Suzuki df2.5 4-takt (2008)

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Suzuki df2.5 4-takt (2008)

Berichtdoor Spreu-boote » 30 Jul 2020, 18:30

Hallo allemaal,

Ik heb mijn Suzuki df 2.5 inmiddels perfect draaiend maar helaas loop ik tegen het probleem aan dat de koppeling versleten is. De hendel aan de motor om de koppeling van Neutral naar Forward te zetten had een uitgellubberde (plastic) bus waardoor de koppeling waarschijnlijk teveel speling heeft gehad.
Ik heb alles al een paar keer open gehad en geprobeerd er nog iets aan te repareren maar dit heeft niet het gewenste resultaat.

Ik ben op zoek naar onderdelen om alles weer werkend te maken. Het gaat om het grote tandwiel (waar de koppeling in grijpt), de koppeling. En misschien ook de schroefas waar de koppeling in heen en weer schuift.

Heeft iemand een tip bij welke dealer ik het beste onderdelen kan kopen? Op internet zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik zou het liefst een dealer hebben die ook opstuurt (hoeft niet perse een webshop)

Alvast hartelijk bedankt
Spreu-boote

ligplaats: RIJNSBURG
info: Zodiac Cadet 240

Suzuki DF 2.5 pk 4-takt

Re: Suzuki df2.5 4-takt (2008)

Berichtdoor Gruttepier » 30 Jul 2020, 21:59

Rien de Wolf
Gruttepier

Berichtdoor Spreu-boote » 11 Aug 2020, 00:53

Hallo

Ik heb wat rondgebeld voor de onderdelen die ik nodig had en kan voorzichtig stellen dat de motor praktisch total-loss is. De kosten van de vervangende onderdelen zijn veel hoger dan ik eraan wil uitgeven. Erg jammer want de motor zelf doet het uitstekend.

Omdat het verder toch niet meer slechter kon ben ik aan het klussen geslagen. Geinspireerd door Master Milo heb ik de slijptol gepakt en de koppeling uitgeslepen om te zorgen dat de koppeling (clutchdog) weer grip zou houden (niet echt een slijptol, maar kleine diamantslijpschijfjes in m'n regelbarehangmotor).
De koppeling had ook erg veel speling in de sleuf van de as en dus heb ik de koppeling wat dikker gemaakt door deze op te lassen en op maat te slijpen. De sleuf heb ik weer vlak gemaakt.
Erg Ghetto style maar op de honbbyzolder zag het er goed uit en de koppeling functioneerde soepel.

Inmiddels hebben we weer een kleine 5 vaaruren gemaakt met deze motor en het werkt boven verwachting goed. De koppeling van neutraal naar forward en terug gaat vloeiend en alles klinkt ook nog eens heel goed.

Voor nu maar even kijken hoe het loopt
Spreu-boote

ligplaats: RIJNSBURG
info: Zodiac Cadet 240

Suzuki DF 2.5 pk 4-takt

Berichtdoor micha » 11 Aug 2020, 09:07

Mooi man. Dan je hem op deze manier weer lopend ( koppelend) hebt gekregen. Het zou zonde zijn om een motor hiervoor op te geven. Leuk ook dat het het deelt. De meeste mensen zijn echter minder handig en hebben niet zo veel gereedschap. Ik zou in deze situatie een ander staartstuk hebben gekocht, dat zou ook niet te duur zijn.
micha

ligplaats:
info:

Terug naar Outboard motoren