Verschil resultaten snelheid

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Verschil resultaten snelheid

Berichtdoor Lucas02 » 12 Mei 2020, 23:35

Beste,
ik ben nieuw op dit forum omdat ik een brandende vraag heb.
ik bezit sinds enkele weken een rubberboot (nimarine 350 alu) met een yamaha 15 pk 4 takt (2010). De boot is tweedehands gekocht.
na eerst veel problemen gehad te hebben met de motor, eindelijk goed lopend gekregen.

standaard zit er een 9 1/4 x 11 schroef op. hiermee komt die goed op toeren, maar haal ik maar 36,5 kmph in mn eentje.
een vriend van mij bezit een kleine aluminium boot en haalt dezelfde snelheid met een 8 pk (ook yamaha 4-takt).
ik heb geprobeerd om er een 9 1/4 x 12 schroef op te zetten, maar dit trok de motor niet en kwam niet goed op toeren.
De vorige eigenaar van de schroef voer een 15 pk 2 takt en haalde hiermee 45kmph (ook een 350 rubber). ik kwam hiermee uit op 39 kmph.

Op internet zie ik mensen die met deze motor en een soortgelijke boot 46kmph halen en zelfs 38kmph met 3 personen aan boord met een standaard schroef. En andere die over de 40 gaan met een 9,9 standaard.
mijn vraag is: zijn mijn resultaten normaal, of zou ik harder moeten gaan? en waar kan dit aan liggen?

Reverentie vid: https://www.youtube.com/watch?v=U9elmagoj_4

Achtergrond problemen:
De vorige eigenaar had waarschijnlijk oude benzine in de boot laten staan. Motor kwam niet op toeren en leverde geen vermogen.
De carburateur is nu gereinigd met spray, impeller, oliefilter en brandstoffilter zijn vervangen. olie en staartolie zijn vervangen ( achterstallig onderhoud ).
2 volle tanks v-power leeggevaren dus alles zou een beetje doorgeblazen moeten zijn.

Groetjes!
Lucas02
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 12 Mei 2020, 23:00
ligplaats: Uitgeest
info: Nimarine 350 alu
Yamaha 15 pk 4 takt

Re: Verschil resultaten snelheid

Berichtdoor Joostbrink_1974 » 13 Mei 2020, 15:14

Ten eerste kan het verschil in tweetakt en viertakt zitten. Een 2takt is veel lichter en accelereert sneller waardoor hij meestal een hogere top bereikt. Ten tweede is de gewichtsverdeling in je boot van belang. Je moet wel goed in plané komen natuurlijk. Ten derde kan het zijn dat de motor niet onder de goede hoek achter de boot hangt, je kunt met trimmen iets proberen. Ik neem wel aan dat je een kortstaart motor hebt? Ten vierde kan het ook zijn dat de motor gewoon niet helemaal lekker is, dat kun je het beste bij een bedrijf laten nakijken.
Ik vaar zelf met een 310 rubberboot met 9,9 pk 2takt en heb afgelopen weekend 35 km/u gevaren met 3 personen aan boord (1 volwassene, 2 pubers).
Het lijkt met dus dat je max. snelheid aan de lage kant is, maar misschien hebben anderen meer ervaring met een 15pk 4takt achter een rubberboot.
Gebruikers-avatar
Joostbrink_1974
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 29 Apr 2020, 15:47
ligplaats: Hattem
info: Rubberboot YAM310 met 10 pk

Re: Verschil resultaten snelheid

Berichtdoor stefan » 13 Mei 2020, 16:30

ik vind dat helemaal niet te langzaam!
Ons bijbootje is een zodiacje 310 met houten bodem en 15 pk tweetakt, met mij alleen erin gaat die rond de 35 km per uur, met 3 personen rond de 28 geloof ik.
met 4 personen, hond en boodschappen niet meer in plane te krijgen...

Vergelijken met een kleine aluminium boot is lastig, die zijn erg licht, vlak van onderen en zeer vorm stabiel...
stefan
 
Berichten: 630
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten