Pakking zelf maken. Yamaha 6B

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: Pakking zelf maken. Yamaha 6B

Berichtdoor Blacktoppie » 01 Jan 2021, 21:41

Kan het niet helemaal zien op de foto.. maar op de 1e foto lijkt de anode er nog op te zitten. schroef deze ook even los, als je die mee spuit werkt hij niet meer.

M.v.g. arco
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Pakking zelf maken. Yamaha 6B

Berichtdoor Spreu-boote » 01 Jan 2021, 23:53

Ja klopt ik ben me daar van bewust. Bedankt voor het meedenken
Spreu-boote
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 17 Jun 2020, 12:24
ligplaats: RIJNSBURG
info: Zodiac Cadet 240

Suzuki DF 2.5 pk 4-takt

Re: Pakking zelf maken. Yamaha 6B

Berichtdoor micha » 05 Jan 2021, 09:00

Je bent wel lekker bezig. Leuk om zo'n ouder motortje weer een nieuw leven in te blazen.
micha
 
Berichten: 348
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Pakking zelf maken. Yamaha 6B

Berichtdoor Spreu-boote » 06 Jan 2021, 03:54

Zekers! Laatste onderdelen zijn binnen en ik ben bezig met spuiten van het staartstuk. Het wordt in ieder geval weer een mooi motortje
Spreu-boote
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 17 Jun 2020, 12:24
ligplaats: RIJNSBURG
info: Zodiac Cadet 240

Suzuki DF 2.5 pk 4-takt

Re: Pakking zelf maken. Yamaha 6B

Berichtdoor Spreu-boote » 09 Jan 2021, 00:51

Tussen het mechanische werk door heb ik vandaag een leuk werkje opgepakt. Het maken van een stickerset voor de motorkap. Deze zijn wel te koop maar ik vind het leuk ze zelf te maken. Ik heb diverse kleuren vinyl gekocht in China omdat ik misschien nog wel meer stickers wil maken voor andere projecten. Kwaliteit hiervan is erg goed en de prijs was laag.

Eerst heb ik de maat van de originele sticker over genomen van de motorkap. De kap is overgespoten maar de stickers zaten er nog op dus ik kon de vorm over nemen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna het leuk werk. De letters heb ik gekopieerd van de usermanual en wat vergroot. Het snijden is veel werk maar niet moeilijk als je een vlijmscherpe scalpel gebruikt.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen wat kleur op de kap. Dat rood maakt het echt mooi
Afbeelding

En de letters erop. Als je alles goed uitmeet kan het niet misgaan
Afbeelding

Afbeelding

En toen de andere stickers. Die zes was erg lastig om de verhoudingen juist te krijgen maar het is gelukt.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de sticker met zilveren letters. Deze heb ik gemaakt met aluminiumtape omdat ik vergeten ben zilverkleurige vinyl te kopen.
Afbeelding

De complete set. Deze ga ik plakken als de kap gespoten is. Daarna krijgt de kap nog een paar lagen blanke lak zodat de stickers mooi een eenheid vormen met de kap. De motor zal straks in ieder geval een mooie klassieke uitstraling hebben.
Afbeelding
Spreu-boote
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 17 Jun 2020, 12:24
ligplaats: RIJNSBURG
info: Zodiac Cadet 240

Suzuki DF 2.5 pk 4-takt

Re: Pakking zelf maken. Yamaha 6B

Berichtdoor micha » 12 Jan 2021, 09:26

Ook weer heel erg netjes. Tot hoever wil je gaan met deze restauratie? Iets waar je misschien wel naar moet kijken is de compressie van de motor. Als ie zo verkalkt was dan zal hij wellicht vaak warm gelopen zijn. Heb je wel je compressie gecheckt of liep de motor nog wel goed toen deze uit elkaar gehaald werd?
micha
 
Berichten: 348
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Pakking zelf maken. Yamaha 6B

Berichtdoor Spreu-boote » 13 Jan 2021, 02:43

Wat ik wil bereiken is een buitenboordmotor die weer gewoon lekker loopt en goed bruikbaar is. Hiernaast wil ik dat hij er ook gewoon mooi uit ziet om dat ik hem achter een gloednieuwe rubberboot ga hangen. De motor liep nog perfect... zei de verkoper :? En dat geloof ik wel maar nu ik de boel open heb gehad vrees ik het ergste. De compressie heb ik nog niet gemeten, simpelweg omdat ik geen idee had wat dit was en dat dit bestond voordat ik aan dit project begon. Ik heb inmiddels een setje besteld bij hbm en dan ga ik dat binnenkort eens testen.
Spreu-boote
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 17 Jun 2020, 12:24
ligplaats: RIJNSBURG
info: Zodiac Cadet 240

Suzuki DF 2.5 pk 4-takt

Re: Pakking zelf maken. Yamaha 6B

Berichtdoor micha » 13 Jan 2021, 12:38

Het zou inderdaad zonde zijn als je straks een compleet opgeknapte motor hebt die motorisch slecht is. Nu kunnen ze wel tegen een stootje maar het zou kunnen dat de motor met deze hoeveelheid kalk niet goed genoeg koelde en vaak warmliep waardoor je compressie gaat verliezen.

Ik zou toch daar eerst naar kijken voordat je er nog meer geld in stopt. Dat zou normaal ook mijn volgorde zijn, Als je motorisch dingen moet gaan vervangen dan gaat het heel snel in de kosten lopen.
Ik knap vaker motoren op die dan ook in zo'n staat zijn als de jouwe maar als het motorisch is dan begin ik er niet aan want dan kan er veel werk in zitten.
micha
 
Berichten: 348
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Pakking zelf maken. Yamaha 6B

Berichtdoor limoenman » 13 Feb 2021, 19:32

Bedankt voor je duidelijke verslag! Ik heb door een doorgeslagen pakking nu ook zo:n pakkingset nodig.. Waren dat 2 dezelfde pakkingen , of twee verschillende? Want op je foto zie ik een artikelnummer, maar als ik dat nummer via google opzoek zie ik iets voorbij komen waarop "inner"(binnenste) staat..
limoenman
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 13 Feb 2021, 19:25
ligplaats: Stiens
info:

Re: Pakking zelf maken. Yamaha 6B

Berichtdoor micha » 08 Mrt 2021, 11:00

Hoe is dit afgelopen? Ben wel beniewd naar de voortgang.
micha
 
Berichten: 348
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten