ik heb een maand geleden een Yamaha 25pk 4 tact uit 2006 gekocht. De motor loopt goed, totdat ik meer dan 20% gas geef, dan gaat de motor stotteren en levert minder kracht. Als ik de gashendel doortrek naar ongeveer 65% zijn de problemen weer voorbij. Vol gas varen kan dus wel.
het probleem zelf oplossen is mij dusver nog niet gelukt. in het ergste geval breng ik de motor naar een monteur, maar dan ben ik de motor ook een maand lang kwijt vanwege de drukte. daarnaast lijkt het me ook een leuke uitdaging om het zelf op te lossen. Daarom hoop ik dat iemand nog suggesties heeft over wat het probleem kan zijn.
ik ben zelf nog verre van een expert, maar ik denk dat het iets met de carburateur te maken heeft, aangezien die het brandstofmengsel regelt.
de volgende dingen heb ik al geprobeerd:
- ik heb de carburateur uit elkaar gehaald en die zag er brandschoon uit, ik kon ook al goed door de gaatjes van de stationair en hoofdsproeier heen kijken. Maar ik heb de carburateur toch meerdere keren met remmen reiniger schoon gespoten en met de mond door geblazen. schoonmaken heeft niks geholpen. iemand zei ook dat er misschien een heel hardnekkig vuiltje in zat die er alleen uit gaat door ultrasoon te reinigen. maar ik betwijfel dat, omdat de carburateur wel presteert bij meer dan 65% gas.
- ik heb meer dan 30 liter benzine 98 door de carburateur heen gewerkt tijdens het varen. Omdat ik me wijs heb laten maken dat dat de carburateur zou kunnen reinigen.
- ik heb het brandstoffilter vervangen. ook zonder succes.
- ik heb met de luchtschroef lopen experimenteren, zonder succes.
ik heb ook gedacht dat het misschien aan de gasnaald kon liggen, omdat ik op internet las dat die de brandstof toevoer regelt tussen 25% en 75%. Maar ik begin het idee te krijgen dat mijn carburateur geen gasnaald heeft. niet in de zin van dat die kwijt is, maar dat die hem nooit gehad heeft.
het enige wat ik nu nog zelf kan bedenken is dat de vorige eigenaar wellicht met de sproeiers heeft lopen knoeien en er een verkeerde maat in heeft gezet. maar dan zou de motor misschien nog meer klachten moeten hebben.
Elk idee over wat het probleem kan zijn is welkom.