Suzuki df9.9brl naar 20 pk?

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: Suzuki df9.9brl naar 20 pk?

Berichtdoor Alor » 12 Sep 2021, 09:06

Het is gewoon prima te doen met een andere ecu. zo heb ik van een 40pk Suzuki enkele jaren geleden een 50pk gemaakt.
LET OP! de schroef zal ook vervangen moeten worden doordat je motor straks veel meer toeren gaat maken.
Alor
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 09 Jun 2018, 09:25
ligplaats: Den Bosch
info:

Re: Suzuki df9.9brl naar 20 pk?

Berichtdoor chaea » 12 Sep 2021, 09:21

Alor schreef:Het is gewoon prima te doen met een andere ecu. zo heb ik van een 40pk Suzuki enkele jaren geleden een 50pk gemaakt.
LET OP! de schroef zal ook vervangen moeten worden doordat je motor straks veel meer toeren gaat maken.


Nogmaals, en het zal prima te doen zijn, het blijft de motor op het typeplaatje. En zoals je al schrijft, je zal meer moeten uitgeven om hem "50" te maken. Qua kosten zit je dan al op een orginele 50 pk.
chaea
 
Berichten: 729
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Suzuki df9.9brl naar 20 pk?

Berichtdoor Alor » 12 Sep 2021, 20:00

chaea schreef:
Nogmaals, en het zal prima te doen zijn, het blijft de motor op het typeplaatje. En zoals je al schrijft, je zal meer moeten uitgeven om hem "50" te maken. Qua kosten zit je dan al op een orginele 50 pk.


Valt mee! ik was niet zoveel kwijt. ik geloof nog geen 400,-en daar heb je geen 50 pk voor als je hem inruilt. Niet eens een 20met een 9.9 inruil.
En het typeplaatje? who cares? Mij niets.

Kortom het is de goedkoopste manier om in dit geval wat meer vermogen uit je motor te halen. Ik zeg DOEN :D
Alor
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 09 Jun 2018, 09:25
ligplaats: Den Bosch
info:

Re: Suzuki df9.9brl naar 20 pk?

Berichtdoor Michiel63 » 12 Sep 2021, 20:47

henkvd schreef:Dan gaat opvoeren zeer waarschijnlijk niet helpen, met 20pk ga je niets harder, dat is nog te weinig vermogen, als de mogelijkheid in de boot zit om niet langer als waterverplaatser ,11 km is je rompsnelheid bij deze lengte, over te gaan naar planeren. Het gemene van deze overgang ( als het in de romp, vermogen en gewicht zit ) is dat je waarschijnlijk het dubbele aan vermogen nodig hebt om daar te komen, tot de boot eenmaal planeert, dan kan het gas flink terug om te blijven planeren.

Verwachting bij opvoeren, misschien een kleine kilometer meer snelheid, met boze gezichten van je mede watersporters, je graaft nml alleen maar achter de boot in met een enorme hekgolf, maar echte snelheid toename, dat zit er niet in.


Grappig dat veel forumlezers niet lezen (of niet begrijpen wat er staat). Op verschillende plaatsen op dit forum wordt duidelijk uitgelegd dat meer/veel PK's niet leidt to meer snelheid. Kruissnelheid, rompssnelheid, vorm van de romp van de boot etc. Ik was ook in de ban van meer PK's; zat meewarig te kijken naar bootjes met 42PK en dacht 'arme stumpers'. Totdat de theorie mij duidelijk werd en je kunt berekenen wat je nodig hebt kijkend naar de waterverplaatsing van je boot, maar dat dit wel zijn beperkingen heeft in m.n. de rompsnelheid. Henkvd heeft het voor de boot van 5,80 uitgerekend op 11 km (afgerond dan) en heeft ook aangegeven wat de effecten - ook voor andere watergenieters - zullen zijn als er teveel vermogen in de boot komt. Nog buiten beschouwing gelaten dat een motor met teveel PK's op een te laag vermogen zal moeten werken, wat nadelig is voor de motor zelf. Ik heb hier begrepen dat motoren moeten wérken. Met teveel PK's lukt dat niet. Ik heb nog niet kunnen lezen of een te zware motor een nadelig brandstofgebruik heeft, maar wellicht dat iemand me dat kan uitleggen.

Ik verwijs naar
viewtopic.php?f=9&t=4264 , maar ook https://bootaandrijving.nl/online-boot- ... berekenen/
wat ik zeer duidelijk vond.
Michiel63
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 10 Jul 2021, 12:40
ligplaats:
info:

Re: Suzuki df9.9brl naar 20 pk?

Berichtdoor chaea » 12 Sep 2021, 21:26

Alor schreef:
Valt mee! ik was niet zoveel kwijt. ik geloof nog geen 400,-en daar heb je geen 50 pk voor als je hem inruilt. Niet eens een 20met een 9.9 inruil.
En het typeplaatje? who cares? Mij niets.

Kortom het is de goedkoopste manier om in dit geval wat meer vermogen uit je motor te halen. Ik zeg DOEN :D


Tja het is je eigen motor.

En een 9.9 is een zeer populair model, vooral lean burn, welke naar waarde hoog in de mark ligt. Nieuw is het verschil 700 euro en dit zal 2e hands tussen de 500 en 700 liggen. Dat jij het compleet voor 400 hebt gedaan incl prop is mooi maar ts geeft al aan dat alleen de ombouwset zonder prop al 450 is, een prop zit rond de 100 en ts geeft ook aan dat hij het uit besteed dus arbeidsuren komen er ook overheen. Resultaat een voor de verkoop/inruil 9.9 die ook deze waarde 9.9 blijft houden. (Je gooit het verschil dus gewoon weg) Terwijl je er een orginele 20 voor kan krijgen welke het waardeverschil blijft houden.
Dus in dat context nog steeds DOEN ?

Daarnaast is het juiste advies al gegeven mbt vaareigenschappen.
chaea
 
Berichten: 729
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Suzuki df9.9brl naar 20 pk?

Berichtdoor Bert2004 » 23 Mei 2022, 23:34

Kan iemand mij dat vertellen of dit vlekkeloos ging van 9.9 naar 20 pk.
Ik weet dat je indien je de injectie uitvoering hebt, de 20 pk ECU hebben en de luchtinlaat moet verruimen met een andere restrictor plate.
Hoe is dit, ging hij vlekkeloos over zonder haperingen?
En heb je uiteindelijk een andere schroef toegepast met een hogere spoed?
Bedankt alvast voor je antwoord.
Bert2004
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 23 Mei 2022, 23:22
ligplaats: Reeuwijk
info:

Re: Suzuki df9.9brl naar 20 pk?

Berichtdoor Jasper » 31 Okt 2022, 16:49

Hoi Bert 2004

Ik heb ik juni 2021 de ombouw kit gekocht
En dit gaat vlekkeloos
Wel even rekening mee houden dat je een spoed 11 of 12 moet kopen
Ipv de standaard 9
Gr jap
Jasper
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 31 Okt 2022, 16:46
ligplaats: Franeker
info:

Vorige

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten