Info evinrude yachtwin 4pk 1987

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Info evinrude yachtwin 4pk 1987

Berichtdoor mvo1984 » 30 Jul 2019, 06:29

Hallo allemaal.
Ik ben mark en nieuw hier op het forum.

Sinds deze week ben ik de nieuwe eigenaar
van een "evinrude yachtwin 4pk uit 1987"
Model: e4rlcud.

Nu ben ik opzoek naar meer info over deze motor:
* basis afstelling mix schroef (voor op de motor)
* wel of geen achteruit (momenteel alleen neutraal en vooruit)

En natuurlijk zijn alle andere tips en trucs
Over deze motor van harte welkom.

Groet mark
mvo1984

ligplaats: Goirle
info:

Re: Info evinrude yachtwin 4pk 1987

Berichtdoor micha » 30 Jul 2019, 08:00

Welkom op het forum Mark,

Je hebt een leuk motortje. Dit zijn wel soepele lopers als ze nog goede compressie hebben.
Motor heeft alleen een vooruit versnelling. Achteruit ga je door de motor 180 graden te draaien. (Werkelijk gezien staat ie altijd in zn versnelling maar en zit een veer in die ontspant als je hem in zn 'vrij' zet waardoor de schroef niet meer wordt aangedreven)

Er zijn 2 dingen af te stellen aan de motor, het stationair mengsel en het moment waarop de klep van de carburateur open gaat. Dit gaat met een cam follower:
Dit filmpje legt een beetje uit hoe het werkt, wel een andere motor maar principe is het zelfde:
https://www.youtube.com/watch?v=33_tWgTwE30

Je stationair mengsel schroef staat vaak op 1.5 slag open. Die dus helemaal indraaien tot dat hij licht weerstand gaat geven, dan 1.5 slag uit. Dat is de begin stand. Die stel je alleen af bij lage toeren. dus stationair toerental. Je kan verder niks afstellen aan het mengsel bij hoge toeren.

Het internet staat verder boordevol over hoe je deze motoren afstelt. Dan niet precies voor jouw motor maar zon beetje elke johnson/evinrude 2 takt motor werk op dezelfde manier en is op dezelfde manier af te stellen.
micha

ligplaats:
info:

Terug naar Outboard motoren