yamaha 4 as 2 takt, wilt op geen enkele wijze meer starten

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

yamaha 4 as 2 takt, wilt op geen enkele wijze meer starten

Berichtdoor matthijs463 » 05 Jul 2020, 14:34

goedemiddag

ik heb alle YouTube filmpjes en Google afgezocht maar ik kan mijn buitenboordmotor niet aan de praat krijgen.
het begon 2 weken terug de motor wou slecht starten en alleen blijven lopen, alleen met vol gas bleef die aan. dus ik heb de carburateur gereinigd en ja dit loste het probleem op. nu zag ik dat de koeling er mee stopte. ik heb toen de impeller vervangen en wou de motor gaan testen. maar nu wou me motor helemaal niks meer doen.
hier begon de echte ellende. ik de bougie testen die dee het, maar toch voor de zekerheid vervangen hielp niks. toen besloten de carburateur opnieuw te reinigen. dus alles helemaal los (scheurde wel het brandstof membraan maar die vervangen en er komt benzine in de vlotterkamer.) hele carburateur in het ultrasonen bad gedaan. nu heb ik de carburateur weer terug geplaatst brandstof slang ook maar vervangen want die was oud.
maar weer helemaal niks geen kik. heb toen ook maar me membraan kleppen gecheckt maar die sluiten helemaal mooi af. zelfs als ik rem reiniger bij lucht inlaat er bij spuit geeft de motor geen enkele kik.
kan iemand mijn helpen wat nu het probleem is?
matthijs463
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 05 Jul 2020, 14:25
ligplaats:
info:

Re: yamaha 4 as 2 takt, wilt op geen enkele wijze meer start

Berichtdoor broekie » 05 Jul 2020, 20:06

Lekker bezig. Je leert ervan.

Je hebt een paar dingen nodig:
-brandstof
-vonk
-compressie.
-lucht.

Brandstof en lucht komen van de carb.
Vonk van je elektrische systeem. Bij geen vonk heb je een natte bougie.
Compressie kun je voelen en meten.

Koeling heb je niet nodig om een motor te starten.

Dus controleer eerst welke je mist.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: yamaha 4 as 2 takt, wilt op geen enkele wijze meer start

Berichtdoor matthijs463 » 05 Jul 2020, 23:32

dat is allemaal gecheckt. ik heb de compressie gemeten(4,5bar). de bougie geeft een vonk. alleen hoe kan ik zeker weten dat de carburateur de benzine doorzet? want lucht kan het probleem niet zijn. want de lucht filter is gewoon een kapje met 2 grote gaten.
matthijs463
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 05 Jul 2020, 14:25
ligplaats:
info:

Re: yamaha 4 as 2 takt, wilt op geen enkele wijze meer start

Berichtdoor Gruttepier » 06 Jul 2020, 05:41

Als de motor niet regeerd op een start pilot of remmenreiniger is er meer aan de hand. Zelfs met de carburateur eraf zou hij moeten aanslaan hierop.

4.5 bar is bar weinig, denk dat je daar moet gaan zoeken.
Gruttepier
 

Re: yamaha 4 as 2 takt, wilt op geen enkele wijze meer start

Berichtdoor micha » 06 Jul 2020, 09:05

4.5 bar is inderdaad niet heel hoog. Ik gok dat je daar redelijk in de buurt zit van wat er precies mis is met de motor. maar ik zou ook eens kijken naar de vonk want op startpilot/remmenreiniger zou hij nog wel iets moeten geven van een kik. Wat doet hji als je brandstof in het bougie gat gooit?
M.v.g. Micha
micha
 
Berichten: 348
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: yamaha 4 as 2 takt, wilt op geen enkele wijze meer start

Berichtdoor matthijs463 » 06 Jul 2020, 15:00

hoe precies, gewoon een klein scheutje je er in en dan trekken?
matthijs463
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 05 Jul 2020, 14:25
ligplaats:
info:

Re: yamaha 4 as 2 takt, wilt op geen enkele wijze meer start

Berichtdoor micha » 06 Jul 2020, 22:29

Ja, inderdaad. Het kan ook nog zijn dat je water in je brandstof hebt. Dat hij water onderin de carb heeft. Dan kan hij wel mooi schoon zijn maar zit er water onderin. Echter, dat hij niet op remmenreiniger loopt verklaar je dan niet.
micha
 
Berichten: 348
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: yamaha 4 as 2 takt, wilt op geen enkele wijze meer start

Berichtdoor matthijs463 » 08 Jul 2020, 18:48

het is opgelost, blijkbaar waren de zuiger-ringen vast geplakt in de groeven van de zuiger. daardoor kon de motor niet genoeg compressie op bouwen. oplossing was zootje olie erin spuiten en op een lucht tol laten draaien. nu doet de motor het weer.
matthijs463
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 05 Jul 2020, 14:25
ligplaats:
info:

Re: yamaha 4 as 2 takt, wilt op geen enkele wijze meer start

Berichtdoor micha » 08 Jul 2020, 21:48

Ben benieuwd of ie blijft lopen. Met olie erbij verhoog je de afdichting weer en daarmee de compresssie. Misschien van de winter eens uit elkaar halen en de zuigerveren checken en de zuigerveer openingen schoonmaken. Misschien zitten ze vol met roet.

Wel goed dat je ons even op de hoogte brengt
micha
 
Berichten: 348
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: yamaha 4 as 2 takt, wilt op geen enkele wijze meer start

Berichtdoor Gruttepier » 10 Jul 2020, 23:03

matthijs463 schreef:het is opgelost, blijkbaar waren de zuiger-ringen vast geplakt in de groeven van de zuiger. daardoor kon de motor niet genoeg compressie op bouwen. oplossing was zootje olie erin spuiten en op een lucht tol laten draaien. nu doet de motor het weer.


Er is niks opgelost hoor, je hebt alleen een tijdelijke remedie.
Wat je nu vermeldt had ik reeds voorzien, je hebt schade in je cilinder hoogstwaarschijnlijk opgelopen na een warmloper nav je bericht mbt koeling.

Hoop dat je eerlijk bent als je de motor gaat verkopen!
Gruttepier
 


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten