Wegvallen vermogen johnson VRO 60

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Wegvallen vermogen johnson VRO 60

Berichtdoor Johnsonvro60 » 26 Jun 2020, 12:40

Mijn johnson buitenboordmotor heeft de laatste tijd een vreemd probleem.
Het is een VRO 60, 2 takt, 3 cilinder. Vorig seizoen goed gedraaid zonder problemen, maar dit jaar heeft hij me al een paar keer laten staan.
Tijdens het varen gaat opeens een zoemer af en ben ik mijn vermogen kwijt, hij draait dan alleen nog stationair of iets hoger toerental.
Ik dacht in 1e instantie aan de benzinepomp omdat de slangen en pakkingen in slechte staat waren, deze zijn vervangen, maar bij de laatste proefvaart ging het na een kwartier toch weer mis, hij deed het in 1e instantie goed, kwam op toeren en leverde vermogen, opeens ging de zoemer weer en was het vermogen weer weg!
De VRO pomp is afgedopt op de olie aansluiting, ( ik meng in de tank ) en de draden zijn afgeknipt, alleen de temperatuur sensor is aangesloten en er lijkt een draad uit de bobine te komen, verder zie ik niets waar de zoemer op kan reageren.
Kan iemand hier mij verder helpen?
Johnsonvro60
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 26 Jun 2020, 12:22
ligplaats:
info:

Re: Wegvallen vermogen johnson VRO 60

Berichtdoor henkvd » 26 Jun 2020, 13:37

Bij het in werking treden van de zoemer gaat er ook een signaal naar de CDI die de motor in noodloop zet om deze te beschermen, meest logische lijkt in dit geval een te hete motor, check koelwater flow, impeller vervangen lijkt hier mogelijk een oplossing
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Wegvallen vermogen johnson VRO 60

Berichtdoor Johnsonvro60 » 26 Jun 2020, 14:19

Daar had ik ook aan gedacht, maar als ik de stekker van de temperatuur sensor loshaal maakt dat geen verschil. De controle waterstraal is ook krachtig, er is vorig jaar een nieuwe impellor ingegaan.
Ik bedenk me alleen net dat vorig jaar ook een keer het alarm afging, toen was het onderdruk slangetje van filterhuis naar Carter losgeschoten. Na vastzetten werkte hij weer normaal.
Waar komt die melding dan vandaan?
Ik kan verder geen sensor meer ontdekken.
Johnsonvro60
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 26 Jun 2020, 12:22
ligplaats:
info:

Re: Wegvallen vermogen johnson VRO 60

Berichtdoor henkvd » 26 Jun 2020, 14:37

Zit er nog olie in de VRO tank, daar zit als het goed is ook een sensor in, al bypass je de VRO houd de tank gewoon op peil.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Wegvallen vermogen johnson VRO 60

Berichtdoor Johnsonvro60 » 26 Jun 2020, 15:16

Ik heb nu maar 1 tank, alle kabels vanuit de VRO pomp zijn afgeknipt.
Op de pomp heb ik alleen de benzine slang nog zitten.
Johnsonvro60
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 26 Jun 2020, 12:22
ligplaats:
info:

Re: Wegvallen vermogen johnson VRO 60

Berichtdoor Johnsonvro60 » 26 Jun 2020, 15:18

Er hangt een losse stekker aan de kabelboom, die zal denk ik aan de pomp zitten normaal gesproken
Johnsonvro60
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 26 Jun 2020, 12:22
ligplaats:
info:

Re: Wegvallen vermogen johnson VRO 60

Berichtdoor Johnsonvro60 » 30 Jun 2020, 20:55

Even een update,
Ik ben erachter gekomen dat de arm van de vervroeger is afgebroken. Hij is gelijmd met hars, maar hing een beetje naar beneden.
Hierdoor miste hij de aanslag en bij vol gas vervroegde hij dus te veel. Waarschijnlijk wordt dan de cilinder kop te heet, met als gevolg het alarm.
Johnsonvro60
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 26 Jun 2020, 12:22
ligplaats:
info:


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten