Trim hoek

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Trim hoek

Berichtdoor Bassie » 04 Jul 2015, 12:47

Beste,

Daar is de eerste vraag. Ik heb sterk het vermoeden dat mijn motor niet vergenoeg achterover hangt. Het is een powertrim Honda bf20 op een Peereboom 6.60.

Nu zag ik bij het googlen op "beschermplaat buitenboord motor" dat er platen zijn die als een spie lopen langs de spiegel naar beneden. Lijkt mij een oplossing voor mijn probleem daar de motor aan de bovenkant verder van de spiegel af hangt.

Mijn vraag is nu of dit ook wel een goeie oplossing is en of dat het bekend is dat de speigelhoek van mijn boot eigenlijk niet goed is.
Zijn er Peereboom eigenaren die dit ook hebben gedaan? Of zijn er wellicht betere oplossingen te krijgen/maken.

Groet Aard
Bassie

Re: Trim hoek

Berichtdoor stefan » 04 Jul 2015, 17:32

Heb je een foto van de huidige situatie?
stefan

ligplaats:
info:

Berichtdoor Bassie » 09 Jul 2015, 23:30

Hoi Stefan,

Het heeft even geduurd maar heb een foto gemaakt. Hoop dat jij of andere mij kunnen adviseren.

Afbeelding

Zoals je ziet is mijn spiegel vrij recht......

Groet.
Bassie

Berichtdoor henkvd » 09 Jul 2015, 23:40

Je motor hangt te veel voor over, dat is met de tiltpen wel op te lossen,je motor staat nu in de hoogste stand, een gaatje of 2 gaatjes laten zakken, echter de motor lijkt veel te kort,, welk type is het een SHU of een LHU.
Sxx voor kortstaart en Lxx voor langstaart.

Verder het kan aan mij liggen vind ik de bracket veel te groot om bij de motor te horen, daar kan ook je probleem vandaan komen dat je hem met de tiltpen niet kan laten zakken, ziet er in ieder geval vreemd uit.
Iets klopt er niet aan het geheel, het ligt in ieder geval niet aan je spiegel, die is voor een BB motor normaal en de hoek van de spiegel valt binnen het bereik waarmee je hem met de tiltpen zou kunnen corrigeren.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor Bassie » 10 Jul 2015, 00:13

Hoi Henk,

Dank voor je reactie. Ik ben er niet zo in thuis dus de "vaktermen" die je gebruikt zijn voor mij lastig.De tiltpen waar ik denk dat jij het over hebt zit op zijn laagste stand. Je ziet hem zitten op de foto helemaal onderaan, die kan verder nergens in. Iets daarboven heb je wel die 3 gaatjes om een pen in te steken maar die halen verder niks uit(raakt de staart niet). Verder neem ik even aan dat de "bracket" die je benoemt het geheel is waar de motor aan hangt, zou je denken dat dit niet bij elkaar hoort?
Het is trouwens een kortstaart en dat zou ook net moeten kunnen. Ik heb gevonden op internet dat de vleugel(zal ook vast anders heten) ± tot 2.5 cm onder de boot uit moet komen.
Zou een spiegel plaat met een bepaalde spie verloop geen uitkomst bieden?

Groet.
Bassie

Berichtdoor gast » 10 Jul 2015, 04:57

Omdat de motor powertrim heeft is de bracket groter dan normaal, daarom kijkt Henk er vreemd tegenaan.
Je "vleugel" is de cavitatieplaat, meest ideaal is deze iets onder de onderkant van de boot te hebben, de 2,5 cm is voor jouw boot prima maar voor snellere exemplaren is dit weer te diep.

De beschermplaat is om de (veelal houten) spiegel te beschermen tegen de knevels van de buitenboordmotor, veelal gebruikt op rubberboten.
Maar als ik de foto heel goed bekijk heb je idd de motor op de hoogste stand staan, net op de waterlijn zie je de "pen" waar Henk het over heeft, haal die er eens uit en je motor kan nog een heel stuk zakken. (wel weer terugplaatsen natuurlijk want die is voor het terugslaan van je motor)
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor henkvd » 10 Jul 2015, 09:55

Okeeeee powertrim dat had ik niet verwacht en is nooit bij me opgekomen, is ook een niet zo voor de hangglidende combinatie, iets met een snel varend planerend iets, maar goed, de pen is reeds aangehaald, je spiegel heeft een normale hoek, die binnen de verstel mogelijkheden valt van de tiltpen.

Een kortstaart is niet bepaalt de te maken keuze, hoe diep de schroef nu onder het vlak uitsteekt is zo niet te bepalen, maar voor een waterverplaatsende romp is zo diep mogelijk het beste, stuurt ook een stuk beter door meer oppervlak.
henkvd
Beheerder

info:

Berichtdoor stefan » 10 Jul 2015, 20:35

Nou, zoals je leest zijn we er alweer uit! :-)
stefan

ligplaats:
info:

Berichtdoor Bassie » 10 Jul 2015, 23:02

Nog niet helemaal Stefan. Het namelijk zo dat het eruit halen van die pen helemaal niks uitmaakt. De motor kan dan nog niet verder ingetrimt worden.
Het lijkt erop dat de "cilinder" van de power trim tegen de bracket aankomt en dus niet verder kan zaken. Maar waar het mij eigenlijk nog om gaat is het naar achteren hellen van de bracket. Zijn jullie hiermee bekend??? Ik heb op marktplaats een foto gevonden van een zelfde boot die ook iets tussen de spiegel en de motor geplaatst hebben.
Zie hier :
Afbeelding

Hier zie ik duidelijk dat er iets tussen de motor en spiegel in zit waardoor de motor achterover hangt. Dit is eigenlijk wat ik zoek. Al begin ik het idee te krijgen dat zoiets niet in de handel verkrijgbaar is maar dat het zelf gemaakt wordt.

Let wel beste mensen, het bootje vaart verder helemaal niet verkeerd. Hij haalt zijn rompsnelheid en ligt netjes in het water. Alleen dat het water wat omhoog komt achter de boot.

Alvast dank voor jullie reactie
Bassie

Berichtdoor henkvd » 10 Jul 2015, 23:10

Dan zet je er toch een stuk multiplex tussen, zet het in de epoxy dan blijft het lang goed, de plaat die je ziet op de foto is primair bedoelt om de spiegel te beschermen tegen krassen van de motorophanging en om vulling genoeg te hebben om de motor überhaupt vast te kunnen zetten, de schroefklemmen op de bracket hebben bij de meeste motoren maar een beperkt bereik. als je dat vulstuk maakt zoals op de foto, zou je geen last meer moeten hebben dat de trim motor in de weg zit, op zich vreemd want bij elke ander type motor zou wat bij jouw een belemmering is om verder te kunnen zakken op de tiltpen niet aan de orde geweest zijn.

Nogmaals met de helling van je spiegel is niets vreemd aan die is heel normaal.

Afbeelding
henkvd
Beheerder

info:

Volgende

Terug naar Outboard motoren