Brandstoflekkage.

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: Brandstoflekkage.

Berichtdoor toy_soldier » 15 Jun 2020, 10:53

[quote=]Benzine is zo vluchtig als de neten,dus dat zal er na een paar dagen helemaal niet liggen.
Benzine verdampt waar je bij staat namelijk.
[/quote]

Klopt, er zit alleen een kuiltje bovenop die tank. Daar blijft dan een plasje in liggen.
Ik heb afgelopen dagen de tank buiten het luik gehad om te kijken of de brandstof bij de tank of bij de slagen/filter zou lekken.
Binnen het luik is alles droog en ruikt het ook niet meer naar benzine en de tank die nu dus buiten stond is weer vochtig.
Hiermee zou ik dus lekkage via het filter uitsluiten?

Overigens draai ik altijd de ontluchting dicht na het varen. Boot ligt wel in de volle zon en in het luit wordt het behoorlijk warm. Zou het misschien kunnen dat de door de warmte (druk in de tank) hij er dan toch wat brandstof uit perst langs de aansluitingen? In dat geval zou ik dus gewoon de nippel open kunnen laten staan, zodat er nooit overdruk ontstaat..
toy_soldier
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 05 Dec 2019, 16:23
ligplaats:
info:

Re: Brandstoflekkage.

Berichtdoor Kwokko » 15 Jun 2020, 11:41

toy_soldier schreef:[quote=]
Overigens draai ik altijd de ontluchting dicht na het varen. Boot ligt wel in de volle zon en in het luit wordt het behoorlijk warm. Zou het misschien kunnen dat de door de warmte (druk in de tank) hij er dan toch wat brandstof uit perst langs de aansluitingen? In dat geval zou ik dus gewoon de nippel open kunnen laten staan, zodat er nooit overdruk ontstaat..

Je draait de ontluchting dicht na het varen.
Logisch ,maar heb je de tank dan eerst weer tot de strot toe vol gegooit, of is er dan al een gedeelte leeg.
Want ik zag op de ene foto een zwarte kannister staan,die waarschijnlijk dient als tankje tussen pompstation en boottank.
Maar goed je kan het uitproberen,om de beluchting open te laten staan.
Waar geen drukopbouw mogelijk is,daar zal er ook niets uitgeperst kunnen worden.
Maar zo hoort het niet.
Tank hoort namelijk na het varen mee naar huis te gaan,daar te vullen ,en dan weer terug te plaatsen in de boot.
De beluchting is namelijk geen ontluchting,want als je weg bent,en de zon schijnt op de boel,dan ontstaan er benzine dampen,en die zijn naast brandbaar,ook nog eens kankerverwekkend.
Dus in feite mag je niks open laten staan,als je niet vaart.
Benzine dampen horen in de tank te blijven,en niet daar buiten.
Hopelijk lig je niet in de buurt van anderen,waar er iemand een leuk kan opsteken.
Met benzine dampen is dat vragen om problemen.
Kwokko
 

Re: Brandstoflekkage.

Berichtdoor elrenegado » 15 Jun 2020, 12:14

Nu heb ik toch een jaartje of 35 ervaring op het water,
en ook diverse boten gehad met een staafmixer erachter van 6 tot 75pk.
Bij geen van allen heb ik ooit een waterafscheider ertussen gehad, die had ik enkel bij inboards met een vaste ingebouwde tank erin.

Dit is een plastic tankje die je er binnen een paar minuten uit hebt gehaald, of sneller als je er een slangconnector op zet ipv de slang vast erop.
M.a.w. mocht er ooit water in komen, dan is dat simpel en snel te reinigen.

Ik zou als ik jou was eens testen zonder dat filter ertussen.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Brandstoflekkage.

Berichtdoor toy_soldier » 15 Jun 2020, 12:53

Dat filter heb ik er tussen gezet op aanraden van de dealer waar die altijd onderhouden is. Hij had het erover dat er zo veel vocht in de huidige brandstof zit, dat je daar problemen mee krijgt.
In de praktijk tank ik nooit meer dan 5L eur98 daar kan ik prima een dagje mee vooruit. Er zit dus eigenlijk nooit oude brandstof in de tank.
Ik zal dat filter er als eerste even tussenuit halen!
toy_soldier
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 05 Dec 2019, 16:23
ligplaats:
info:

Re: Brandstoflekkage.

Berichtdoor elrenegado » 15 Jun 2020, 14:34

voornaamste oorzaak van water in je tank is door condensvorming...

overigens zou het kunnen dat er in het filter (aansluiting tussen glas en filter, of aansluiting tussen filter en bracket) een aansluiting niet 100% afsluit en daar valse lucht trekt.
dat zou je lege pompbal kunnen verklaren.
dat er bij stilstand wat benzine op je tank terecht komt kan komen doordat het vanaf het filter, langs de slang naar beneden loopt.

Filter zit ook wel op een onhandige plek om even te vervangen lijkt het.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Brandstoflekkage.

Berichtdoor toy_soldier » 15 Jun 2020, 15:25

Filter is er nu tussenuit ga nu nog een uurtje varen en dan maar aankijken.
Opzich kan het filter makkelijk vervangen worden hoor. Als je de tank eruit hebt draai je hem zo los.
Van die dealer kreeg ik allemaal horror verhalen van vervuilde carburateurs, maar ik denk dat hij gewoon graag een filter verkoopt as hier niemand er last van heeft..
toy_soldier
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 05 Dec 2019, 16:23
ligplaats:
info:

Re: Brandstoflekkage.

Berichtdoor Kwokko » 15 Jun 2020, 15:48

toy_soldier schreef:Van die dealer kreeg ik allemaal horror verhalen van vervuilde carburateurs, maar ik denk dat hij gewoon graag een filter verkoopt as hier niemand er last van heeft..

Het is maar net ,wat wil iemand geloven.
En schijnbaar heeft hij jou kunnen overtuigen door je een duur voorfilter te verkopen.

Wat je drukval betreft, dat kan ook nog liggen aan de wartels die je in dat filterhouder hebt gedraaid.
Als je daar geen telfontape tussen doet,maar er zo indraaid,wordt er niets afgedicht namelijk.
Daar kan dat altijd iets van lucht doorheen glippen.

En wat je tankje betreft,ik zou daar een andere aansluiting op proberen te maken,een soortgelijke als dat er ook aan de motorzijde van de slang zit.
Kun je het tankje losnemen,en na het varen mee naar huis nemen.
Want dan zit je ook niet met het gepriegel om het balletje door dat gat te wurmen.
Zo'n aansluiting als deze: https://buitenboordmotor-online.nl/medi ... m2_1_1.jpg
Volgens mij heb jij hetzelfde tankje,maar dan met een andere aansluiting.
Kwokko
 

Re: Brandstoflekkage.

Berichtdoor elrenegado » 16 Jun 2020, 14:08

Kwokko schreef:
Wat je drukval betreft, dat kan ook nog liggen aan de wartels die je in dat filterhouder hebt gedraaid.
Als je daar geen telfontape tussen doet,maar er zo indraaid,wordt er niets afgedicht namelijk.
Daar kan dat altijd iets van lucht doorheen glippen.



En bij stilstand wat benzine langs lopen, wat via de slang op je tank terecht komt ;)

en idd, zo'n connector aan beide zijde van je slang.
Pak je zo de tank op om hem te vullen, hoef je ook niet te klooien met een jerrycan.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Brandstoflekkage.

Berichtdoor toy_soldier » 16 Jun 2020, 18:12

Connector zit normaal op de tank, maar had ik er even tussenuit gehaald om die uit te sluiten.

Gisterenavond nog zeker 5 uur achtereen gevaren zonder problemen.
Vanochtend de boel bekeken en alles was kurkdroog.
Als de zon even doorbreekt en de boel wordt warm, toch weer wat benzine rondom de tank.
Aangezien het alleen is als de zon vol op de boot staat, heb ik toch het vermoeden dat het met de druk te maken heeft. Misschien moet ik de tank maar gewoon loskoppelen en in de schuur zetten al zou zo'n tank de druk toch aan moeten kunnen?
Boot ligt echter op eigen terrein, dus ik ben gewend alles te laten liggen om direct weg te varen.
toy_soldier
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 05 Dec 2019, 16:23
ligplaats:
info:

Re: Brandstoflekkage.

Berichtdoor henkvd » 16 Jun 2020, 19:06

Denk dat het grootste probleem hier in de tank zelf zit.

Al heel wat externe tanks gehad, van oude stalen, tot goede kunststof, maar ook goedkope kunststof tanks, van die laatste was ik echt niet onder de indruk, alles is net aan , de tank aansluiting maar ook de dop.
Al geldt dat laatste ook voor benzine slangen en knijpballen, goedkoop is duurkoop, zijn na een seizoen knal hard , een dure blijft jaren soepel.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4468
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

VorigeVolgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten