Pagina 1 van 2

Stationair afstellen Yamaha F2.5A

BerichtGeplaatst: 19 Mei 2020, 18:42
door whalertje40
Goedenavond, ik heb gisteren een leuke rubberboot opgehaald met een 2.5 pk viertakt Yamaha buitenboordmotor uit 2010.
De motor loopt na 1 trekje, komt goed op toeren, kortom klinkt goed.

Echter bij gas dicht draaien slaat deze direct af, dus loopt niet stationair.
Zover ik nu bekeken heb is er een aanslag met een schroef waar je de gasklep mee kan afstellen.
Echter is er een behoorlijke afstand tussen deze aanslag en de gasklep, dus ik kan de schroef maximaal indraaien en dan wordt de gasklep nog niet bereikt.
Ook blijft de gaskabel hangen, je moet deze echt dichtdraaien wilt de gasklep dicht gaan.

Kan het zo zijn dat de gasklep verdraaid is zodat deze de aanslag niet haalt?
En dat ik dan de carburateur uit elkaar moet halen?

Re: Stationair afstellen Yamaha F2.5A

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2020, 08:50
door Hans van Zijl
Hallo,

Als je de gaskabel los maakte komt de aanslag dan ook niet goed terug?

Mvg Hans

Re: Stationair afstellen Yamaha F2.5A

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2020, 09:06
door Amersfow
Voor stationair is een eigen sproeier. Wellicht zit die dicht. Dus niet de kabelafstelschoef maar een ander schroefje, met een veer om hem in de stand te houden. Werkwijze voor deze schroef: meet hoeveel wentelingen hij nu staat; draai hem in en meet het aantal slagen. Draai hem er dan uit en kijk of die verstopt zit. Misschien doorprikken met draadje uit een staalborstel. Draai hem er dan weer in; als dit licht vast zit, draai hem dan 1,5 slag terug en probeer opnieuw. Als die dan stationair blijft lopen, was dat het. Dan fine tuning door aan de schroef te draaien zodat hij de hoogste toeren maakt (beste mengsel).

Re: Stationair afstellen Yamaha F2.5A

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2020, 22:46
door Gruttepier
whalertje40 schreef:Goedenavond, ik heb gisteren een leuke rubberboot opgehaald met een 2.5 pk viertakt Yamaha buitenboordmotor uit 2010.
De motor loopt na 1 trekje, komt goed op toeren, kortom klinkt goed.

Echter bij gas dicht draaien slaat deze direct af, dus loopt niet stationair.
Zover ik nu bekeken heb is er een aanslag met een schroef waar je de gasklep mee kan afstellen.
Echter is er een behoorlijke afstand tussen deze aanslag en de gasklep, dus ik kan de schroef maximaal indraaien en dan wordt de gasklep nog niet bereikt.
Ook blijft de gaskabel hangen, je moet deze echt dichtdraaien wilt de gasklep dicht gaan.

Kan het zo zijn dat de gasklep verdraaid is zodat deze de aanslag niet haalt?
En dat ik dan de carburateur uit elkaar moet halen?


Dat je gashandel zwaar gaat komt waarschijnlijk omdat hij onder de hendel zo is aangedraaid, ik heb hem niet zo 123 voor de geest maar volgens mij zit er een zwart vleugelmoertje die je losser kan draaien. Niet je carburateur uit elkaar halen met de intentie er vage theoriƫn op los te laten, of er zit vervuiling of de staionait staat niet goed, denk het eerste.

Re: Stationair afstellen Yamaha F2.5A

BerichtGeplaatst: 22 Mei 2020, 08:44
door whalertje40
Hans van Zijl schreef:Hallo,

Als je de gaskabel los maakte komt de aanslag dan ook niet goed terug?

Mvg Hans

Had ik al geprobeerd, dan gaat de aanslag netjes terug.

Re: Stationair afstellen Yamaha F2.5A

BerichtGeplaatst: 22 Mei 2020, 08:46
door whalertje40
Dat je gashandel zwaar gaat komt waarschijnlijk omdat hij onder de hendel zo is aangedraaid, ik heb hem niet zo 123 voor de geest maar volgens mij zit er een zwart vleugelmoertje die je losser kan draaien. Niet je carburateur uit elkaar halen met de intentie er vage theoriƫn op los te laten, of er zit vervuiling of de staionait staat niet goed, denk het eerste.[/quote]
Daar ben ik van op de hoogte, maar dat is het probleem niet.

Re: Stationair afstellen Yamaha F2.5A

BerichtGeplaatst: 22 Mei 2020, 08:49
door whalertje40
Amersfow schreef:Voor stationair is een eigen sproeier. Wellicht zit die dicht. Dus niet de kabelafstelschoef maar een ander schroefje, met een veer om hem in de stand te houden. Werkwijze voor deze schroef: meet hoeveel wentelingen hij nu staat; draai hem in en meet het aantal slagen. Draai hem er dan uit en kijk of die verstopt zit. Misschien doorprikken met draadje uit een staalborstel. Draai hem er dan weer in; als dit licht vast zit, draai hem dan 1,5 slag terug en probeer opnieuw. Als die dan stationair blijft lopen, was dat het. Dan fine tuning door aan de schroef te draaien zodat hij de hoogste toeren maakt (beste mengsel).

Als ik weer thuis ben zal ik een manual downloaden van F2.5 en kijken waar alles zit. Helaas had ik verkeerde informatie gehad hoe de motor vervoerd moest worden, dus olie is er uitgelopen in de auto..... Dus de motor start niet meer, ik had eerst weer netjes olie bijgevuld in het Carter.

Re: Stationair afstellen Yamaha F2.5A

BerichtGeplaatst: 22 Mei 2020, 10:47
door Hans van Zijl
Hallo whalertje,

Als hij goed terugkomt Zit daar het probleem niet. Misschien is je asje wat verbogen en komt hij daardoor niet meer helemaal terug.

Als er motorolie in je carburateur is gelopen kan je even de onderste schroef eruit draaien en wat benzine in carburateur laten lopen zodat dit de olie meeneemt. Mocht dat niet helpen zal je de carburateur toch even moeten reinigen. Beetje remreiniger doet wonderen.

Mvg Hans

Re: Stationair afstellen Yamaha F2.5A

BerichtGeplaatst: 22 Mei 2020, 14:32
door whalertje40
Alvast bedankt voor alle reacties.

Nu ik weer thuis ben de motor op mijn gemakkie de motor uit elkaar gehaald, dat wil zeggen de carburateur en zo.
Pakkingen zitten verkeerd gemonteerd, 1 van de 2 pakkingen die tussen de carburateur en de cilinderkop hoort te zitten zat tussen de carburateur en het luchtfilter. Carterventilatieslang los van het luchtfilter plus dat deze nu verminkt is door het vliegwiel. Er zat 1 bout los van de carburateur, enzovoort......

Dus nu gelijk een goede beurt, nieuwe olie, bougie etc.

Alleen onderdelen bemachtigen is echt een probleem.

Re: Stationair afstellen Yamaha F2.5A

BerichtGeplaatst: 22 Mei 2020, 15:07
door Hans van Zijl
Hoi Wahlertje,

Een goede Yamaha dealer heeft het liggen of besteld ze even met een paar dagen in huis.

Mvg Hans