Suzuki df9.9brl naar 20 pk?

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Suzuki df9.9brl naar 20 pk?

Berichtdoor Emilev » 30 Jul 2019, 22:20

Goedendag,

Mijn eerste bericht hier en gelijk om even wat advies / hulp te vragen.

Ik heb 3 maanden geleden een nieuwe sloep gekocht. Mijn vorige was 4.70 lang, vrij smal dus net te krap nu naar 5.8 en 2.5 mtr breed.
Lang verhaal kort, nieuw gekocht, budget overschreden en mede op advies van de dealer dus de suzuki df9.9 brl erbij in de bun. Zou moeten kunnen aangezien ik 90% vd tijd ergens vaar waar max 6 of 9 km per uur is.

Maar slechte keuze geweest want boot is niet vooruit te branden. Haalt beetje de lol eraf bijna.
Waar ik hem kocht zei de eigenaar dat mocht het niet bevallen dat ze hem naar 20 pk konden krijgen tijdens winterstalling.
Geen zin om die beste man zwart te maken maar ben wel klaar met ze. Communicatie na verkoop was beroerd en aflevering ook niet best.

Liever regel ik dus zelf of ergens anders in de buurt.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft of goed adres voor? Ik vond op een Duitse site een kit maar geen idee of dit zelf enigszins te doen is: https://www.mission-craft-shop.de/epage ... /107647-20

Dank.
Emilev
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 30 Jul 2019, 22:10
ligplaats: Bergschenhoek
info:

Re: Suzuki df9.9brl naar 20 pk?

Berichtdoor broekie » 31 Jul 2019, 09:18

Geen ervaring met deze kit. Zelf ben ik erg terughoudend met dit soort dingen.
Er zijn soms simpele dingen die je kan aanpassen aan een motor met een gelijk motorblok, maar ergens resticties.
Zo heb ik zelf een Mercury 30 met carbs naar 40 pk gebracht door simpelweg de tussenplaat (carb/spruitstuk) in de inlaat op te boren.
Inlaat diameter en carb diameter waren groter dan de gaten in de plaat.
Zo zijn er nog wel motoren waar je iets mee kan.

Maar om van een 9,9 blok een 20 pk te maken .....
Wordt denk ik een voortdurende ergenis van problemen.

Past er wel een grotere motor in je bun?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2540
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Suzuki df9.9brl naar 20 pk?

Berichtdoor micha » 31 Jul 2019, 09:20

Als ik zo even kijk dan zie ik een colinder inhoud bij een 20 pk 60.4x57 is en bij een 9.9 een inhoud van 51x51. Misschien is dit al te technisch voor je maar dat houd in dat je een comleet ander motor blok nodig hebt. Ik denk ook niet dat een kit daarin verschil gaat maken. Het kan zijn dat je een onderdeel koopt wat het motor besturing systeem aanpast en daarmee de motor wat feller maakt maar 20 pk ga je er niet uithalen en je gaat je motor er een stuk minder betrouwbaar van maken.
Mijn advies: de 9.9 verkopen en voor dat geld een 20 pk kopen. Dan leg je iets bij waarschijnlijk maar dan ga je niet lopen rommelen met een motor want 20 pk uit een 9.9 pk motor persen gaat niet lukken.
micha
 
Berichten: 348
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Suzuki df9.9brl naar 20 pk?

Berichtdoor henkvd » 31 Jul 2019, 09:33

Mogelijk met de juiste schroef zou deze motor al veel beter moeten presteren, een kleine 11 km/h zou haalbaar moeten zijn, jammer dat bij het afleveren hier nooit naar gekeken wordt, een werkschroef had hier op z'n plaats geweest.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4468
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Suzuki df9.9brl naar 20 pk?

Berichtdoor Leotje » 31 Jul 2019, 12:38

micha schreef:Als ik zo even kijk dan zie ik een colinder inhoud bij een 20 pk 60.4x57 is en bij een 9.9 een inhoud van 51x51. Misschien is dit al te technisch voor je maar dat houd in dat je een comleet ander motor blok nodig hebt. Ik denk ook niet dat een kit daarin verschil gaat maken. Het kan zijn dat je een onderdeel koopt wat het motor besturing systeem aanpast en daarmee de motor wat feller maakt maar 20 pk ga je er niet uithalen en je gaat je motor er een stuk minder betrouwbaar van maken.
Mijn advies: de 9.9 verkopen en voor dat geld een 20 pk kopen. Dan leg je iets bij waarschijnlijk maar dan ga je niet lopen rommelen met een motor want 20 pk uit een 9.9 pk motor persen gaat niet lukken.

Met alle respect, ik ben lang genoeg met buitenboordmotoren in de weer geweest om dit soort verhalen ook met de nodige argwaan te beluisteren. Alleen heb ik nu de moeite genomen de technische gegevens van beide motoren eens naast elkaar te leggen. (Een klein voordeeltje van even thuis zitten i.v.m. een arbeidsongelukje).

Er wordt gepraat over een DF9.9BS Leanburn en als ik daar de gegevens van opzoek is de boring/slag verhouding ook 60,4x57, hetzelfde als bij de DF20. Het lijkt er dus sterk op dat de 9.9 een heftig geknepen 20 is en zo gezien is het dus best mogelijk dat ombouwen wel kan. Ik denk ook dat dat de Duitse firma die de ombouwkit aanbied dit niet lichtzinnig doet.
Bron: http://www.suzuki.nl/marine/buitenboord ... a-15a-9-9b
Klik op "specificaties en uitrusting"
Leotje
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 28 Jul 2019, 19:06
Woonplaats: Leiden
ligplaats: Leiden
info:

Re: Suzuki df9.9brl naar 20 pk?

Berichtdoor Emilev » 31 Jul 2019, 13:25

Exact, van wat ik begreep zijn de 9.9 de 15 en de 20 technisch eigenlijk gelijk in deze serie. Vandaar dat je die stap zou moeten kunnen maken. Ik zal die Duitse shop eens een berichtje sturen om wat meer uit te vinden.
Emilev
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 30 Jul 2019, 22:10
ligplaats: Bergschenhoek
info:

Re: Suzuki df9.9brl naar 20 pk?

Berichtdoor Leotje » 31 Jul 2019, 13:40

Van wat ik gezien heb op die Duitse site is het een tamelijk simpele ombouw. De ECU moet worden vervangen, dat is gewoon plug&play, en de "flammsieb". Ik heb niet zo snel een idee wat ik me daar bij voor moet stellen. (Iets in de uitlaat?) Op de site staat ook een reactie van iemand die dat gedaan heeft.
Het bedrag valt me ook mee.
Misschien moetje nog wel een andere schroef monteren.
Leotje
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 28 Jul 2019, 19:06
Woonplaats: Leiden
ligplaats: Leiden
info:

Re: Suzuki df9.9brl naar 20 pk?

Berichtdoor micha » 01 Aug 2019, 08:50

Dan zat ik hier aan het verkeerde eind. Ik ben gewoon op zoek gegaan naar een cilinder inhoud van een ander type. Als het een andere ontstekings module is dan is het inderdaad niet moeilijk monteren. Kijk ook nog even of er uit te zoeken is of de motoren niet toevallig nog een ander verschil hebben in bijvoorbeeld carburateur of nokken-as.
micha
 
Berichten: 348
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Suzuki df9.9brl naar 20 pk?

Berichtdoor Leotje » 01 Aug 2019, 19:39

Hij heeft geen carburateur maar brandstofinspuiting.
Leotje
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 28 Jul 2019, 19:06
Woonplaats: Leiden
ligplaats: Leiden
info:

Re: Suzuki df9.9brl naar 20 pk?

Berichtdoor Amersfow » 01 Aug 2019, 19:59

Ik kan niet bevatten dat 9.9 te licht voor zo'n bootje is. Ik heb op een 6,25 sloep een 11pk dieseltje en dat is helemaal over de top. Gebruik misschien de helft van het vermogen om ~9 km te varen. Ik zou in een werkschroef investeren. Of is 9km te zacht? Dan heb je wellicht de verkeerde boot en moet je een planerende boot met ~30 pk ofzo.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1864
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten