaat gewoon pakking materiaal voor. Zoiets: https://pakkingmateriaal.nl/dun-pakking ... oogleBase1

Gewoon je oude pakking overtrekken en uitknippen. Voor de gaatjes zou je een pons moeten pakken, dat maakt het makkelijker.
micha
 
Berichten: 348
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Pakking zelf maken. Yamaha 6B

Berichtdoor micha » 15 Dec 2020, 08:12

Je motorblok ziet er wel uit alsof hij ook als kattenbak is ingezet zoveel kalk is er te zien. Ik zou ook wel de cilinderkop eraf halen en daar onder alle kanalen ook schoonmaken. Die pakking is echter niet zelf te knippen, daar moet je wel een cilinderkop pakking voor kopen.
micha
 
Berichten: 348
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Pakking zelf maken. Yamaha 6B

Berichtdoor Spreu-boote » 15 Dec 2020, 22:04

micha schreef:Daar bestaat gewoon pakking materiaal voor. Zoiets: https://pakkingmateriaal.nl/dun-pakking ... oogleBase1

Gewoon je oude pakking overtrekken en uitknippen. Voor de gaatjes zou je een pons moeten pakken, dat maakt het makkelijker.


Ik heb daar ook voor gekeken maar het is in ieder geval geen papieren pakking. Het is echt een soort rubber
Spreu-boote
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 17 Jun 2020, 12:24
ligplaats: RIJNSBURG
info: Zodiac Cadet 240

Suzuki DF 2.5 pk 4-takt

Re: Pakking zelf maken. Yamaha 6B

Berichtdoor micha » 17 Dec 2020, 08:31

Dan misschien meer zoiets, wat meer hittebestendig is. https://www.jmpbonderdelen.nl/pakkingpa ... delig.html
Hier kan je misschien een type kiezen wat beter past bij jouw toepassing. Het moet in elk geval warmte bestendig en brandstof bestendig zijn.

Heb je trouwens al die afgebroken bouten er al uit gekregen?
micha
 
Berichten: 348
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Pakking zelf maken. Yamaha 6B

Berichtdoor benE » 17 Dec 2020, 16:06

Het is een harde pakking met gevulcaniseerd rubber langs de rand.
Dit is om beweging door koud en warm verschillen op te vangen.
Beter bestellen bij leverancier.
benE
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 29 Jan 2012, 17:42
ligplaats:
info:

Re: Pakking zelf maken. Yamaha 6B

Berichtdoor Spreu-boote » 18 Dec 2020, 13:18

Ik heb inmiddels nieuwe pakkingen besteld bij een onderdelen-leverancier en deze zijn ook binnen gekomen. Ik had gehoopt dat ik hier bevestiging zou krijgen dat het om gewoon rubber zou gaan. Deze bevestiging bleef uit, wat voor mij rede was om dit idee te laten varen.

Het zijn inderdaad geen volledig rubberen pakkingen dus ik ben blij dat ik nu originele pakkingen heb.

Volgende probleem waren de kapot gedraaide boutjes die nog in het blok zaten. Ik heb ze eruit proberen te halen met een linkse tap maar daarvoor zaten ze te vast. Ik heb ze inmiddels uitgeboord en opnieuw getapt. Bij één bout ging het een beetje mis en daar is een klein scheurtje ontstaan in het deel waarin het koelwater binnen komt. Dit wordt een nieuwe uitdaging zullen we maar zeggen.

Als mensen het leuk vinden kan ik wel een apart topic aanmaken over het opknappen van de motor
Spreu-boote
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 17 Jun 2020, 12:24
ligplaats: RIJNSBURG
info: Zodiac Cadet 240

Suzuki DF 2.5 pk 4-takt

Re: Pakking zelf maken. Yamaha 6B

Berichtdoor micha » 18 Dec 2020, 15:45

Ik vind dat heel erg leuk om te volgen. Dus zou leuk vinden als je ons goed op de hoogte houdt. Hoef niet persee een nieuw topic te zijn hoor. Dat van die scheur is wel vervelend.
micha
 
Berichten: 348
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Pakking zelf maken. Yamaha 6B

Berichtdoor Spreu-boote » 19 Dec 2020, 15:29

Dit zijn de pakkingen die ik heb gekocht
Afbeelding

en links de bout die problemen heeft gegeven met verwijderen. Ik heb er een gat in geboord en wilde hem met een linkse tap verwijderen. De bout zat echter zo vast dat hij niet los kwam maar de linkse tap ging er wel verder in waardoor een klein scheurtje ontstaan is in de wand van het schroefdraad. Ik zal later foto's posten van hoe ik dat oplos.
Afbeelding
Spreu-boote
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 17 Jun 2020, 12:24
ligplaats: RIJNSBURG
info: Zodiac Cadet 240

Suzuki DF 2.5 pk 4-takt

Re: Pakking zelf maken. Yamaha 6B

Berichtdoor Spreu-boote » 21 Dec 2020, 04:12

De linker onderhoek van de vorige foto bevatte dus een scheurtje. Ik heb ervoor gekozen om dit op te lossen met vloeibaar metaal in combinatie met latoen koper van 0.3 mm. Ik heb inmiddels drie lagen latoen aan de buiten- en binnenkant van het haarscheurtje gelijmd en heb er vertrouwen in dat dit straks geen kant meer op zal gaan. Gelukkig zit het scheurtje op de plek waar het koelwater binnenkomt vanuit het pomphuis en dus zal het niet al te warm worden op deze plek.
Later ga ik alles goed vlak maken zodat de pakking een juist contactvlak heeft en alles weer netjes afdicht.

twee lagen latoen koper
Afbeelding

Laatste laag wat een keiharde verbinding geeft. Later ga ik alles netjes afwerken zodat de pakking goed afsluit
Afbeelding

Weet iemand hoe ik de cilinders goed schoon krijg? Ik durf de cilinderkop er niet af te schroeven omdat ik bang ben dat hier ook weer bouten gaan afbreken. Kan ik de cilinders bijvoorbeeld spoelen met benzine of kan ik beter een toevoeging gebruiken als straks de motor weer draait?
Spreu-boote
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 17 Jun 2020, 12:24
ligplaats: RIJNSBURG
info: Zodiac Cadet 240

Suzuki DF 2.5 pk 4-takt

Volgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten