Hele slechte koude start yamaha ft9.9

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Hele slechte koude start yamaha ft9.9

Berichtdoor totoro » 28 Jun 2020, 11:44

Ik zal mij eerst even voorstellen, ben sinds een paar weken een trotse eigenaar van een boot. Het is een oud glastron model van bijna 6m en hij ligt in den haag. Vroeger had hier een inboardmotor ingezeten maar na een brand is deze outboard ready gemaakt. Het motortje is een yamaha ft 9.9 met afstandsbediening en elektrische start. Het typenummer kan ik helaas niet meer lezen op de sticker. Maar als ik mijn onderzoek goed heb gedaan is het een model van rond 1999. Ongeveer het zelfde model als de vierkante kap alleen deze kap is al rond.

De motor loopt perfect, slaat nooit af en als deze warm is 1 druk op de knop en hij loopt. Maar de koude start is wel erg problematisch, duurt echt heel erg lang voor deze aanslaat, ook als ik remmenreiniger in de luchtinlaat spuit. Na wat onderzoek op het forum, kwam ik op verschillende opties uit voor de kwaal. Auto choke werkt niet. Maar als ik het mijn hand de luchtinlaat verminderd krijg ik de motor nog steeds niet gestart. CDI???, motor loopt verder perfect.

Kan iemand mij verder helpen? Wat zou het kunnen zijn en hoe kan ik het testen of zien of oplossen.

Verder viel de snelheid van de combi een beetje tegen, ongeveer 10 km per uur. Is dit een normale snelheid voor deze combinatie of zou het het proberen waard zijn om een kleinere propeller te monteren zodat de motor wat hoger in de toeren komt?

Ik hoop hier wat meer aanknopingspunten te krijgen.
totoro
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 28 Jun 2020, 11:22
ligplaats: Den Haag
info: glastron, yamaha ft9.9

Re: Hele slechte koude start yamaha ft9.9

Berichtdoor Leotje » 28 Jun 2020, 12:42

Jouw FT9,9 heeft eigenlijk geen autochoke maar een verrijkingsdeel in de carburateur. Bij een choke wordt de hoeveelheid lucht geknepen, in dit geval wordt de hoeveelheid brandstof in het mengsel verhoogt. Het lijkt er op dat het koudstartgedeelte van de carburateur niet werkt. Bij jouw motor word dat geregeld door een waselement dat een plunjertje naar beneden drukt en zodoende een kanaaltje dicht drukt waar extra brandstof de carburateur binnenkomt bij koude motor. Dat waselement is het zwarte "hoedje"bovenop de carburateur waar ook twee draadjes uitkomen. Als de motor draait loopt er stroom door die draadjes, daardoor wordt het element warm en wordt het plunjertje naar beneden gedrukt. Het kan zijn dat daar iets mis mee is en dat dat plunjertje permanent naar beneden staat of het brandstofkanaaltje naar dat deel van de carburateur zit verstopt. in de CDI hoef je het niet te zoeken.
Met een FT9,9 zal je nooit harder kunnen varen dan de rompsnelheid van je boot en dat lijkt me wel te kloppen. Ik heb een kajuitbootje van 5,5 mtr en toen ik daar een FT9,9 achter had liep ie maximaal tussen 11 en 12 km/u.
Leotje
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 28 Jul 2019, 19:06
Woonplaats: Leiden
ligplaats: Leiden
info:

Re: Hele slechte koude start yamaha ft9.9

Berichtdoor henkvd » 28 Jun 2020, 12:50

Hij staat bij niet draaiende motor altijd in de choke stand, bij het draaien van de motor wordt het was element verhit door de elektrische spoel in het element, die gevoed wordt door een wikkeling onder het vliegwiel.
Ergens zit deze waarschijnlijk vast.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Hele slechte koude start yamaha ft9.9

Berichtdoor totoro » 28 Jun 2020, 13:01

Bedankt voor de snelle antwoorden. Als ik dat zwarte 'hoedje' eraf schroef kan ik dat staafje dan ook zien en controleren of deze vast zit?
totoro
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 28 Jun 2020, 11:22
ligplaats: Den Haag
info: glastron, yamaha ft9.9

Re: Hele slechte koude start yamaha ft9.9

Berichtdoor totoro » 28 Jun 2020, 13:03

henkvd schreef:Hij staat bij niet draaiende motor altijd in de choke stand, bij het draaien van de motor wordt het was element verhit door de elektrische spoel in het element, die gevoed wordt door een wikkeling onder het vliegwiel.
Ergens zit deze waarschijnlijk vast.

Of bedoel jij dat die wikkeling ergens vast zit? Sorry ben nog een beetje een leek :mrgreen:
totoro
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 28 Jun 2020, 11:22
ligplaats: Den Haag
info: glastron, yamaha ft9.9

Re: Hele slechte koude start yamaha ft9.9

Berichtdoor heuvels » 28 Jun 2020, 13:03

Leotje schreef:Met een FT9,9 zal je nooit harder kunnen varen dan de rompsnelheid van je boot en dat lijkt me wel te kloppen. Ik heb een kajuitbootje van 5,5 mtr en toen ik daar een FT9,9 achter had liep ie maximaal tussen 11 en 12 km/u.
Een glastron is best wel een snel bootje, alleen zal die 9,9 pk niet voldoende zijn om hem in plane te krijgen.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Hele slechte koude start yamaha ft9.9

Berichtdoor henkvd » 28 Jun 2020, 13:04

Nee de plunjer van het zwarte ding op je carburateur.


Snelheid, ja een Yamaha werkmotor is een prima ding, maar deze combi zal geen snelheidsrecords breken, daar is het staartstuk niet op gebouwd, een motor met een grote schroef en een grotere vertraging, zoals de naam al zegt het is een werkmotor niet voor snelheid maar voor kracht en dan is de behaalde snelheid netjes te noemen, andere schroef heeft weinig zin op deze motor , je zal geen snelheid winnen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Hele slechte koude start yamaha ft9.9

Berichtdoor totoro » 28 Jun 2020, 13:14

ok super, ik zal de plunjer van de week even checken. ik zal mijn bevindingen hier nog wel delen.

wat de snelheid betreft, ik hoef er niet achter te waterskieen, dus voor nu helemaal goed. :D wellicht volgend jaar naar een iets groter exemplaar kijken
totoro
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 28 Jun 2020, 11:22
ligplaats: Den Haag
info: glastron, yamaha ft9.9

Re: Hele slechte koude start yamaha ft9.9

Berichtdoor Leotje » 28 Jun 2020, 14:00

Als je dat zwarte hoedje los schroeft kan je die omhoog trekken en komt de plunjer mee. Doe dat wel voorzichtig, de plunjer zit er ingehaakt met een paar redelijk tere plastic haakjes. Het is niet heel moeilijk om e.e.a. stuk te maken.
Leotje
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 28 Jul 2019, 19:06
Woonplaats: Leiden
ligplaats: Leiden
info:

Re: Hele slechte koude start yamaha ft9.9

Berichtdoor totoro » 28 Jun 2020, 14:47

ahhh, ok voorzichtigheid geboden. en die plunjer moet ik dan voorzichtig naar beneden kunnen trekken, een klein stukje. kan daar wb40 tussen mocht dat niet lukken?
totoro
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 28 Jun 2020, 11:22
ligplaats: Den Haag
info: glastron, yamaha ft9.9

Volgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten