Nieuw hier en een vraag

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Nieuw hier en een vraag

Berichtdoor EdwinK » 19 Jul 2020, 19:20

Goede avond. Ik heb mij zojuist geregistreerd omdat ik wat vragen heb over mijn oude Yamaha buitenboordmotor. Niet zo lang geleden ben ik eigenaar geworden van een mooie Shetland 535 maar voorzien van een 'hele' oude b-boordmotor. Het betreft een Yamaha 40HE Electric.

Volgas houdt het een keer in de zoveel tijd op. De motor verliest z'n vermogen en begint te sputteren. Soms helpt het om de motor uit te zetten en na het starten gaat het weer even goed. Aangezien ik een totale leek ben op dit gebied zoek ik mijn heil bij jullie. Ik heb geen idee waar ik het zoeken moet maar kwam het volgende tegen.. Er mist een bout van dit plaatje en er lijkt vet uit te zijn gelopen. Iemand een idee wat het is en of dit heel erg is?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door EdwinK op 19 Jul 2020, 20:02, in totaal 1 keer gewijzigd.
EdwinK

ligplaats: Elburg
info: Shetland 535 met oude Yamaha 40 pk

Re: Nieuw hier en een vraag

Berichtdoor bou » 19 Jul 2020, 19:58

Edwink,

het lijkt me een brandstof probleem, misschien is het verstandig om het hele brandstof systeem schoon te maken. En natuurlijk nieuwe vonkjes er in.
Het plaatje ziet er vreemd uit, alsof het vries schade is.

suc6!
bou

ligplaats: zwartsluis
info: Proficiat 12m

Berichtdoor Solita74 » 19 Jul 2020, 22:32

Filter en brandstof schoonmaken succes
Solita74

ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Berichtdoor Gruttepier » 21 Jul 2020, 21:49

Je hebt een hele oude motor, zeker 40 jaar oud.
Niet erg hoor, er is geen merk als Yamaha die het met de 70 modellen zolang volhoud.
Die bout is niet het probleem, die is gewoon afgeknapt door corossie, daar zal een helicoil in moeten.
Dat je motor sputtert kan uiteraard een brandstof probleem zijn maar aangezien je aangeeft dat hij het daarna weer doet denk ik ook aan slechte koeling.

Niet raar, ook hier zal corossie aanwezig zijn in combinatie met kalk.

Algemeen onderhoud, al denk ik dat de kosten hiervan dicht in de buurt van de waarde komen.
Gruttepier

Berichtdoor EdwinK » 21 Jul 2020, 21:55

Tja, het houdt een keer op natuurlijk. De motor heeft zich al die tijd kranig gedragen maar heb besloten er geen geld meer in te steken. Gisteren heb ik een Yamaha F50 gekocht uit 2001. Als deze net zo lang meegaat als de oude heb ik niks te klagen. Dank voor je reactie.
EdwinK

Berichtdoor Gruttepier » 21 Jul 2020, 22:32

F50 is een prima motor, de tijd zal het uitwijzen of ze de reputatie hoog kunnen hoden.

ben er niet heel bang voor.
Gruttepier

Berichtdoor EdwinK » 21 Jul 2020, 22:34

Komt vast goed, heb er alle vertrouwen in. Als deze nog 20 jaar meegaat dan ben ik tevreden :)
EdwinK

Terug naar Outboard motoren