Yamaha 40PK 3 cilinder buitenboordmotor hapert

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Yamaha 40PK 3 cilinder buitenboordmotor hapert

Berichtdoor jeroen1978 » 16 Jun 2020, 23:25

Ik heb een Yamaha, 40PK (40HR), 3 cilinder, 2-takt buitenboordmotor.

Heb een vreemd probleem.

Als ik in 1 keer volgas geef dan hapert de motor en komt deze niet op toeren.
Neem ik gas terug en geef ik nog een keer volgas dan hapert hij steeds minder en op een gegeven moment komt de motor probleemloos op toeren en vaart deze goed.
Als ik dan weer mijn gas dicht doe en daarna weer in 1 keer volgas geef dan gaat de motor wel in 1 keer volgas.

Als ik vervolgens weer een tijdje gevaren heb met de gashendel op de laagste stand (stationair toerental) en dan weer in 1 keer volgas geef dan herhaalt de klacht zich.

Het is mij niet duidelijk wanneer deze fout erin gekomen is.

Heb een paar jaar geleden het motorblok uit de motor gehaald om 3 keerringen (1 krukaskeerring en 2 keerringen van de aandrijfas) in de "oil seal housing" te vervangen.
Het motorblok heeft tijdens het demonteren/monteren van de "oil seal housing" op z'n kop gelegen, de carburateurs zaten ook nog op het motorblok.
Ook heb ik zelf een nieuwe voetpakking gemaakt en deze geplaatst.
Heb de motor na deze ingreep niet meer gestart.

Het jaar erop heb ik het vliegwiel en de spoelen losgehaald om een kunststof glijring, die ik heel wat jaren geleden vervangen had, schoon te maken en deze te opnieuw te smeren met dunner vet wat daar beter voor geschikt was.

Toen ik de motor startte en ging varen had de motor deze klacht.

De zelfgemaakte voetpakking lijkt goed te zijn.
De ontsteking staat goed afgesteld.
Bedrading van de ontsteking is gecontroleerd en is in orde.
De carburateurs zijn een paar jaar geleden gereinigd maar daar is wel weer een laagje 1 jaar oude benzine gemixt met nieuwe benzine doorheen gegaan (is de jaren daarvoor ook gebeurd en gaf nooit problemen).

Vermoed zelf dat het iets te maken heeft met de brandstof.

Ben dit jaar nog niet op onderzoek uit geweest maar vraag mij af of iemand hier de omschreven klacht herkent.
jeroen1978
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 16 Jun 2020, 23:24
ligplaats:
info:

Re: Yamaha 40PK 3 cilinder buitenboordmotor hapert

Berichtdoor henkvd » 16 Jun 2020, 23:30

Knijpbal hard ? controleren, als je erin knijpt is het probleem weg ? brandstof pomp overhalen, denk dat het geheel nu uit eindelijk meer op vacuüm draait dan dat de pomp voldoende aangevoerd krijgt bij accelereren.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Yamaha 40PK 3 cilinder buitenboordmotor hapert

Berichtdoor micha » 17 Jun 2020, 08:35

Klinkt inderdaad een beetje als brandstof pomp problemen. Ik zou ook testen of je het zelfde probleem ook hebt nadat er in de knijpbal geknepen is. dan weet je dat je het bij brandstof toevoer moet zoeken
micha
 
Berichten: 346
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Yamaha 40PK 3 cilinder buitenboordmotor hapert

Berichtdoor jeroen1978 » 24 Aug 2020, 22:03

Heb inmiddels dus de carburateurs gereinigd (zagen er schoon erg uit), pakkingen carburateurs vervangen, externe benzinefilter en pompbal vervangen, interne benzinefilter gereinigd, brandstofpomp gecontroleerd (membraam was nog heel) en alle benzineleidingen met een compressor doorgeblazen.

Klacht zit er helaas nog steeds in.

Pompbal in ten tijde van de klacht gewoon hard.

Iemand anders nog een idee, behalve vervuilde carburateur.

Zie filmpje van de klacht: https://youtu.be/JAwatobX7EU
jeroen1978
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 16 Jun 2020, 23:24
ligplaats:
info:

Re: Yamaha 40PK 3 cilinder buitenboordmotor hapert

Berichtdoor broekie » 25 Aug 2020, 08:39

2-Takt dus de ruimte in het blok moet geen lekkage hebben om de motor goed te laten functioneren.
Ik lees dat je de keerringen en hebt vervangen, dus het blok is gesplitst enz.
Hij zou dus niet goed dicht kunnen zijn.

Wij gebruikten nieuwe pakkingen bij zo'n klus en ook voor de delen nog een klein streepje vloeibare pakking voor de zekerheid.

Je "aanzuigprobleem" zou daar kunnen zitten. Als hij valse lucht trekt via een lekje, zuigt hij geen mengsel.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Yamaha 40PK 3 cilinder buitenboordmotor hapert

Berichtdoor jeroen1978 » 25 Aug 2020, 13:02

Het motorblok is niet gesplitst geweest.

Als je het motorblok uit de motor pakt en op z'n kop zet dan zit daar een "oil seal housing" in, die zit met een M6-boutje op je motorblok vastgeshroeft en als je deze los schroeft en demonteert kun je daarin 3 keerringen vervangen.
Heb wel de oude O-ring om de buitenkant van de "oil seal housing" laten zitten omdat de nieuwe O-ring (niet orgineel en op maat uitgezocht) net even te dik was en dit niet paste, oude O-ring mankeerde overigens niets, was nog steeds soepel en "oil seal housing" ging stroef in het motorblok.
Ook is de kopse kant van de "oil seal housing" voorzien van vloeibare pakking.

Als het motorblok weer in de motor zit dan schuif je de aandrijfas door deze 3 keerringen aan de onderkant in de krukas.

Wat ik vreemd vind is dat de motor de klacht alleen vertoont als je een lange tijd op stationair toerental gevaren hebt.
Ben je regelmatig aan het scheuren dan blijft de motor het goed doen.
jeroen1978
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 16 Jun 2020, 23:24
ligplaats:
info:

Re: Yamaha 40PK 3 cilinder buitenboordmotor hapert

Berichtdoor broekie » 25 Aug 2020, 17:38

OK, omdat je probleem juist na deze reparatie is opgedoken, denk je in die richting.

Verder kan ik niet direct een passende oorzaak bedenken zonder de motor zelf gehoord te hebben.
Hij kan te rijk staan zodat bij langdurig lage toeren de zaak vervet.
Bij voortdurend toeren varen verbrand hij alles wel.
Is het autolube? Of meng je zelf.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Yamaha 40PK 3 cilinder buitenboordmotor hapert

Berichtdoor jeroen1978 » 03 Nov 2022, 00:04

Ik heb even een vraag.

Uit het gat in het staartstuk onder de "cowling" (zie onderstaande afbeelding, rood omcirkelt), wat hoort daar uit te komen?
Alleen uitlaatgassen of uitlaatgassen EN koelwater?

Afbeelding

Heb al vele filmpjes op Youtube bekeken en bij de ene motor komen er alleen maar uitlaatgassen uit, bij de andere motor uitlaatgassen met wat waterspetters en bij weer een andere motor uitlaatgassen en stroomt er ook flink wat water uit.

Afgelopen weekend is het mij opgevallen dat dit bij mijn motor ook het geval is, ik vermoed dat de zelfgemaakte voetpakking lekt tussen het koelwater kanaal en de uitlaat.
Denk zelf dat er alleen uitlaatgassen uit dit gat horen te komen.

En denk dat dit de oorzaak is van mijn bovenstaande jaren oude probleem.

Gr. Jeroen
jeroen1978
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 16 Jun 2020, 23:24
ligplaats:
info:

Re: Yamaha 40PK 3 cilinder buitenboordmotor hapert

Berichtdoor micha » 03 Nov 2022, 21:12

ik denk dat daar water uit komt als de thermostaat open gaat staan. komt er bij jou altijd water uit of alleen als ie warm is?
micha
 
Berichten: 346
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Yamaha 40PK 3 cilinder buitenboordmotor hapert

Berichtdoor chaea » 04 Nov 2022, 23:29

Dat er water uitkomt is normaal evenals wat uitlaatgassen, echter van beide komt het meeste via de prop onder water naar buiten. Ik lees zelfgemaakte pakking, ik denk idd dat je het daar moet zoeken. Enerzijds kan het een valse lucht zijn maar ook wat water in je onderste cilinder (miniem) kan zulke klachten geven. Blok eraf, goed schoonmaken, ontveten en orginele pakking en dan hopen dat het is opgelost.
chaea
 
Berichten: 729
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Volgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten