Honda BF20 Corrosie

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Honda BF20 Corrosie

Berichtdoor Martin65 » 25 Jul 2020, 12:13

Mijn Honda BF20 elektrisch gestart heeft last van overmatige corrosie. Vorig jaar de motor goed onderhanden gehad en alle corrosie weggehaald. Dit jaar naar een paar maanden varen zie ik het overal al weer terugkomen De motor hangt alleen tijdens het varen in het water. Verder hangt ie samen met het bootje in de davits.
De anode's aan de motor zijn nog goed en de bevestiging is vorig jaar helemaal schoon gemaakt.
Nu hoorde ik dat deze overmatige corrosie kon komen doordat de massa kabels niet goed vastzitten of er zelfs af zijn. Nu zie ik wel dat er bij de powerlift een kabeltje heeft gezeten maar verder zie ik niets.
Vorig week draaide de motor nog en liet ik het staalkabeltje van de davits tegen de motor aan komen en begon het te vonken, net alsof er spanning op een gedeelte van de behuizing stond.
Iemand ervaring hier mee? En heeft misschien iemand foto's van het aarde kabeltje wat onder de powerlift zit waar deze aan bevestigd moet worden?
Gebruikers-avatar
Martin65

ligplaats: Deventer
info:

Re: Honda BF20 Corrosie

Berichtdoor Gruttepier » 26 Jul 2020, 08:21

Je hebt een probleem die niet standaard is, dat is wel duidelijk.
Wat er nu aan e hand is is dat je motor kennelijk als anode aan het optreden is door een elektrische stroom, deze is aanwezig heb je zelf al ondervonden.
Er zit normaal idd een bemanteld draadje tussen het staartstuk en je bracket, dit omdat je bracket in rubbers hangt en daardoor als anode kan werken, nu zit er ook vaak een extra anode op de bracket.
Echter heeft dit niet van doen met je huidige probleem, ik geloof dat je een (lek) probleem hebt ergens in je elektrische systeem, ofwel je boot ofwel op je motor mocht deze ook een accu hebben voor bijv elektrische start oid. Ik lees powerlift, bedoel je hier een powertrim/tilt mee?

Je motor lijkt op dit moment de anode te zijn van iets.
Gruttepier

Berichtdoor henkvd » 26 Jul 2020, 08:40

Denk dat je probleem ook niet tijdens het varen met die motor op treed maar hangend in de davids. Hangt de accu van de bijboot soms aan de lader ?
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor Gruttepier » 26 Jul 2020, 12:11

henkvd schreef:Denk dat je probleem ook niet tijdens het varen met die motor op treed maar hangend in de davids. Hangt de accu van de bijboot soms aan de lader ?

Hangend in de Davita ben ik van overtuigd
Gruttepier

Berichtdoor henkvd » 26 Jul 2020, 12:22

Vorig week draaide de motor nog en liet ik het staalkabeltje van de davits tegen de motor aan komen en begon het te vonken

Kreeg hier de indruk dat het om een bijboot ging, in ieder geval is deze situatie hoe die ook is met een op geklapte motor totaal niet normaal te noemen.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor Gruttepier » 26 Jul 2020, 18:11

Mijn interpretatie is gelijk aan de jouwe.

Mijn onduidelijkheid.
Gruttepier

Berichtdoor Martin65 » 26 Jul 2020, 21:10

Gruttepier schreef:Je hebt een probleem die niet standaard is, dat is wel duidelijk.
Wat er nu aan e hand is is dat je motor kennelijk als anode aan het optreden is door een elektrische stroom, deze is aanwezig heb je zelf al ondervonden.
Er zit normaal idd een bemanteld draadje tussen het staartstuk en je bracket, dit omdat je bracket in rubbers hangt en daardoor als anode kan werken, nu zit er ook vaak een extra anode op de bracket.
Echter heeft dit niet van doen met je huidige probleem, ik geloof dat je een (lek) probleem hebt ergens in je elektrische systeem, ofwel je boot ofwel op je motor mocht deze ook een accu hebben voor bijv elektrische start oid. Ik lees powerlift, bedoel je hier een powertrim/tilt mee?

Je motor lijkt op dit moment de anode te zijn van iets.

Het bootje, een rib heeft idd een accu voor de elektrische start. De powerlift is niet meer dan een gasveer die het omhoogkantelen van de motor iets makkelijker maakt.
Ik denk ook aan een lekstroom doordat er ergens een kabeltje is doorgesleten of dat er ergens een kabelbreuk zit in een massa kabel.
Gebruikers-avatar
Martin65

info:

Berichtdoor Martin65 » 26 Jul 2020, 21:20

henkvd schreef:Denk dat je probleem ook niet tijdens het varen met die motor op treed maar hangend in de davids. Hangt de accu van de bijboot soms aan de lader ?

Het gaat idd om een kleine rib rubberboot die inderdaad als we hem niet gebruiken in de davit hangt. De bijboot heeft een accu maar die wordt enkel opgeladen door de Honda motor.
Met het vonken bedoelde ik dat de buitenboordmotor nog draaide terwijl ik de kabel van de davit naar beneden liet zakken. Op het moment dat de kabel langs de draaiende buitenboordmotor ging kwamen er vonken van de raakvlakken met de staalkabel. Het lijkt er op dat een gedeelte van de behuizing onder spanning staat.
De accu van de bijboot hangt niet aan de lader maar wordt alleen opgeladen door de buitenboordmotor.
Gebruikers-avatar
Martin65

info:

Berichtdoor Martin65 » 28 Jul 2020, 18:45

Ik denk dat ik de boosdoener heb gevonden. Vandaag het vliegwiel er afgehaald en de bedrading vanaf de spoel eens bekeken. één van de draadjes met hoogspanning die naar de bobine lopen zat klem tussen een nok en een bevestigingsklem. De buitenmantel was voor een groot gedeelte weggesleten en ik verwacht dat ie hier gelekt heeft. Ik heb er nu tape omheen gedaan en hoop dat dat voldoende is.
Gebruikers-avatar
Martin65

info:

Berichtdoor Gruttepier » 28 Jul 2020, 21:35

Dat kan, als er continu spanning op heeft gestaan van je accu.
Gruttepier

Volgende

Terug naar Outboard motoren