Water in staartstuk DF40 Suzuki

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Water in staartstuk DF40 Suzuki

Berichtdoor Anton » 07 Mei 2020, 16:33

Omdat mijn Suzuki DF40 buitenboord motor olie lekte aan het staartstuk en er water in de olie van het staartstuk zat heb ik hem naar de werf gebracht.
Die belde net dat ze het staartstuk onder druk hadden gezet maar en dat er geen lek gevonden was waardoor er water in het staartstuk kan komen.

Nu ben ik a-technisch maar water moet ergens vandaan komen toch? Heeft iemand een idee wat het nog meer kan zijn?
Ze wilde nu gaan proberen wat er gebeurde wanneer ze het staartstuk vacuüm zuigen... of ze dan een lek kunnen vinden.

Hoop dat iemand een suggestie heeft.

Anton
Anton
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 07 Mei 2020, 15:43
ligplaats: zwolle
info:

Re: Water in staartstuk DF40 Suzuki

Berichtdoor Gruttepier » 08 Mei 2020, 00:00

Op de duur komt in elk staartstuk water, daarom bij elke jaarlijkse beurt de olie vervangen en de keerringen cq pakkingen controleren en waar nodig vervangen.

Een staartstuk met een scheur of vorstschade lekt ook olie naar buiten, dat is zichtbaar.

Mijn beoording zonder de motor te hebben gezien is standaard. Jaarlijks vervangen olie en checken.
Gruttepier
 

Re: Water in staartstuk DF40 Suzuki

Berichtdoor Anton » 08 Mei 2020, 09:09

Het vervelende is alleen dat de motor ieder jaar een beurt heeft gehad en bijna geen vaar uren heeft en maar 6 jaar oud is... Maar als er een scheur in zou zitten dan zou hij toch niet op 'druk' blijven?
Anton
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 07 Mei 2020, 15:43
ligplaats: zwolle
info:

Re: Water in staartstuk DF40 Suzuki

Berichtdoor henkvd » 08 Mei 2020, 11:08

Als er uit de druk test niets komt, dan gewoon weer afvullen met olie en aan het einde van het seizoen weer bekijken.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4468
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Water in staartstuk DF40 Suzuki

Berichtdoor Gruttepier » 09 Mei 2020, 08:11

Helaas vullen sommige bedrijven af zonder de keerringetjes te vervangen.

Eerst dat nog een keer doen, goed afsluiten en staart reinigen met ontvetter. Daarna varen en af en toe stiliggen, motor uit op niet stromend water om te zien of er sprake is van oliekringen.

Check na de vaart je staartolie.

Mocht er weer water in zitten is het hoogstwaarschijnlijk de de as van je prop die lekt.
Revisie staartstuk is dan de oplossing
Gruttepier
 

Re: Water in staartstuk DF40 Suzuki

Berichtdoor Anton » 10 Mei 2020, 15:07

Ik zal maandag eens kontakt op nemen wat de status is... Dank voor de reacties.
Anton
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 07 Mei 2020, 15:43
ligplaats: zwolle
info:


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten