Motor niet in optimaal gebruik

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Motor niet in optimaal gebruik

Berichtdoor Maarten.tr » 18 Jun 2020, 22:51

Beste gebruikers

Ik ben in het bezit van een 3,60m rubberboot en een kortstaart motor. De boot ligt aan een klein binnenvaartgebied (Binnen-Giessen) en hier mag er niet harder gevaren worden dan 6 kmh. Ik vaar dus niet hard en de motor loopt hiervoor ook goed. Het probleem komt als ik de sluis doorgegaan ben en de rivier op ga(Merwede). Ik probeerde meer gas te geven maar zodra de boot gaat planeren gaat de motor soort van in het niks draaien. Je hoort de motor dan in toeren omhoog gaan en de schroef daarnaast ook, het lijkt alleen alsof de schroef lucht hapt want er komt alleen maar meer geluid en meer toeren zonder dat de boot versnelt.


Vandaag heb dan ook even gekeken hoe het zat met de cavitatieplaat en de onderkant van de boot. de cavitatieplaat ligt ongeveer iets onder de bodem van de boot (1cm). Dit zou toch goed moeten zijn?


Hebben jullie nog oplossingen? Langstaart leek mij overigens niet de juiste oplossing want deze ligt weer vele malen dieper. Maar misschien heb ik het mis en moet het toch een langstaart worden.
Maarten.tr
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 14 Jun 2020, 14:51
ligplaats: Hardinxveld
info: Rubberboot 360 cm

Re: Motor niet in optimaal gebruik

Berichtdoor henkvd » 18 Jun 2020, 23:24

heeft je schroef een breek pen of een rubber hub ?
Want op zich is er niets mis met een kortstaart voor je boot dat klopt gewoon alleen meer toeren maken maar geen snelhieds winst klopt niet, bij een hub zou dat goed te verklaren zijn, de hub slipt,
echter je zit met het vermogen op het randje van een breek pen of een hub, dit door is het een gedowngrade grotere motor of een geupgrade kleinere motor, waarbij de laatste een hub eigenlijk niet voorkomt.
Als je een hub hebt, met stift een streep zetten over de bevestigings moer en de schroef zelf, staat dit na het varen niet meer in lijn dan slipt de hub > nieuwe schroef kopen.

voorbeeld van een hub, zie het rubber en de gesplinde as
bij de rode streep zie je het rubber tegen de schroef liggen bij slippen draait het rubber door tegen over de schroef.
Afbeelding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten