Pagina 1 van 1

suzuki 8 pk > 9.9 pk

BerichtGeplaatst: 30 Jun 2020, 17:08
door servicemonteurtje
ik heb een Suzuki 8 pk 4takt uit 2010
nu heb ik gehoord dat het heel makkelijk is om deze motor naar 9.9 pk te brengen.
heeft iemand hier ervaring mee?
wat is hier voor nodig en wat kost het?

Re: suzuki 8 pk > 9.9 pk

BerichtGeplaatst: 30 Jun 2020, 17:25
door broekie
Naar de winkel gaan, omruilen en bijbetalen.
Is inderdaad niet moeilijk.

Re: suzuki 8 pk > 9.9 pk

BerichtGeplaatst: 30 Jun 2020, 21:13
door servicemonteurtje
broekie schreef:Naar de winkel gaan, omruilen en bijbetalen.
Is inderdaad niet moeilijk.


wat zijn dit nou weer voor rare opmerkingen.
er word gewoon een normale vraag gesteld als je daar geen normaal antwoord op kan geven doe dan maar geen antwoord.

ik dacht dat dit forum was om vragen te stellen over dit soort zaken maar sommige mensen snappen dat geloof ik niet

Re: suzuki 8 pk > 9.9 pk

BerichtGeplaatst: 30 Jun 2020, 21:38
door jade
De vraag die je stelt is al vaker gesteld, en daar komt meestal als antwoord uit dat het inderdaad beter/makkelijker/goedkoper is om hem gewoon om te ruilen.
Maar het zal vast wel kunnen....

Re: suzuki 8 pk > 9.9 pk

BerichtGeplaatst: 01 Jul 2020, 07:59
door broekie
Ik geef een direct eerlijk antwoord op je vraag.

Er zijn motoren met dezelfde basisblokken en wat verschillende opbouw zoals de carburateur.
Een carburateur wisselen gaat nog, is vaak wel duur. Maar daar blijft het meestal niet bij.
Een uitlaatstuk wat kleiner is vervangen wordt alweer anders.
Je zal dus exact moeten vaststellen waar de verschillen zitten en dan deze onderdelen en afstellingen vervangen/aanpassen.
Ga dan maar naar de winkel voor een andere. Van 8 naar 9,9 is dat niet waard.
Van 9,9 naar 15 is alweer wat interessanter, maar hetzelfde verhaal.

Ik heb het overigens zelf wel gedaan met een 30 pk 4-tankt Mercury met carburateurs.
Daar gaat het namelijk alleen om de kunststof tussenplaat welke voor het inlaat spruitstuk zit. De carburateur is al van een 40 pk.
Deze gaten kun je eenvoudig vergroten of een plaat van een 40 pk kopen.
Gasklep opnieuw afstellen en klaar.
Bij de 30 pk versie gaat de gasklep standaard niet helemaal open, dat kan de motor niet verwerken met de kleinere gaten.
Zo kwam ik erachter dat er iets moest zijn.